+ Svara på ämne
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 83

Ämne: Hantering av faddrar från Disgen 8

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Jag anser att det här jobbet ska man inte behöva göra egentligen. I mitt fall har jag drygt 7000 individer i databasen, och jag har nog faddrar till flertalet. Förstår bara inte varför de inte följer med som vid tidigare uppdateringar.Varför måste jag korrigera och göra om en stor del av min forskning. Hade inte detta gått att lösa på något sätt?

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Nu kan du läsa om ett av flera exempel på hantera de importerade faddrarna från Disgen 8, läs här.
    Christer Gustavsson - Verksamhetsledare DIS

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Nu kan du läsa om ett av flera exempel på hantera de importerade faddrarna från Disgen 8, läs här.
    TACK, det var en omfattande dokumentation att bita tag i!

Esbjörn Turesson
    Medlemsnr
    24995
    Om jag kopierar hela Fadder-notisen i Disgen 8.2d och lägger kopian där, t.ex. i en ny Text-Notis eller i Dop-Notisen (t.ex. Anteckning), så följer den texten med vid konverteringen till Disgen 2016. Självklart ser jag gärna att hela den ursprungliga Fadder-notisen kunde följa med i konverteringen rakt av till nya Disgen som den är.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ingen dum ide å kopiere teksten i faddernotisene inn i Døpt-notisen som fotnote.
    Problemet er at Faddernotisen i seg selv ikke er søkbar. Valget er grått ved personsøk. Så virker som aldri gjennomført i Disgen 8.2d :-( Ellers hadde det vært en god måte å komme rundt problemet med. For så å konvertere senere når det passer til modernere måte å registrere faddere.

En løsning kunne vært å lage en ny Disgen 8.2e hvor dette søket var aktiverbart.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej!

Jag har nu hämtat ner och skrivit ut Josefine Nilssons dokument om fadderhantering.

Tyvärr får jag konstatera att själva sökfunktionen INTE fungerar så som hon beskriver. Jag har upprepande gångar provat göra exakt som beskrivi i text och bild, även utan att välja "fadder" i relationssökningstyp. Jag får såväl importerade fadder som fadder jag redan har rättat och för att göra förvirringen fullkomlig även fadderbarn som inte själv är faddere.

Det är möjligt den fungerar i Beta 10, som jag inte har, men den fungerar inte i min installation av förutgåvan av Disgen 2016 från december 2015.

Oavsett hur jag gör blir det fel.

Så ett eller annat är fel, om det är min installation som är fel eller det är beskrivningen som är fel vet jag inte.

Jag är lite envis, så jag experimenterade vidare med sökning efter importerade fadder.

Om man bortser från den skärmdump Josefine har överst på sidan två i hennes beskrivning fungerar det.

Öppna alltså sökfönstret, låt "person" vara markerat som det är som standard när man öppnar fönstret, välj "begränsa sökning via flaggor" och välj "importerad fadder, risk för dubblett" flytta den över till höger fält och klicka på sök.

Så kommer det en lista upp på de fadder man inte har bearbetat.

Så felet i beskrivningen är alltså skärmdumpen överst på sidan 2. I övrigt tycker jag det är en bra beskrivning.
    Senast redigerad av Hans-Peter den 2016-01-31 klockan 16:46.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Visst kan det vara fel i hennes beskrivning eller bygga på olika förutsättningar. I ditt fall så tror jag det handlar om att du inte tagit bort flaggan "Importerad .." för de faddrar du redan gått igenom och är färdig med.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Visst kan det vara fel i hennes beskrivning eller bygga på olika förutsättningar. I ditt fall så tror jag det handlar om att du inte tagit bort flaggan "Importerad .." för de faddrar du redan gått igenom och är färdig med.
    Som du vill se längre nere i min text fungerar det alldeles utmärkt om man bortser från skämdumpen överst på sidan två. Då får jag enbart importerade faddrar som inte har bearbetats än.

Gör jag som visas i skärmdumpen får jag alla faddrar och även fadderbarn, bl.a. får jag upp såväl mig själv, jag är med 100% säkerhet inte fadder till något barn, och mina barnbarn som inte heller är fadder till något barn.

Om jag skulle ha glömd ta bort flaggan "importerad fadder" på några bearbetade faddrar skulle jag ju fortfarande som mest få ett par faddrar för mycket, men inte några fadderbarn.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Tack Hans-Peter, nu är beskrivningen uppdaterad med rätt bild.

Esbjörn Turesson
    Medlemsnr
    24995

Värdefull fadderinformation förloras delvis vid konvertering?

Några reflektioner.

Jag tycker att det är av stort forskningsintresse att mer eller mindre exakt återge texten om faddrarna som den är återgiven i kyrkoböckerna så som många kanske gjort i Disgen 8.2d. Jag har lagt in dess uppgifter i den befintliga fadder-rutinen i Disgen 8.2d. Man får där direkt en bra överblick över det sociala sammanhanget t.ex. om det finns yrke och ort på faddrarna. Sen kan man också ha spekulerat i släktsamband och andra samband genom egna kommentarer eller på annat sätt.

Det är beklagligt att detta går förlorat eller splittras upp i konverteringen. Man tvingas göra om jobbet i Disgen 2016.

Återstår nu att kopiera Fadder-notisen manuellt i Disgen 8.2d och klistra in hela ursprungliga Fadder-texten för varje person t.ex. i Fotnot till Dop-notisen. Då kan uppgifterna följa med i konverteringen.

Min erfarenhet hittills är att flera Faddrar enkelt och relativt säkert kan identifieras exakt. Sådant är ju alltid trevligt. Ofta blir det dock fråga om en ren gissningslek eftersom det saknas väsentliga uppgifter och namnen blir svåra att knyta till person på ett säkert sätt. Det känns då knepigt att ersätta en trolig "dubblett-fadder" med en trolig och men osäker fadder (men detaljrik sådan). Det blir ofta en blandning av troliga dubblett-faddrar och troliga faddrar för varje person. Jag överväger kanske att låta alla kandidaterna ligga registrerade som faddrar i Disgen 2016. Om det nu är meningsfullt. Jag skulle behöva lite ledtrådar från någon som vet bättre.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ett tidigare förslag här ovanför att kopiera faddrar till ett textblock har visat sig fungera bra.
    Nu kan man ha noteringsfönstret öppet och ser angivna gårdsnamn och slipper klicka fram den genererade fadderindividen för att se t.ex. yrke.
    Det blir lättare att identifiera en befintlig person och för mig som troligtvis enbart kan säkert identifiera några få procent av faddrarna var det här en bra lösning.

Den här lösningen borde kunna inkluderas i konverteringen, det skulle ge användaren betydligt bättre möjlighet att på sikt få till registrerade faddrar så som konceptet är tänkt. Liten insats till stor nytta.

Jag hade för många personer med faddrar för att kunna göra detta manuellt så jag gjorde ett litet program som gjorde själva grovarbetet.
    Om någon är intresserad, kan köra php-program och hantera filhanteraren så får ni gärna en kopia.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ytterligare en fördel med att kopiera faddrarna i Dg8 till ett textblock före konvertering kom jag på när jag gjorde en GEDCOM fil.

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ny blev jag nyfiken C-J? Vad var den ytterligare fördelen med kopieringen innan konverteringen?

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Men har noen funnet en ,måte å søke i Disgen 8.2d hvor man bare får opp de personer man har registrert faddere for?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Man kan söka på personer med registrerade faddrar genom att söka faddrar. Krävs tydligen att man anger * i förnamn och efternamn för att sökningen skall göras på rätt sätt.

Fördelen jag såg var att faddrarna kom med som en notis när GEDCOM filen skapades. Normalt finns ju inte faddrarna med i GEDCOM filer från Dg8.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Vi som alltid skrivit in den texten med faddrarna (gärna ordagrant) i döpt-notisen (noteringsfältet) i Disgen har alltid haft den fördelen att det kommer med i Gedcom.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Citat Ursprungligen postat av ollfa Visa inlägg
    Det finns ett tekniskt skäl och ett filosofiskt skäl till att inte datum följer med.
    Det ena är att när programmet skall konvertera faddernotisen så har det ingen aning om någon födelse- eller dopnotis. Programmet läser notiserna en efter en och det finns inget som säger att det finns en födelse- eller dopnotis eller om den ligger före eller efter faddernotisen.
    Vi har vidare haft en väldigt stark ambition att inte påverka användarnas data vid konverteringen, vi anser att det användaren registrerat skall vara som det är registrerat. Därmed finns inte något datum eller källa registrerad för faddrar som kan överföras till Disgen 2016.
    Samma sak gäller för faddrarnas kön. Det är lätt? för dig som släktforskare att se vilket kön respektive fadder har (så länge vi är i Sverige i alla fall) men för en dator är det i princip omöjligt. För att alltså inte göra fel, väljer vi att inte göra något utan lämna det oregistrerade oregistrerat.

Det är du som släktforskare som vet att kopplingen mellan barnets dopnotis och fadder finns och eftersom du inte kunnat registrera datum i faddernotisen i Disgen 8 så finns det inte med i Disgen 2016 heller.
    Hade även orten följt med som det är inskrivet i 8.2d så hade det varit OK. Då hade man kunnat göra fadderanalysen när tillfälle gives. Nu får man söka fram den för varje fadder, eftersom den är kopplad till fadderns Levde-notis. Många av oss har nog skrivit in ordagrant som det står i födelseboken. Exempelvis: "Petter Pettersson d.ä med hustru Kråkvattnet". Då är det inte så lätt att göra en fadderanalys, om inte hustrun är känd sedan tidigare. Hur har ni tänkt här?

Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Något fält att skriva in som notis under döpt kan jag inte hitta om du inte menar KOMMENTAR rutan. Varför skriver du då döpt-notisen??
    Om man skriver något här-kommer då alla andra uppgifter om faddern med i barnets notis??

Eller menar du att ALLA uppgifter även namn, yrke och ort skall skrivas in under kommentar fast man skrivit uppgifterna på härför AVSEDDA rader??
    Senast redigerad av 31581 den 2016-03-27 klockan 18:07.

Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Datumnotisen finns ju under födelsedatum för barnet. Det skulle ju kunna bli ett levdedatum+ort för man måste ju vara levande för att kunna vara fadder !

Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Det finns diskussion om konvertering av faddrar och hur man skall koppla rätt namn till rätt barn på fler ställe men hittar det inte nu. Bl.a. läste jag att man kunde lägga in de uppgifter som finns om faddern som en extra text under notiser i DG8.
    Jag fick hjälp att göra detta. Jag kommer vet inte hur många faddrar jag har med det är många tusen. När jag nu står på barnet kan jag i text notisen se vem som är faddrar och lätt hitta dem att koppla. Tyvärr saknas årtal för det tillfälle när personen var fadder. Lätt egentligen att hämta från barnets födelsenotis.
    Även orten saknas eftersom programmet inte kan översätta koden för disgenorten till klartext.
    För att råda bot på det testade jag genom att återställa Disgenorter. Upptäcker då att de orter som skrivits in under faddrar är lampan inte släkt.
    Provar igen. Samma resultat.
    Får av en annan forskare höra att det är en bugg i Disgen 8 som göra att "återställ Disgenorter" INTE FUNGERAR FÖR FADDRAR. Problemet är känt sedan många år!
    Så den gubben gick inte. Det kom ingen ortsnotis med i textnotisen.
    EFTER detta vill jag "konvertera till Disgenorter" igen.
    Nu visar det sig att trots att gårdar,byar, församlingar o.s.v. skrivits in med hjälp av Disgens källträd och alltså är EXakt RÄTT går det INTE ATT KONVERERTERA tillbaka automatiskt. Konverteringsprogrammet kan inte ens läsa om det är rätt församling inskrivet än mindre underliggande orter. Dessa vill programmet oavsett om de redan finns "skapa" igen.
    Även om man manuellt lagt till församlingen kan programmet inte lägga till underliggande struktur automatiskt. Programmet vill "skapa" dessa på nytt!
    Vad? Är det ett skämt? Vadå datorhjälp i släktforskningen.
    Buggen med orterna i faddrar måste väl åtgärdas. De som köpt programmet förväntar sig nog det.
    Konverteringen av faddrar MÅSTE bli så att alla uppgifter om faddern kommer med. ALLTSÅ även en levdenotis med årtal från barnets födelsenotis eller om den saknas, barnets dopnotis.
    DESSUTOM MÅSTE samma uppgifter finnas på barnet i en textnotis som en korsreferens. Om man har detta blir det tämligen enkelt att koppla rätt fadder till barnet. JAg har 62 Nils Månsson i min fadderlista så det är inte enkelt att välja rätt Nils.
    Hur svårt är detta att åtgärda?
    Vem vill köpa programmet med detta fel?
    Om jag hade köpt programmet och upplevt detta problem (och dessutom problemet med källhänvisningarna) skulle jag begärt pengarna tillbaka och bytt till ett anat släktforskningsprogram.
    DIS kommer att tappa många medlemmar om ingenting görs innan den kommersiella versionen släpps.

+ Svara på ämne
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg