Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Källor och användandet av grupper som bokmärken

  1. #1

    Lars-Åke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlägg
    30

    Källor och användandet av grupper som bokmärken

    Jag bifogar del av mitt källträd. Vissa domböcker (vilket jag anser skall utgörxa källan)är mycket omfångsrika. Dessa har jag delat upp med fiktiva bokmärken (grupper) för att få någon ordning på materialet. Det som är gjort i DG8:2 har följt med vid konverteringen, men det verka som om begränsningar gjorts för att fortsätta med denna metod. Möjligheten bör i så fall återinföras. Sedan är det ju riktigt att en hänvisning inte skall ske till gruppen (lika lite som till ett bokmärke i en bok),utan till en fullständig källhänvisning.

    Då sidan 1 kan förekomma väldigt många gånger i en tjock dombok, bör ju datumet som anges också följa med vid den utskrivna källhänvisningen. Idag måste den upprepas efter sidnumret för att komma med. Se exemplet som bifogats.
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Christer den 2015-12-18 klockan 10:02.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Det är inga som helst problem om du har använt en källa som källreferens. Det är bara om du använt en grupp som du behöver vidta vissa åtgärder.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Lars-Åke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlägg
    30
    Problemet är ju dock att det inte verkar gå att fortsätta med denna metoden. Till vissa källor, t.ex. Växjö skolors matrikel har jag 100-tals hänvisningar och använt mig av årtal som undergrupp före källhänvisningen. Därför ser jag det som väsentligt att denna möjlighet finns kvar också i framtiden.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Vad är problemet? Texten för källhänvisningen eller hur strukturen ser ut?
    I exemplet har du använt Göta hovrätt som grupp sedan under en hierarki av "Källa - Grupp (blå) - Grupp (Röd) - Källhänvisning (den markerade)"
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Lars-Åke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlägg
    30
    Båda sakerna. I fallet skolmatriklarna har jag använt datumfältet som finns i källhänvisningen som särskiljande, men detta kommer inte med vid utskriften (detta gällde även DG8d). Man måste således gå in i programmet för att sse de särskiljadeuppgifterna. Visst kan jag fortsättningsvis ange mer i fönstret för kortinformation, men varför då ha ett datumfält?

    Du har uppfattat strukturen rätt. Överföringen fungerade, men problemet är att det inte går att fortsätta och lägga in nya grupper under en källa. Detta är av någon anleding spärrat i 2016. Strukturen är väsentdlig när man skall hanterastora volymer av källhänvisningar. Skall man hittta en källuppgift i meterstjocka domböcker, utan paginering och inbundna i fel ordning, krävs lite struktur på noteringarna man gör. Jag efterlyserdärför att de fina möjligheter som finns i DG8 skall finnas kvar i DG2016.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    För första delen är svaret att det du vill se måste du skriva på rätt plats.
    Andra delen håller jag på att undersöka.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Lars-Åke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlägg
    30
    Egenskaper för källhänvisning
    Vi tycks missförstå varandra gällande ”första delen”. Det är den dialogruta som kallas ”Egenskaper för källhänvisning” och hur de uppgifter som anges där används jag försöker uppmärksamma.
    Källhänvisningen vid utskrift består idag (både i Disgen 8d och 2016) av två delar, kortreferens + precisering (hänvisningstext). Det är den senare del, d.v.s. preciseringen där programmet fungerar lite märkligt. Trycker man på OK registreras en hänvisning ”Okänt datum”.

    Fyller mani en uppgift i fältet hänvisningstext, t.ex. ”1”, försvinner texten okänt datum och ”1” anges i såväl källträdet som vid utskrift. Låter man istället hänvisningsfältet vara blankt men fyller i datum i datumfältet, kommer datumet upp i källträdet, men kommer inte med vid utskrift.

    Min uppfattning är att källhänvisningen vid utskrift logiskt borde bestå av tre delar, kortreferens + hänvisningstext + datum. Då kunde preciseringen utgöras av antingen sidhänvisning eller datumhänvisning eller bådadera.

    Datumfältet som finns med i källträdet tappas idag bort vid utskrift. (Till vad nytta gör då datumfältet i dialogrutan?). Vill man få med datum idag måste detta också anges i hänvisningstexten. Det är således lösbart, men inte logiskt.

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag kan inte tänka mig att vi ger oss på detta till vårens skarpa version. Men låt mig få återkomma till din fråga när jag är tillbaka på jobbet på allvar efter helgerna.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Lars-Åke! Jag måste rätta mig själv.

    Både i Disgen 8 och i Disgen 2016 går det att ha grupper mellan källor och hänvisningar.
    Men i båda fallen finns en inställning man måste kryssa i.
    I Disgen 2016 finns den på första fliken (Inmatning) längst ner till höger i gruppen 'Källträdet' finns rutan 'Tillåt grupper under källor'.

    Det som ändrats är att man inte kan använda en grupp som källa i sina notiser i Disgen 2016.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  10. #10
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag har skrivit ett förbättringsförslag #2523)
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  11. #11
    Varför kan man inte använda en grupp som en källa i Disgen 2016 som man kunde göra i Disgen 8?

    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    Lars-Åke! Jag måste rätta mig själv.

    Både i Disgen 8 och i Disgen 2016 går det att ha grupper mellan källor och hänvisningar.
    Men i båda fallen finns en inställning man måste kryssa i.
    I Disgen 2016 finns den på första fliken (Inmatning) längst ner till höger i gruppen 'Källträdet' finns rutan 'Tillåt grupper under källor'.

    Det som ändrats är att man inte kan använda en grupp som källa i sina notiser i Disgen 2016.

  12. #12

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Hej Lars. Det var ett misstag att det var tillåtet i Dg8.

    Källa: är t ex en bok, en person, ett arkiv, en dokumentsamling, en gravsten eller liknande som dokumenterar händelser, förhållanden och samband vilka ligger till grund för släktforskningen. Vanliga källor är kyrkböckerna, exempelvis Hjälmseryd C:3 (Dödbok 1780-1809).

    Hänvisning: För att kunna återfinna en uppgift i en källa anger man en hänvisning i källan. Detta är oftast helt enkelt sidnumret där uppgiften påträffades. Ibland kan det krävas mer noggranna angivelser, exempelvis då källan är svårläst.

    Grupper: Källor och hänvisningar kan med tiden bli många och svåra att överblicka. Därför finns möjlighet att gruppera dem. Man kan till exempel ha en grupp "Kyrkoarkiv" och under denna grupper för olika län och därefter en grupp för varje församling i detta län. Under varje församling lägger man in kyrkböckerna C:1, C:2, A I:1, A I:2, etc. som källor.

    Vid användning skall man välja en källa eller en hänvisning.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-12-19 klockan 23:14.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •