Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 83

Ämne: Hantering av faddrar från Disgen 8

  1. #1
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866

    Hantering av faddrar från Disgen 8

    Om du har registrerat faddrar i Disgen 8 så följer dessa med vid konverteringen. Nu som helt vanlig personer om än med samma begränsade information som i Disgen 8. T.ex. har de okänt kön. Det som tillkommit är en flagga "Importerad fadder, risk för dubblett".

    Tack vare att faddrarna nu blivit helt vanlig personer så blir det enklare att göra fadderanalyser. I många fall är faddern en person i familjekretsen som redan finns registrerad.

    Vi kommer inom en snar framtid att publicera ett arbetssätt som du kan använda för att slå ihop informationen för en importerad fadder med personen du har sedan tidigare.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  2. #2

    Roger Olofsson
    Medlemsnr
    6316
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    20
    Kan man inte göra så att när faddrarna importeras från Disgen 8 så får dom notisen levde och var dom levde men inte när dom levde där. Kan inte den informationen tas från födelsenotisen och att man får källan därifrån också?

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Den infon kan finnas i samband med faddernotisen. Om den registrerats så följer den med över.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4

    Roger Olofsson
    Medlemsnr
    6316
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    20
    Den infon kan inte jag hitta i faddernotisen! I Disgen 8 skriver man ju bara namn, yrke och ort. Och när jag kollar på samma fadder i Disgen 2016 så är det bara den information som kommer över. Men det vore bra om dopdatumet kommer med som levde i ort på dopdatumet med dopnotisens källa.

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Ok, det är tyvärr inte möjligt. Du får komplettera med datum när du går igenom dina faddrar.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6

    Roger Olofsson
    Medlemsnr
    6316
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    20
    Det är inte så roligt att gå igenom 5500 faddrar för att lägga till den informationen när man borde kunna få den infon från barnet som faddern är fadder till.

  7. #7

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Det finns ett tekniskt skäl och ett filosofiskt skäl till att inte datum följer med.
    Det ena är att när programmet skall konvertera faddernotisen så har det ingen aning om någon födelse- eller dopnotis. Programmet läser notiserna en efter en och det finns inget som säger att det finns en födelse- eller dopnotis eller om den ligger före eller efter faddernotisen.
    Vi har vidare haft en väldigt stark ambition att inte påverka användarnas data vid konverteringen, vi anser att det användaren registrerat skall vara som det är registrerat. Därmed finns inte något datum eller källa registrerad för faddrar som kan överföras till Disgen 2016.
    Samma sak gäller för faddrarnas kön. Det är lätt? för dig som släktforskare att se vilket kön respektive fadder har (så länge vi är i Sverige i alla fall) men för en dator är det i princip omöjligt. För att alltså inte göra fel, väljer vi att inte göra något utan lämna det oregistrerade oregistrerat.

    Det är du som släktforskare som vet att kopplingen mellan barnets dopnotis och fadder finns och eftersom du inte kunnat registrera datum i faddernotisen i Disgen 8 så finns det inte med i Disgen 2016 heller.

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag inledde den här diskussionen med att nämna följande:

    "Vi kommer inom en snar framtid att publicera ett arbetssätt som du kan använda för att slå ihop informationen för en importerad fadder med personen du har sedan tidigare."
    Jag ska ta upp det då.
    Senast redigerat av Christer den 2016-01-28 klockan 08:47.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9
    I en relationsdatabas går det att koppla ihop (relatera) i stort sett vilka datatabeller som helst för att få till önskad utdata. Det kan inte vara en slump att en faddernotis händer ihop med en viss dopnotis? Hur skulle annars programmet kunna presentera uppgifterna på ett korrekt sätt? Det skulle därför vara önskvärt att få en fadderkonvertering som åtminstone pekar på vilken person som notisen hörde ihop med (flock:individnr). Som konverteringen är gjord i dagsläget, saknar varje skapad ”fadder” koppling till sitt ursprung och det är därmed omöjligt att med säkerhet koppla loss/byta ut en ”fadder” för jag vet ju inte vilken/vilka dopnotis/er som berörs.

  10. #10
    Ollfa skriver ”Vi anser att det användaren registrerat skall vara som det är registrerat” vilket låter bra MEN varför då inte presentera det på det sätt som det registrerats? I ver 8.2 ”Ändra personnotiser” visas alla inmatade uppgifter om en fadder; efternamn, förnamn, yrke, ort och kommentar och det blir då fullt förståeligt hur de hänger ihop, vilka inbördes relationer de har (Man/Hustru) samt via kommentaren, vilken relation de har till barnet. Se nedan exempel fr DG8:
    Bm (Bergsman) Ger Samuelsson i Snöån, Norrbärke (W)
    och dess hu Stina Larsdotter i Snöån, Norrbärke (W)
    Kryddkrämaren Benjamin Wedenberg i Stockholm (AB) (morbror)
    och dess hu Gustafva Fredrika Stjerna i Stockholm (AB)
    Bokh Per Nick Boultrop i Hällsjön, Norrbärke (W)
    P Sara Lisa Wedenberg i Grytnäs (W) (moster).


    Motsvarade familjeöversikt i 2016 visar i stort sett inget av ”det som registrerats”.
    Ger Samuelsson
    Stina Larsdotter
    Benjamin Wedenberg
    Gustafva Fredrika Stjerna
    Per Nick Boultrop
    Sara Lisa Wedenberg


    För att se samma uppgifter som jag gjorde i DG8 enligt ovan måste jag öppna ”personöversikten” för resp fadder? Otroligt osmidigt. Låt oss få tillbaka den sammansatta visningen av faddrar alá DG8 men behåll den hett efterlängtade möjligheten att länka personer som faddrar. På så sätt blir uppdateringen av faddernotiser inte så akut medan nya faddernotiser kan göras med person- och ort-kopplingar.

  11. #11
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Om vi nu ser till den ny situationen där personer i databasen kan väljas eller pekas ut som faddrar så kommer man osökt in på vilka uppgifter som ska visas för faddrarna i anslutning till det döpta barnet. Vilka uppgifter menar ni ska visas mer än namnet?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  12. #12
    Hej Christer, jag tyckte jag gav ett bra exempel på vad jag skulle vilja se, i mitt inlägg från 2015-12-26 07:54. Men om jag förtydligas så skulle det bli så här:

    Yrke/Titel som skriv in som tidigare, dvs via faddernotisen: Kryddkrämaren
    Person som kan väljas eller skrivas in som fadder (utan personkoppling): Benjamin Wedenberg
    Ort från ortstrukturen eller som kan anges fritt i faddernotisen: Stockholm (AB)
    Kommentar som skrivs in via faddernotisen: (morbror)

    Det enda i mitt förslag som skiljer mot tidigare visning i DG8 är att man kan välja en befintlig person och få med dess namn och koppling in i faddernotisen. I övrigt visas allt annat som tidigare i DG8.

    Om det inte skulle gå att ange"yrke/titel" framför en fadder skulle det bli omöjligt att kunna ange t.ex "och dess hu", "hustru till", "dess broder" etc och då förlorar man kunskap om hur personerna hänger ihop. Ta exemplet att en av faddrarna anges som "Hustrun till dragaren Frank Karlsson". Vi vet således inte hustruns namn o kan inte koppla henne. Om jag nu kopplar "Frank Karlsson" men inte får med "yrke/titel" i förledet i visningen kommer det enligt nuvarande utseende i DG2016 att visas:
    Frank Karlsson. (vilket i detta fall är direkt missvisande eftersom det var hans hustru som var fadder)
    Om jag däremot fortsatt kan ange "yrke/titel" i faddernotisen och få med visningen av det blir det:
    Hustrun till dragaren Frank Karlsson + ev ort + ev kommentar.

    MVH Stefan

  13. #13

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej,

    Mina funderingar kring fadderfunktionens förändring.

    När jag nu kopplat in faddrar i den nya versionen så ser det ut på följande sätt:

    Faddrar: Bilmekaniker Kurt Sven David Jonsson. (Morbror). Siv Ingegerd Björk. (Moster). (Med tilltalsnamnet markerat, vilket inte framgår i klippet här och där jag endast skrivit kommentaren själv)

    Jag tycker att det ser snyggt ut och vad gäller ort så finns alla orter som personerna bott på inlagda på personen och behöver väl inte nämnas här. I så fall kan man väl skriva in var de bodde vid dopet i kommentaren (Morbror bosatt i xxx) eller (Morbror, xxx). Jag kommer nog att notera ort endast för de personer jag ännu inte lyckats identifiera.

    Jag använde inte den gamla funktionen för faddrar av den enkla anledningen att det inte var en "dubbelriktad" eller kopplad notis. Nu kommer jag att börja använda funktionen, då det lätt går att se även vem en person varit fadder till och släktskapen som finns framgår (om det nu finns någon). Det finns ju två sätt att hitta släktskapen via utskrifter, antingen via att söka gemensamma anor eller ättlingar samt släktmatrikel.

    När det gäller personer som inte är kända till namnet så använder jag alltid N N och då kommer jag att skriva mer i kommentaren. I exemplet tidigare kommer jag att lägga upp Frank Karlsson med hustru N N som egna individer. I kommentaren blir det då (Dragaren Frank Karlssons hustru) till dess att jag eventuellt får tag i hennes namn, då kommentaren stryks eller ersätts med släktskap. Jag kommer nog inte att registrera prästfruar och andra damer av högre stånd eller rang utan någon som helst släktskap med barnet.

    Det kommer att bli ett stort jobb att gå igenom alla mina inlagda anor, men jag kommer att lägga insatsen på de personer där jag anser att jag får nytta av dem om jag gör jobbet. Övriga får nog finna sig i att inte ha några faddrar registrerade.

    Med vänlig hälsning
    Anders

  14. #14
    Hej Anders.

    Jag har ca 4700 faddrar registrerade. Många av dem med koppling till orter via ortstrukturen etc men efter konverteringen syns inga andra uppgifter än namnet på faddern.

    Jag har provat att lägga till nya faddrar i DG2016. Kopplar jag en existerande person kan jag inte ange det Yrke/Titel eller den Ort faddern har vid doptillfället utan att skapa en separat levdenotis för faddern, innehållande samma uppgifter som i dopnotisen? Om jag lägger till en ny person som fadder får jag ange yrke etc som för vilken person som helst men måste även här skapa en levdenotis för dopnotisens uppgifter om personen. Alltså måste jag först lägga till/skapa personen och sen fixa en levdenotis i båda fallen. MEN jag ser fortfarande bara namnet i fadderöversikten, nu kompletterat med levnadstid (1814-1851). Om jag vill veta Yrke/Titel eller Ort måste jag öppna fadderns personöversikt o leta upp den aktuella levdenotisen. Smidigt? För egen del är jag inte intresserad av att se NÄR/VAR en fadder föds/dör. Jag är intresserad av att få in de uppgifter som ges i dopnotisen (plus kommentaren). Jämför med att söka en persons telefonuppgifter "0155-123456 Dir Oskar Severin, Storgatan 1, Nyköping" och istället få reda på "Oskar Severin, född 1938 Lund". Vilket vill man få presenterat?

    God Nytt År
    Stefan

  15. #15

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej Stefan,

    Jag har testat lite olika varianter och kopplat in personer som fadder, alltså inga "konverterade". Jag får det till att det som presenteras som fadder är sammansatt av lite olika delposter. Vad jag kommit fram till så är det först yrkesnotisens (eller notisernas) text under yrke, därefter så är det förnamn och efternamn samt sist kommentaren inom parentes. Det kan ju diskuteras om detta är tillräckligt eller inte och skall kanske inte heller vara lika för alla utskrifter. Det borde vara möjligt att även ta med årtal och ort ifrån yrkesnotisen, det får väl läggas in som ett förslag till ändring i utskrifterna. Frågan är om det hjälper dig?

    Jag förstår inte riktigt din kommentar om att du inte kan lägga in en yrkesnotis till en existerande person. Det går väl att lägga upp hur många yrkesnotiser som helst? Även om du nu inte kan dra nytta av hela informationen. Jag brukar rada upp dem bland annat för bönder som flyttar mellan olika gårdar. Nu skall det inte heller vara någon skillnad på en individ som du registrerat eller som skapats via fadder konverteringen. Arbetet blir ju att komplettera och försöka få in faddrarna i släktträdet, vilket jag förstår kommer att kräva en rejäl insats.

    Du skriver att du har 4 700 faddrar inlagda. Har du någon känsla för hur många av dessa som är "kända" personer och i så fall skall "bytas ut" mot en befintlig individ och därefter raderas. Det borde väl också vara många som är registrerade flera gånger för barn i syskonskaror? Jag inbillar mig att du kommer att radera en stor del av dessa 4 700 efter att du gått igenom dem, är det så eller vad tror du?

    Eftersom faddernotisen kom in långt efter det att jag börjat registrera så har jag alltid skrivit av all information som jag är intresserad av i en och samma textnotis. Jag skriver av texter bokstavstroget, som födelsenotis, dödsnotis, bouppteckningar, domboksutdrag och annat som jag vill kunna skriva ut. Det är skälet till att jag inte haft behovet av att använda faddernotisen. Jag ser nog även nu fadderkopplingen främst som ett stöd i forskningen och kommer förmodligen aldrig att skriva ut informationen alls även om jag nu lägger in den. I så fall är jag mer intresserad av "fadder till" som inte framgår på något annat sätt. Den notisen har jag inte hittat i någon utskrift ännu, så det blir till att sätta upp det på önskelistan också.

    God fortsättning,
    Anders

  16. #16
    Hej Anders
    Jag skriver sällan ut ngt utan arbetar mestadels med att fylla på min forskning o det är då jag vill ha så tydliga översikter som möjligt. I personöversiktens Fadder-fönster kan jag inte se de uppgifter som jag kunde i "ändra notiser" i DG8. Det är väl hela problemet i ett nötskal. Det skulle vara intressant om du kunde ta ett skärmklipp av vad Du ser i fadder-fönstret (Bilmekaniker Kurt Sven David Jonsson. (Morbror)) etc o maila mig direkt. jag har inte lyckats lägga till skärmklipp här?

    När jag skrev "Kopplar jag en existerande person kan jag inte ange det Yrke/Titel eller den Ort faddern har vid doptillfället utan att skapa en separat levdenotis för faddern, innehållande samma uppgifter som i dopnotisen" menade jag att jag inte kan uppge dessa uppgifter i fadder-notisen utan måste lägga dem separat på resp person. Och där kan jag naturligtvis ha många yrkes-, levde- och andra notiser men jag ser dem inte utan att öppna personöversikten för just den personen. Det som gällde vid doptillfället finns inte med i personöversiktens fadder-fönster?

    Gissningsvis så är kanske hälften av alla mina faddrar kopplingsbara individer så det blir ett mastodont jobb att koppla alla, speciellt som konverteringen inte talar om vilken/vilka dopnotiser de hör till.

    Det skulle vara intressant att veta programutvecklarnas resonemang kring konverteringen och visningen av fadderuppgifter i personöversiktens fadder-fönster? Hur gick tankegångarna?

    God Fortsättning!

  17. #17
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Som jag sagt tidigare så ska vi inom en snar framtid publicera ett arbetssätt som du kan använda för att slå ihop informationen för en importerad fadder med personen du har sedan tidigare.

    Men när du har personöversikten framme, välj "Visa - Alla" så visas rubrikerna "Faddrar" och "Faddrar till". Du kan också göra en söklista med alla personer med flaggan "Importerad fadder, risk för dubblett".
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  18. #18

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej Stefan

    Liksom du skriver jag sällan ut något på papper, men använder ofta PDF för valda utskrifter. Eftersom jag var van att få skriva av hela födelsenotisen som text, innan faddernotisen kom till (Ja, jag har varit med väldigt länge) så skriver jag ofta ut en personakt eller antavla i två generationer. I denna kan jag sedan söka på olika namn eller orter och på så vis snabbt bilda mig en uppfattning om vissa personer förekommer på alla syskonens barndop eller endast något enstaka. Jag söker också på orter som ligger utanför socknen, för ledtrådar till var anor kan komma ifrån. Detta är också skälet till att jag inte börjat använda faddernotisen när den till sist kom. Saken har kommit i ett lite annat läge nu när även notisen "Fadder till" har kommit. När jag läser igenom födelseboken för att leta efter alla syskonen i en skara så hittar jag ofta namn som jag känner igen som faddrar till för mig ibland okända personer. Jag har noterat även detta i textnotisen, men det har varit svårt att få en samlad bild. Nu lägger jag upp de tre personerna som bildar familjen, med så mycket information som kan utläsas ur födelsenotisen. På så vis får jag tillgång till dem när jag söker på församling och kan pussla vidare. Nu gäller det att fundera ut hur man kan fixa en utskrift som är vettig för att få en god överblick. Skall man bygga på en befintlig eller göra en helt ny?

    Jag bifogar en bild av vad jag ser i båda fönstren "Faddrar" och "Fadder till", det är alla namn och första och sista (senaste) årtal som registrerats i en notis för personen, med bindestreck som lite anvisning. Här framgår att min moster och morbror var faddrar vid mitt dop och att jag som morbror varit fadder till min systers barn. Släktskapen syns inte, men är inlagd som kommentar på de respektive personerna. Det kan diskuteras om det är tillräckligt, men du har även ett antal val att göra via högerknappens meny. Ett av dem är att visa personöversikten för den markerade faddern, som du sen kan stänga och kolla nästa o.s.v. vilket jag tycker verkar genomtänkt. Du kan också ändra så att faddern blir centrumperson om du vill byta och fortsätta jobba med fadderns uppgifter. En lite annan teknik, men jag börjar redan vänja mig.

    Att få programmet att välja vilken notis av yrke, flyttningar eller levde som gäller just vid deltagandet i dopet tror jag är lite klurigt. I synnerhet som datum kan anges på flera olika sätt om de inte är exakta. Att skapa en särkskild notis för deltagande i dop, med en exakt datum, verkar inte heller vettigt om personen ofta anlitas som fadder i byn. Jag har en del välaktade Åbohustrur som är med på vart och vartannat dop, utan att för den skull vara släkt. Det skulle bli en lång lista utan något större värde, tror jag.

    Jag förstår inte riktigt vad du menar att det inte framgår vilken dopnotis de hör till. Alla de nämnda faddrarna hör väl till ett och samma dop? Om det är "Fadder till" som du menar så blir väl inte detta inte rätt förrän du bestämt att en person är fadder till mer än ett dop. När de gäller de konverterade faddrarna så kan de väl aldrig vara fadder till mer än en person i utgångsläget?

    Vad jag läst på hemsidan så är alla faddrar märkta med en flagga "Importerad fadder, risk för dubblett" som är tänkt att använda för att underlätta genomgången. Här kan du sortera och jobba med söklistan på olika sätt för att se om ett namn förekommer många gånger och i så fall kan vara samma individ. Då blir valet ditt att ersätta med en redan befintlig person, "fixa till" en konverterad samt koppla bort och radera de övertaliga. Tänk på att nu kan man ha fler än två Familjeöversikter öppna samtidigt. Jag har inte riktigt vant mig vid detta ännu, men i många fall vill man "bläddra" mellan flera olika samtidigt. Problemet är att hålla koll på alla fönster, men övning ger färdighet, så jag ger mig inte.

    Vad gäller tankegångarna så vet jag inget om detaljerna, det finns olika grupper som arbetar med att hantera alla önskemål, prioritera och driva utvecklingen framåt. Jag har fullt förtroende för att de gör genomtänkta prioriteringar med de resurser som finns till buds. En genomgång av utskrifterna bör väl vara rimligt att göra när väl den skarpa versionen släppts och hunnit sätta sig.

    Med vänlig hälsning
    Anders
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  19. #19
    Hej Anders och tack för utförligt svar. Jag började med DG5.1 för MD-Dos 2.11, som då kom på två st 5,25" floppy á 360 KB. Då använde jag redigeringskommandot <EP> (extra person) för att lägga in faddrar o det skulle ju fortfarande kunna fungera men det känns lite förlegat (se bifogad bild 47-17). Av bilden som du bifogade förstår jag att du inte ser mer än mig i fadderfönstret, dvs namn o f/d-datum (om de finns). Jag är van att se hela notisen som den lagts in (se bifogad bild 91-868) vilket gett en bra översikt. Ngt som jag tycker saknas i det nya fadder-fönstret. Det finns naturligtvis inget som hindrar att jag öppnar personöversikten för resp fadder för att ta del av all info om personen men det kräver flera moment för att hitta fram till samma uppgifter. För övrigt kontrollerar jag ofta vilka övriga personer en viss ana är dopvittne till, dvs läser sida upp o sida ner i FB o lägger då upp en levde-notis (med källhänvisning) för varje gång personen är dopvittne. På så sätt kan jag följa en person vid en viss plats o tidpunkt även om det saknas t.ex hfl eller dödbok. Det har hjälpt mig vidare i forskningen många gånger.

    I söklistan för de konverterade faddrarna ser jag inte vilket dop faddern deltagit i och det kan ju vara avgörande för om en viss A. Andersson är en o samma person eller tre olika i tre olika dopnotiser. Om jag klickar på en fadder i söklistan, får jag ingen upplysning om vem barnet var så hur ska jag då kunna veta att det är just den A. Andersson jag kan koppla loss? Det var det jag försökte förmedla. Men, precis som Christer skrev, så är det bara å avvakta till instruktionen kommer.

    I övrigt är det ganska vanligt att jobba i flera fönster samtidigt i andra programvaror så det är bra att det nu fungerar i DG. Vissa SQL-baserade program kräver dock att man öppnar en ny session för varje nytt fönster av programmet man öppnar. I annat fall är det inte säkert att databasen kan hålla reda på den data som samtidigt kan matas in i olika fönster. Jag vet inte om DG2016 kräver detta?

    MVH
    Stefan
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  20. #20

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej igen Stefan,

    Själv testade jag och var på kurs i Linköping för ABC-80 versionen en gång i tiden, men tycket det var för komplicerat. Jag började så småningom med Mac-versionen och bytte inte till PC-version förrän det fanns Windows. Det är egentligen rätt fantastiskt att det är samma databas som släpats med genom alla versioner och fortfarande kan användas.

    Det är väl inte hugget i sten vad som skall visas i fadderfönstret, så vi får väl se vad majoriteten önskar och fixa till något vad det lider. Det skall ju vara ett effektivt verktyg som stöd i forskningen, men även se snyggt ut i utskrifterna, så det är väl inte helt lätt att få till.

    Jag är lite undrande över ditt användande av "Levde" notisen, att en person är närvarande på ett barndop betyder inte alltid att de bor i den församlingen, trots att det inte står var de kommer ifrån. Har jag missförstått dig här? Själv använder jag bara "Levde" notisen för tiden innan husförhörslängderna, när uppgifterna är mer sporadiska om var personer egentligen bor. Då kommer uppgifterna oftast från mantalslängder, domböcker och andra mer udda handlingar.

    Vad gäller söklistan så har det tillkommit en i mitt tycke efterlängtad funktion, nämligen relationsfliken. Här finns möjlighet att kombinera ihop två personer som man inte tidigare kunnat. Jag hade gärna sett även tre personer (man, hustru och barn), men en sak i sänder. Det finns flera val och ett av dem är faddrar. Eftersom jag inte har så mycket att testa på kan du kanske testa lite och klura ut hur man skall få ut något vettigt av det. Det är förmodligen här vi kommer att hitta lösningen och få upp tempot för genomgången av konverterade faddrar. Svaret kommer väl i instruktionen, men ju fler som kommer med idéer desto bättre är det.

    Vad gäller fönsterhanteringen, så intresserar jag mig inte för tekniken. Vad jag ser fungerar det, det räcker för mig.

    Med vänlig hälsning
    Anders

  21. #21
    Hej Anders, bara en snabbt kommentar. "Jag är lite undrande över ditt användande av "Levde" notisen, att en person är närvarande på ett barndop betyder inte alltid att de bor i den församlingen, trots att det inte står var de kommer ifrån. Har jag missförstått dig här?". Nej, om inte bostället framgår så blir det oftast ingen levde-notis (även om det går att göra en utan ort bara för att belägga att personen faktiskt levde just då). Men om du t.ex har en ana som bor vid ett visst boställe (belagt t.ex via barnens födelsenotiser) och sen förekommer som dopvittne vid samma boställe genom åren, och kanske dör där också, så anser jag det vara smart att spara dessa noteringar som levde-notiser för personen. De visar ju att personen varit bofast på stället under en viss tid, speciellt om det saknas HFL. Det går ofta att kompletterad "levernet" med uppgifter från mantalslängder, kyrkoräkenskaper etc. MVH Stefan

  22. #22

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    I tidigare uppdateringar har ju faddrarna följt med koppling till födelse/dopnotisen. Varför hade detta inte kunna lösas till DISGEN 2016? Måste vi lägga när ett enormt arbete på en massa olika konverteringar?
    Jag kommer att testa DISGEN 2016, men blir det för mycket konverteringsarbete överväger jag att fortsätta med 8.2D. Är det något som hindrar att man kör bägge parallellt?

  23. #23

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Med risk för att framstå som en idiot fattar jag inte hur jag skall hitta det barn som en fadder markerad med flagga varit fadder åt. Enda chansen att hitta det är att via DG8 leta upp faddern och dör hitta barnet. Verkar väldigt komplicerat och tidsödande. Jag har visserligen "bara" 2500 faddrar men alla är ju en fristående person utan någon som helst info om VEM denne fadder varit fadder åt???

  24. #24

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Jag har t.ex., en fadder Bengt Persson med notis levde i Gluugstorp, Ottarp.
    För att hitta barnet går jag till Disgen8.2d och söker under fliken faddrar Bengt Persson med orten Gluggstorp, Ottarp (finns i Ortsdatabasen under lampan). Då får jag träff att Anna Ljunggren Johansdotter har tre faddrar varav Bengt Persson är en. De övriga två är hans hustru Elsa samt en torpare Anders Persson i Ottarp.
    Nu gäller det att leta upp Anna och koppla de tre faddrar till henne.
    Hela operationen tog ca 15 minuter. Kanske kan det gå lite snabbare med vana men det är många moment. Säg 4 minuter per fadder. Det blir 10.000 minuter för mig eller 166 timmar. D.v.s. en månads arbete om jag arbetar heltid.
    Fullständigt orealistiskt att jobba på det viset. Vi kommer att tappa många Disgen-användare.
    Förslag:
    Alla uppgifter som finns för faddern från DG8 skall finnas med PLUS namn och andra uppgifter för det barn hen var fadder åt på VARJE post med flaggan "importerad fadder, risk för dubblett". Det är enda sättet att få Disgen 2016 fadderfunktion att bli hanterbar för användaren. Nu blir det enbart ett arbete i Disgen 2016 att leta upp barnet-ev. bara att klicka på barnet så kommer det upp i ett nytt fönster- vi har ju fått alla data och kopplar nu faddern med barnet. När vi gör detta skall uppgifterna som fanns om barnet på faddern automatiskt tas bort eller bockas "ta bort". Om databasen tekniskt klarar detta vet jag inte. Mitt förslag är från användarsynpunkt.
    Ett ännu bättre alterantiv är att kopplingen fadder-barn görs vid konverteringen. Sedan har vi bara att leta efter dubletter-samma person som fadder till flera barn. Tämligen enkelt att göra tror jag.
    Säkert möjligt att skriva kod så att detta fungerar.
    Som jag skrivit tidigare kan vi inte lägga arbetet på kunden-programmet skall göra arbetet !

  25. #25

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Komplettering av mitt förra inlägg: Bengt Oersson var frånn Gluggstorp, Ottar vid tidpunkten för barnets dop men inget årtal finns med "levde" notisen. Det borde väl stått levde Gluggstorp, Ottarp (M) 1833-05-18 d.v.s datumet då han var fadder åt Anna?

  26. #26

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Ytterligare en komplettering: Det är ju källan från barnets födelsenotis som är källa för levdenotisen? Då borde det väl under faddern inte bara stå datum för levdenotisen utan även källan? Eller hur?

  27. #27

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Citat Ursprungligen postat av 31581 Visa inlägg
    Med risk för att framstå som en idiot fattar jag inte hur jag skall hitta det barn som en fadder markerad med flagga varit fadder åt.
    Du kan visst söka upp fadderbarnen i Dg2016. Med sökning på relaterade personer.
    Kikaren > Nollställ > Fliken Relaterade > Välj relationssökningstyp = Faddrar > Skriv in Namn > Tryck SÖK.
    Då får du en söklista med alla som har person med detta namn som fadder.

    Att söka på relaterade personers uppgifter är en av de nya mycket användbara funktionerna i Dg2016.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  28. #28

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Återigen med risk för att vara tjatig så finns möjligheten att öppna en personöversikt för faddern och titta i panelen 'Fadder till'. Om panelen 'Fadder till' inte syns i personöversikten så väljer man 'visa' i översta meny och sen 'Alla'.

  29. #29

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det är bara det att om Bengt Persson var fadder vid 20 dop så finns det 20 personposter efter konverteringen. Och då menar du att man skall öppna 20 personöversikter. Inte optimalt, om jag får vara tjatig.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  30. #30
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Kunne det gjøres slik at ved konvertering samles alle faddere i en liste med ferdigelagde nye objekter med opplysning om hvilket barn det tilhører og med alle andre berørte ved dåpen, dvs. foreldre og andre faddere, og så få opp en dialog med alle disse med mulighet slå sammen disse til en person basert på at foreldre er de samme, men forskjellige barn, evt. i samme sokn/forsamling og tidsrom med mulighet til å søke opp om personen allerede er registrert i basen.?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •