Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Efternamn i DISBYT?

  1. #1

    Efternamn i DISBYT?

    Vad är ett efternamn? Är det kanske ett Familjenamn?
    De "äkta" patronymikon som används på Island?
    Patronymikon i Sverige i äldre tider?

    Svaret kan kanske ges lite praktiskt - Hur gör man i DISBYT?

  2. #2
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  3. #3
    Jag inser nu att jag borde ha "ensamma" patronymikon i efternamnsfältet. Men sen har jag Hans Persson Nordling som är son till Peter Nilsson Norling. Norling - Nordling är väl slarvig felskrivning i boken? "Persson" är alldeles uppenbart patronymikon.
    Vilket efternamn ska man registrera Hans Persson Nordling?

    Efternamnet-"Persson Nordling", Förnamnet-Hans
    Efternamnet-Persson, Förnamnet-Hans?
    Efternamnet-Nordling; Förnamnet-Hans Persson! (är kanske detta det minst dåliga)

  4. #4

    Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    82
    Eftersom det inte finns några enhetliga regler är inget av dina förslag fel! Det viktiga tycker jag är att det är efternamn som står i efternamnsrutan och inget annat. Själv har jag valt att skriva in namnet vid födelsen. Har man sedan bytt namn så kan man oftast se detta på barnens namn och man kan misstänka att frun tagit mannens namn vid giftermålet. Hur namnet är skrivet är viktigt när man använder en sökfunktion i datorn. Det var därför jag skrev ner inmatningstipsen för Disgen. Om man nu väljer att skriva in flera efternamn skall de delas med ett mellanslag och inget annat. Då söker datorn på båda namnen. Här måste man för egen del vara konsekvent och antingen skriva födelsenamnet först eller sist. det kommer att göra sig bäst i utskrifter och andra förstår i vilken ordning namnet ska läsas.
    Några exempel på ,som jag tycker är fel: Gör en sökning på Birger Jarl i Disbyt. Det blir 58 träffar. Han hette Magnusson och inget annat, jarl var hans ställning och bör stå i yrkesrutan. Sök på Gustav Wasa, 15 träffar eller Gustav Vasa, 447 träffar och Gustav Eriksson 1496-1560, 221 träffar. Släkten började kallas Vasaätten långt efter kung Gustavs frånfälle.
    Det skulle naturligtvis öka kvaliteten på Disbytbasen om alla gjorde lika. Nu finns lite olika åsikter och man kan väl inte säga att något är fel.
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

  5. #5
    Bra att frågan tas upp. Kanske det skulle vara bra med länk på Disbytsidan till en "hjälptext" där ett rekommenderat förfarande beskrivs. Namnen bör exempelvis skrivas i tidsordning så långt det går. I vart födelsenamnet först och namnet vid frånfället sist.

    Själv har jag haft en person i första halvan av 1800-talet som kom upp i fyra namn, patronymikon, faderns borgerliga namn, två makars borgerliga namn vid giften - allt blandat i en salig röra.

  6. #6

    Kjell Weber
    Medlemsnr
    858
    Ort
    Torslanda, Göteborg
    Inlägg
    33
    Jag är också av den åsikten som Rolf E skriver, att efternamn skall skrivas i rutan för just detta, inget annat, gärna som Rolf C skriver, i kronoligisk ordning. Det vill säga det efternamn man fick förs står först, mellanrum och nästa efternamn osv. Jag håller på med båtsmansforskning och har några som kommit upp i fyra efternamn. Man slår två flugor i en smäll så att säga, man får reda på alla efternamnen och i vilken ordning de fick dem.

  7. #7
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    I flere andre slektsprogram f.eks. TMG kan man leggge til alle navnevarianter som man støter på i kildene på senere tidspunkt.
    I GEDCOM eksporteres dette som egne NAME linjer.

    F.eks.
    NAME Torbjørn /Rollefsen/

    Siden han ble døpt fra Hesnes, far Rollef Hesnæs, kan man også registrere ham som Torbjørn /Hesnæs/
    Senere finner jeg ham på Kofield i Gjerstad (Aust-Agder), så på Kaasa under Nesland i Drangedal der han også dør som skomaker.

    Faren Rolleif finner eg også som Thorbjørnsen, som og ved giftermål som Rollev Hvidebjerg, og han flyttet mye sammen med sin familie.


    I andre programmer kan man derfor registrere dette kronologisk med andre begivenheter. Dette savnes sterkt i Disgen.

    Eksempler på eksport kunne derfor være
    1 NAME Torbjørn /Rollefsen/
    1 NAME Torbiørn /Hesnes/
    1 NAME /Kofield/
    1 NAME /Kaasa/

    etc. (Alle disse blir da med i gedcomfila)
    Senast redigerat av AlfChr den 2011-01-30 klockan 22:36.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  8. #8
    Jag använder bara patronymikon i efternamnsfältet om det inte finns något annat efternamn.
    I min forskning hamnar -son/-dotter efter alla förnamn.
    Jag skulle helst vilja ha ett eget fält för dessa namn.
    En annan sökfunktion som jag saknar är att bara söka träffar på ett nummer.
    Just nu kan man bara utesluta sökningar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •