Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Disgen <8

  1. #1

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256

    Disgen <8

    Från en plats bland åskådarna (eftersom jag inte använder Disgen) kan följande frågor ställas:

    En släktforskande vän - f.d. DIS-medlem - som fortfarande använder Disgen 7, behöver snart byta dator och frågar mig (som DIS-medlem) - inför val av nytt släktforskningsprogram och eventuellt DIS-återinträde - om nästa Disgen kan tillgodogöra sig data som lagrats från Disgen 7. Vad gäller? Kan annars denna äldre version installeras i och fungera i Windows 10 Home?

    Mer generellt: Vilka äldre Disgenversioners data kan 'förstås' av Disgen 201X?

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Disgen 2016 läser in alla Disgen 8-datamappar, varvid alla data konverteras till den nya databasen.
    Om du använder Disgen 7, så hjälper våra faddrar gärna till att konvertera dem till Disgen 8.1,
    som du sen kan läsa in i Disgen 2016.

    Mera information finns på DIS hemsida, t.ex. i Konverteringsanvisningen till Disgen2016.
    (Där finns även tips om problem som upptäcks av konverteringsprogrammet)

    På hemsidan finns även information om nyheterna och i förutgåvan kända brister.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2015-12-20 klockan 23:08.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3
    Jag hade också gammal 7 liggande i en byrålåda, konverterade via 8.1 till 82 och nu till 2016, så det går, men med den skarpa blir det ju lättare

  4. #4

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Tack för svaren på min första fråga. Måste Dg7-data passera såväl Dg8.1 som Dg8.2 för att kunna tolkas av Dg201X? Kommer den 'stabila' Dg201X att ges bättre förmåga att tolka äldre versioners data?

    Bör frånvaron av svar på min fråga angående Dg7 i Windows 10 tolkas som att ingen forumdeltagare har prövat? Fungerade Dg7 i Windows 8, i Windows 7 eller i Vista? Behövde man i så fall använda någon kompatibilitetsinställning? Min vän använder Dg7 i Windows XP utan OS-relaterade problem.

  5. #5
    om jag fattat rätt så kan du i den skarpa 2016 gå direkt. (jag konverterade i november alltså innan 2016 var ute) .

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Käre Bror!
    I mitt tidigare svar sade jag att ALLA Disgen 8-databaser läses in av Disgen 2016, och samma står på DIS hemsida. Ber dig vänligen att läsa där, för där står också mycket annat om tekniska krav, nyheter, kända brister och annat att tänka på. Men det är alltid bra med ett förtydligande.

    Vad gäller Dg7 så fungerar det INTE i 64-bits miljö.
    Jag kör Dg7 i 32-bits dator med Windows 7, i normalt läge, så det skulle även kunna fungera i 32-bits-dator med Windows 10. Fast jag har inte testat.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2015-12-22 klockan 18:01.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Värderade släktforskarbroder och fadderkoordinator Torgny! Min tacksamhet för den vänlighet och välvilja du visar, är stor.

    Jag började läsa vad som kan läsas om Disgen 2016 via DIS-webben och kom ganska omgående till texten "I dagsläget gäller det (dvs. den publicerade informationen) endast förutgåvan av Disgen 2016". Därmed föll mitt intresse av att läsa vidare.

    Rimligt tolkad innebär ju texten ifråga att informationen handlar om en alfa-version av programvaran. Om det hade varit en beta-version skulle den ha varit 'feature complete'. Alla slutliga egenskaper och förmågor skulle ha funnits - om än med kända eller ännu okända felbeteenden - och därför låtit sig beskrivas. Till en RC-version är avståndet ännu större.

    Jag behöver alltså invänta den 'stabila' utgåvan med tillhörande information om konvertering av äldre Disgenversioners data.

  8. #8
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av BrJohan Visa inlägg
    Mer generellt: Vilka äldre Disgenversioners data kan 'förstås' av Disgen 201X?
    Alla versioner av Disgen 8. Däremot inte Disgen 7 eller tidigare. Det kommer inte att ändras till den "skarpa" upplagan av Disgen 2016.

    Har man en datamapp från Disgen 7 måste man alltså gå via någon av 8:orna. Det räcker med en sådan konvertering, sedan kan Disgen 2016 begripa vad det handlar om.

    Kan annars denna äldre version [Disgen 7] installeras i och fungera i Windows 10 Home?
    Som Torgny sa, det borde gå om det är en 32-bits version av Win10. Men jag vet inte om någon har provat.

    En annan variant är att behålla en kopia av hela den gamla datorn och köra den som virtuell maskin på den nya, t ex med VirtualBox. Men det är det nog inte alla som vill krångla med.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Evafalk Visa inlägg
    om jag fattat rätt så kan du i den skarpa 2016 gå direkt. (jag konverterade i november alltså innan 2016 var ute) .
    ovan var ju fel av mig läste slarvigt.

  10. #10

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av DanielBerglund Visa inlägg
    En annan variant är att behålla en kopia av hela den gamla datorn och köra den som virtuell maskin på den nya, t ex med VirtualBox. Men det är det nog inte alla som vill krångla med.
    Win10Pro med Hyper-V är enklare och mera stabilt, men dyrare ...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •