Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Efternamn i DISBYT?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Kjell Weber
    Medlemsnr
    858
    Jag är också av den åsikten som Rolf E skriver, att efternamn skall skrivas i rutan för just detta, inget annat, gärna som Rolf C skriver, i kronoligisk ordning. Det vill säga det efternamn man fick förs står först, mellanrum och nästa efternamn osv. Jag håller på med båtsmansforskning och har några som kommit upp i fyra efternamn. Man slår två flugor i en smäll så att säga, man får reda på alla efternamnen och i vilken ordning de fick dem.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    I flere andre slektsprogram f.eks. TMG kan man leggge til alle navnevarianter som man støter på i kildene på senere tidspunkt.
    I GEDCOM eksporteres dette som egne NAME linjer.

F.eks.
    NAME Torbjørn /Rollefsen/

Siden han ble døpt fra Hesnes, far Rollef Hesnæs, kan man også registrere ham som Torbjørn /Hesnæs/
    Senere finner jeg ham på Kofield i Gjerstad (Aust-Agder), så på Kaasa under Nesland i Drangedal der han også dør som skomaker.

Faren Rolleif finner eg også som Thorbjørnsen, som og ved giftermål som Rollev Hvidebjerg, og han flyttet mye sammen med sin familie.

I andre programmer kan man derfor registrere dette kronologisk med andre begivenheter. Dette savnes sterkt i Disgen.

Eksempler på eksport kunne derfor være
    1 NAME Torbjørn /Rollefsen/
    1 NAME Torbiørn /Hesnes/
    1 NAME /Kofield/
    1 NAME /Kaasa/

etc. (Alle disse blir da med i gedcomfila)
    Senast redigerat av AlfChr den 2011-01-30 klockan 21:36.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Jag använder bara patronymikon i efternamnsfältet om det inte finns något annat efternamn.
    I min forskning hamnar -son/-dotter efter alla förnamn.
    Jag skulle helst vilja ha ett eget fält för dessa namn.
    En annan sökfunktion som jag saknar är att bara söka träffar på ett nummer.
    Just nu kan man bara utesluta sökningar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •