Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Notiskontroll

  1. #1

    Göran Cederholm
    Medlemsnr
    23057
    Inlägg
    49

    Notiskontroll

    När jag under Inställningar, Inmatning kommer till Notiskontroll så är dessa valmöjligheter "gråade" och går inte att ställa in/välja. Något val jag missat eller ett fel?

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Som du kanske läst på http://www.dis.se/sv/verktyg/disgen-2016.html så kommer funktionen tillbaka i någon form så småningom.
    Senast redigerat av Christer den 2015-12-18 klockan 09:25.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Runar hortlund
    Medlemsnr
    06015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    109
    Ge inte upp Göran, det går fortfarande att använda vers 8.2:s utsökta notiskontroll. Skapa en gedcomfil i version 16. Starta version 8.2 och skapa en ny datamapp. Importera hit gedcomfilen du skapat. Gör notiskontroll och skriv ut resultatet. Nu har personerna fått nya ID nummer så du måste skriva in deras namn för att hitta felen i version 16

  4. #4

    Göran Cederholm
    Medlemsnr
    23057
    Inlägg
    49
    Tack för en god idé! Jag skall använda den senare när jag arbetat lite mer i 2016 och det finns anledning att kolla resultatet.

  5. #5
    Hej!
    Uppgraderade från Disgen 8.2d till Disgen 2016.2 för två månader sedan och använder sedan dess den nya versionen för inmatning av nytt material.
    Har i Disgen 8.2d tog jag som vana att efter varje arbetspass köra notiskontroll, vilket jag ser som ett bra verktyg för att bl.a. rätta till enkla skrivfel när man slinter på tangenterna, typ att dopdatum råkat bli tidigare än födelsedatum.
    I Disgen 2016.2 finns visserligen under "Verktyg" också ett antal olika funktioner för analys/kontroll av notiser, men ingen funktion som avslöjar enkla skrivfel, barnen hamnat i fel tidsordning, etc. etc.
    Kanske funktionen finns i 2016.2, men jag har inte kunnat finna den....
    Tacksam för tips / kommentarer.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Till uppdatering 3 kommer fler analyser som ersätter den tidigare "Kontrollera notiser".
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7
    Tack för ditt besked Christer!
    Vet du möjligen när uppdatering 3 beräknas lanseras?

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Peter, en försiktig bedömning är inom ett par månader.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Håkan Jansson
    Medlemsnr
    13503
    Inlägg
    23

    Oforskatnotiser i relationer

    Flera bra analyser har lagts till i uppdatering 3. En sån är ”Personer med oforskatnotis”. Då jag körde den analysen fick jag några tomma rader i min lista. Det visade sig vara relationer. Att analysen även hittar oforskatnotiser i relationer är förstås bra. Däremot ser det lite konstigt ut, då raderna saknar information om vilka personer de är kopplade till. Dubbelklickar man på en sån rad öppnas en personöversikt. Den saknar dock både namn och PersonID, eftersom det ju är en relation. Jag kan inte direkt se att det framgår till vilka personer den är kopplad. I de fall jag hade, kunde jag ändå leta fram rätt personer genom den information jag lagt in i relationerna.

  10. #10
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Håkan, bra att du noterade det och bra beskrivet. Har skrivet felrapport (#3178),
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  11. #11

    Staffan Knös
    Medlemsnr
    14191
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    24
    När jag gör ”Analysera relationer” och därunder väljer ”Orelaterade personer”, så får jag en lista innehållande även de personer som är fadder till ett barn, men som i övrigt inte har några andra relationer. (Jag har när denna koll körts städat bort mina ”konverteringsfaddrar”.)
    Lämpligen bör inte heller dessa faddrar komma med på listan som skapas vid valet ”Orelaterade personer”.

  12. #12
    Likt ovan - körde Kontrol Notiser, - Orelaterade personer, Personen har Foster/adoptiv förälder. men ingen biologiskt - är det tänkt så?

  13. #13
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jo vi har tänkt partner och biologiska barn.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  14. #14

    Roger Olofsson
    Medlemsnr
    6316
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    20

    Bilder

    Jag tror inte att notiskontrollen kollar om det finns "döda" länkar till tex bilder? Det vore bra om den letar efter sådana.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •