Resultat 1 till 12 av 12

mne: Kllor och anvndandet av grupper som bokmrken

Lars-ke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlgg
    27

Kllor och anvndandet av grupper som bokmrken

Jag bifogar del av mitt klltrd. Vissa dombcker (vilket jag anser skall utgrxa kllan)r mycket omfngsrika. Dessa har jag delat upp med fiktiva bokmrken (grupper) fr att f ngon ordning p materialet. Det som r gjort i DG8:2 har fljt med vid konverteringen, men det verka som om begrnsningar gjorts fr att fortstta med denna metod. Mjligheten br i s fall terinfras. Sedan r det ju riktigt att en hnvisning inte skall ske till gruppen (lika lite som till ett bokmrke i en bok),utan till en fullstndig kllhnvisning.

D sidan 1 kan frekomma vldigt mnga gnger i en tjock dombok, br ju datumet som anges ocks flja med vid den utskrivna kllhnvisningen. Idag mste den upprepas efter sidnumret fr att komma med. Se exemplet som bifogats.
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Christer den 2015-12-18 klockan 10:02.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 770
    Det r inga som helst problem om du har anvnt en klla som kllreferens. Det r bara om du anvnt en grupp som du behver vidta vissa tgrder.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Lars-ke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlgg
    27
    Problemet r ju dock att det inte verkar g att fortstta med denna metoden. Till vissa kllor, t.ex. Vxj skolors matrikel har jag 100-tals hnvisningar och anvnt mig av rtal som undergrupp fre kllhnvisningen. Drfr ser jag det som vsentligt att denna mjlighet finns kvar ocks i framtiden.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 770
    Vad r problemet? Texten fr kllhnvisningen eller hur strukturen ser ut?
    I exemplet har du anvnt Gta hovrtt som grupp sedan under en hierarki av "Klla - Grupp (bl) - Grupp (Rd) - Kllhnvisning (den markerade)"

Lars-ke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlgg
    27
    Bda sakerna. I fallet skolmatriklarna har jag anvnt datumfltet som finns i kllhnvisningen som srskiljande, men detta kommer inte med vid utskriften (detta gllde ven DG8d). Man mste sledes g in i programmet fr att sse de srskiljadeuppgifterna. Visst kan jag fortsttningsvis ange mer i fnstret fr kortinformation, men varfr d ha ett datumflt?

Du har uppfattat strukturen rtt. verfringen fungerade, men problemet r att det inte gr att fortstta och lgga in nya grupper under en klla. Detta r av ngon anleding sprrat i 2016. Strukturen r vsentdlig nr man skall hanterastora volymer av kllhnvisningar. Skall man hittta en klluppgift i meterstjocka dombcker, utan paginering och inbundna i fel ordning, krvs lite struktur p noteringarna man gr. Jag efterlyserdrfr att de fina mjligheter som finns i DG8 skall finnas kvar i DG2016.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 770
    Fr frsta delen r svaret att det du vill se mste du skriva p rtt plats.
    Andra delen hller jag p att underska.

Lars-ke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlgg
    27
    Egenskaper fr kllhnvisning
    Vi tycks missfrst varandra gllande ”frsta delen”. Det r den dialogruta som kallas ”Egenskaper fr kllhnvisning” och hur de uppgifter som anges dr anvnds jag frsker uppmrksamma.
    Kllhnvisningen vid utskrift bestr idag (bde i Disgen 8d och 2016) av tv delar, kortreferens + precisering (hnvisningstext). Det r den senare del, d.v.s. preciseringen dr programmet fungerar lite mrkligt. Trycker man p OK registreras en hnvisning ”Oknt datum”.

Fyller mani en uppgift i fltet hnvisningstext, t.ex. ”1”, frsvinner texten oknt datum och ”1” anges i svl klltrdet som vid utskrift. Lter man istllet hnvisningsfltet vara blankt men fyller i datum i datumfltet, kommer datumet upp i klltrdet, men kommer inte med vid utskrift.

Min uppfattning r att kllhnvisningen vid utskrift logiskt borde best av tre delar, kortreferens + hnvisningstext + datum. D kunde preciseringen utgras av antingen sidhnvisning eller datumhnvisning eller bdadera.

Datumfltet som finns med i klltrdet tappas idag bort vid utskrift. (Till vad nytta gr d datumfltet i dialogrutan?). Vill man f med datum idag mste detta ocks anges i hnvisningstexten. Det r sledes lsbart, men inte logiskt.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 770
    Jag kan inte tnka mig att vi ger oss p detta till vrens skarpa version. Men lt mig f terkomma till din frga nr jag r tillbaka p jobbet p allvar efter helgerna.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Inlgg
    787
    Lars-ke! Jag mste rtta mig sjlv.

Bde i Disgen 8 och i Disgen 2016 gr det att ha grupper mellan kllor och hnvisningar.
    Men i bda fallen finns en instllning man mste kryssa i.
    I Disgen 2016 finns den p frsta fliken (Inmatning) lngst ner till hger i gruppen 'Klltrdet' finns rutan 'Tillt grupper under kllor'.

Det som ndrats r att man inte kan anvnda en grupp som klla i sina notiser i Disgen 2016.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrgor.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 770
    Jag har skrivit ett frbttringsfrslag #2523)

Varfr kan man inte anvnda en grupp som en klla i Disgen 2016 som man kunde gra i Disgen 8?

Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlgg
    Lars-ke! Jag mste rtta mig sjlv.

Bde i Disgen 8 och i Disgen 2016 gr det att ha grupper mellan kllor och hnvisningar.
    Men i bda fallen finns en instllning man mste kryssa i.
    I Disgen 2016 finns den p frsta fliken (Inmatning) lngst ner till hger i gruppen 'Klltrdet' finns rutan 'Tillt grupper under kllor'.

Det som ndrats r att man inte kan anvnda en grupp som klla i sina notiser i Disgen 2016.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Inlgg
    787
    Hej Lars. Det var ett misstag att det var tilltet i Dg8.

Klla: r t ex en bok, en person, ett arkiv, en dokumentsamling, en gravsten eller liknande som dokumenterar hndelser, frhllanden och samband vilka ligger till grund fr slktforskningen. Vanliga kllor r kyrkbckerna, exempelvis Hjlmseryd C:3 (Ddbok 1780-1809).

Hnvisning: Fr att kunna terfinna en uppgift i en klla anger man en hnvisning i kllan. Detta r oftast helt enkelt sidnumret dr uppgiften ptrffades. Ibland kan det krvas mer noggranna angivelser, exempelvis d kllan r svrlst.

Grupper: Kllor och hnvisningar kan med tiden bli mnga och svra att verblicka. Drfr finns mjlighet att gruppera dem. Man kan till exempel ha en grupp "Kyrkoarkiv" och under denna grupper fr olika ln och drefter en grupp fr varje frsamling i detta ln. Under varje frsamling lgger man in kyrkbckerna C:1, C:2, A I:1, A I:2, etc. som kllor.

Vid anvndning skall man vlja en klla eller en hnvisning.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-12-19 klockan 23:14.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrgor.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •