Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Sortering av orter

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50

    Sortering av orter

    Önskemål inför den skarpa versionen är att kunna sortera orter på samma sätt som källor. D.v.s. att antingen i inställningar ange att orter alltid ska hållas sorterade eller genom högerklick sortera underliggande nivå

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Tyvärr (för dig) kommer vi att följa de ursprungliga planerna och inte peta i ortsfunktionaliteten i denna version.
    Ett bra tips är annars att placera orterna rätt från början. Men det är inte alla som tycker jag är snäll då. :-)
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    169
    Det är nog 5 år sen jag förslog att ortsträdet skulle kunna sorteras likadant som källträdet.Det är ju självklart så att man #kan# sätta in orterna rätt från början. Vid funktionen konvertera till disgenorter kommer det ofta upp ett förslag automatiskt. Då kan man välja att placera orten direkt eller välja en underliggande ort (för att kunna få den på rätt ställe alfabetiskt).
    OFTA vill jag ha den förslagna orten på nivå 3 eller 4. INTE nivå 1 eller 2. Men se DET går inte. Då förvinner valet OK.
    För att få orten på den lägre nivån måste man avbryta och använda SÖK ORT i stället.
    Det tycker jag är knöligt! Med den nya databsen borde det vara lätt som en plätt att fixa?!

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag förstår inte vad du menar, du kan använda "Välj ort" och skapa/placera orten var du vill i strukturen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Christer, om du har for et sted 25 orter som ikke er alfabetiske er det ganske mye jobb og klippe og lime disse inn i alfabetisk rekkefølge.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Förstår inte varför det skulle gå att få till denna funktion med sortering av orterna. Önskemålet har ju funnits i många år. Funktionen finns ju redan i Windows.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •