Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Icke-biologiska föräldrar

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590

    Icke-biologiska föräldrar

    Jag har trasslat in mig när jag försökte skapa två icke-biologiska relationer.
    Mannen har biologiska barn med sin andra fru och det är OK.
    Men med sin första fru har han ett adoptivbarn och ett fosterbarn.

    Jag antog att man inte kunde vara både adoptivförälder och fosterförälder i samma relation.
    Så jag skapade en ny relation och flyttade ett av barnen dit.

    Nu har fosterbarnet en biologisk far och en fostermor, trots att båda är markerade som fosterföräldrar.

    Det andra adoptivbarnet har en adoptivfar men ingen mor, men sen skapades en ny relation med en adoptivmor men ingen far, men jag kan inte få ihop dom i samma relation.

    Det måste vara tänkt ett logiskt flöde för att få till detta, men det har jag inte lyckats komma på.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Utan att gå in på alla detaljer i din beskrivning så väljer man "Lägg till föräldrar" i personöversikten. Där kan du skapa nya personer eller välja befintliga person som föräldrar samt välja viken typ av förälder för dem. Det kan finnas några brister kvar i hanteringen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det läge jag och de flesta användare hamnar i nu direkt efter konverteringen är ju att båda föräldrarna redan finns från Dg8 och då med automatik blivit biologiska.

    Det borde ju vara lika lätt och logiskt att ändra status på befintliga par som när man nyregistrerar föräldrarna.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Då förstår jag. Gå till personöversikten. I panelen Föräldrar kan du klicka på [B] (i detta fall) och välja adoptivföräldrar istället.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det är det jag försökt göra.
    Jag klickar på [B] eller på [F] och väljer fosterföräldrar men inget händer. Väljer jag adoptivföräldrar så ändras hustrun men mannen har fortfarande [B]
    Försöker jag ändra tillbaka till båda biologiska föräldrar får jag meddelande att barnet redan har två biologiska föräldrar. Men i så fall borde dessa synas men det gör de inte.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag förstår inte riktigt hur barnets föräldrarelationer ska se ut. Men som jag skrivit så har inte styvföräldrar möjlighet att adoptera i förutgåvan och den spärren slår igenom i anrda relationer också. Vi har ambitionen att fixa det till den skarpa. Men när båda föräldrarna har samma relation till barnet ska de funka bra.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •