Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Faddrar/Utskrift

  1. #1

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115

    Faddrar/Utskrift

    När det gäller "Faddrar" som jag tycker är en god nyhet, men kan JAG inte förstå VAD som styr VAR dessa faddrar ska hamna vid UTSKRIFT.

    Jag ser att dom, hos mej, kan komma både i början och slutet av personerna.

    I gamla Disgen så ligger Faddrar som en rad bland Notiser, och det är lätt att "anvisa" en plats som JAG tycker passar.

    I Disgen 2016 finns inte denna möjlighet då Faddrar ligger i en egen grupp.



    Undrar

    Kåre

  2. #2

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Jag har också hållit på lite med faddrar, men avvaktar en utlovad bättre handledning. Faddrarna ingår i den löpande ordningen av personID på samma sätt som övriga. Om ett par faddrar har personID exempelvis 26, 27 så hittar du personen de är faddrar till med personID 25.

  3. #3

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Hej Åke, och tack för info.
    Det är nog som du skriver att faddrar får närliggande PersonID. Men hur blir det när man lägger PersonID för faddrar till redan inlagda "gamla" personer. Närliggande PersonID är ju då redan upptagna av nästa inmatade person jag gjort.
    Frågan var också HUR jag själv kan påverka VAR dessa faddrar ska visas bland notiserna. Den möjligheten fanns i "gamla" Disgen, men finns INTE i Disgen2016.

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det är rätt att du i dagsläget inte kan välja så mycket VAR faddrarna kommer i utskrifter.
    Om du inte gör några egna inställningar kommer faddrarna:
    - antingen sist i levnadsbeskrivningen (t.ex. ansedlar)
    - eller sist före giftena (t.ex. i antavlor och stamtavlor)

    Inställningar för utskrift av Ansedel
    - Du kan välja om faddrana skall skrivas sist bland personens personuppgifter eller sist i levnadsbeskrivningen (före giftet).
    - Du kan välja för vilka övriga personer (barn och föräldrar) som även dess faddrar skall skrivas ut ovanligt).

    Inställningar för utskrift av Antavlor/Stamtavlor
    - Du kan välja för vilka personer (Anor, Ingifta, Barn och Anförluster) som dess faddrar skall skrivas ut (de skrivs då ut sist i levnadsbeskrivningen, före giftet)

    Önskemål
    - Det vore kanske att föredra att faddrarna skrevs ut tillsammans med Döpt-notisen, eller med Född-notisen (om ingen Döpt-notis).

    Alternativ
    - Det är fortfarande möjligt att notera texten i födelse/dop-notisen i kyrkboken som text antingen i en notis (född-, döpt- eller separat text-) eller som citat i källträdet, och därifrån styra var den hamnar i utskriften. Det kan även vara bra att ha registrerat vad som står i källnotisen, för de personer som man registrerar som fysiska personer är ju tolkningar av texten, och det kan bli en hel del forskning för att identifiera rätt personer.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2015-12-20 klockan 15:15.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Jag har inte gjort något större när det gäller faddrar än jag avvaktar en bättre handledning.

    En par saker har jag funderat på. Jag har faddrar som inte står i någon släktrelation till mina personer, möjligen arbetskamrat eller granne, som är fadder till ibland två barn i familjen. Man kan ju ge hen en levnadsbeskrivning utifrån husförhörslängden eller dopboken. Det är sådant jag hoppas få svar på från handledningen.

    Den andra frågan jag ställt mig, är de fall där en fadder redan finns i databasen, men relationen inte upptäckts. Om jag då ersätter den registrerade faddern, med den som har en relation till barnet och sen raderar den förra blir det ju ett "hål" i personID-kedjan vad innebär det.

  6. #6

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Hej Torgny.
    Nu har jag sedan många år blivit "insnöad" på att mest (nästan bara) använda mej av "Släktmatrikeln", som jag tycker är hyffsat lätt att modifiera och enkelt blir som en släkthistoria för varje Proband jag väljer.

    Jag får kanske tillsvidare bocka bort "Ta med faddrar", och vänta på någon framtida ändring som passar min hantering av faddrar, eller välja ditt "Alternativ".

    Hälsar
    Kåre

  7. #7

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Jag känner att jag kanske är ute lite för tidigt med att arbeta med faddrar. Tror jag låter bli att ta med faddrar i Disgen2016, och väntar till dess att utvecklarna förhoppningsvis gör som skriver som Torgny här ovan:

    Önskemål
    - Det vore kanske att föredra att faddrarna skrevs ut tillsammans med Döpt-notisen, eller med Född-notisen (om ingen Döpt-notis).

    Hälsar
    Kåre

  8. #8

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    På´t igen! Tänk att man ska vara så envis och ha svårt att släppa detta. Jag bifogar två klipp på samma person.

    "Proband" är utskrift via "Släktmatrikeln" och där hamnar "Faddrarna" längst bak.

    Den andra utskriften är en "Ansedel" och där hamnar "Faddrarna" där man vill ha dom.

    Är det verkligen helt omöjligt att få "Faddrana" på samma plats i "Släktmatrikeln" som "Ansedeln" ? Undrar en något frusterad och kämpande släktarbetare. Jag är ju såååå nära, kan man tycka. Är det helt omöjligt för närvarande , så får jag väl ge mej. (igen) !
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #9

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    I Disgen 8 var faddrar en notis bland andra notiser och kunde då sorteras in av användarna. Till Disgen 2016 har vi ändrat detta så att fadder är en relation mellan två personer, barnet och faddern. Ett av skälen var att våra användare förväntades sig att kunna se dem som personer fast de i databasen bara var information i notiser till en annan person. Därför har vi gjort dem till personer som har en relation till barnet. På så sätt kan de forskare som vill registrera mer informatin om de faddrar som hittas och även samordna faddrarna med övriga personer i forskningnen.
    Men en effekt av att faddrar blivit en relation är som jag nämnde i början att relationen inte har någon plats bland barnets notiser. För utskrifterna har vi därför valt att skriva information om faddrarna efter barnnets notiser. Detta gäller i alla utskrifter där man kan skriva ut information om faddrar. Det kan se ut som om man kan välja just för ansedeln, men det är bara så att det finns två avdelningnar där man kan skriva ut notiser och där kan man välja att skiva faddrar också. Om man väljer faddrar skrivs de sist i sin avdelning. Vi har funderat på andra ställen men funnit att platsen efter notiserna är den bästa (enda tillräckligt bra). Vi vill ju inte bryta användarens valda ordning för notiser och att skriva faddrarna först känns dåligt.

  10. #10

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Att skriva faddrarna efter en befintlig dopnotisen verkar naturligt, eftersom informationen hänför sig till det tillfället. Alternativt födelse-notisen, om det inte finns någon dopnotis.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  11. #11

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    ".......... och att skriva faddrarna först känns dåligt. "

    Men det är ju detta som känns bra, för då hamnar dom i närheten av födelsenotisen där faddrarna SKA finnas, och INTE efter dödsnotisen, "för det känns dåligt."

    JAG skulle nog ha valt före notiserna, så blir det mera rätt.

    Men det är som sagt MIN uppfattning.

    Hälsar
    Kåre

  12. #12

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    Att skriva faddrarna efter en befintlig dopnotisen verkar naturligt, eftersom informationen hänför sig till det tillfället. Alternativt födelse-notisen, om det inte finns någon dopnotis.


    Håller helt med dig, Torgny.

  13. #13
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag tar med mig detta till våra kommande prioriteringar av funktionalitet.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  14. #14

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Tack för detta Christer. och kanske man kan få hoppas på en liten förändring eller att man kan välja att lägga Faddrar före eller efter Notiserna?

    Vi Släktarbetare är ett envist släkte!

    Önskar alla "kombatanter" i denna tråd en God Jul!
    Kåre

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •