Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dublettsökning

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Ett problem med skärningar i sökbegrepp är att är skärningen för skarp riskeras att fel- eller närstavade namn missas. Stina - Christina - Tina kan ju mycket väl vara en och samma person. Så som sökningsfunktionen är byggd nu, med att JAG ska avgöra vad som är dublett eller inte måste vara rätt metod. Vid första sökningen kommer syskon många gånger med som dubletter. När JAG talat om att det inte är dubletter så tas de inte med vid nästa sökning. Hellre lite extra jobb med för många dubletter än att en dublett missas för att funktionen är för skarp.

Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Hej Rolf!

Det du skriver förstår jag mycket väl Stina Christina och Tina där finns ju en koppling ordet Tina men var ser du kopplingen Ingegerd mot Ingrid eller Johannes mot Jonas. Jag bara undrar.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Den dublettsökningsprogramvara som jag använder, låter mig välja:

önskad grad av namnstavningslikhet,
    önskad grad av datumlikhet för födelse/död,
    önskad grad av platslikhet (socken, kommun, län),
    könslikhet eller inte (det finns ju förnamn som inte är könsspecifika),
    om helsyskon skall sållas bort eller inte,
    om halvsyskon skall sållas bort eller inte,

för att finna och visa dublett-'kandidater'.

Fungerar tillräckligt väl ...

Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Vilket program är det? Så du menar att det program som Disgen använder inte är tillräckligt bra. Utan man skall först skapa en fil från sitt Disprogram och därefter göra en dubblett sökning.
    Det som är så smidigt, är ju att det redan finns en sådan funktion inbyggd i Disgenprogrammet och då slipper man ju att plocka ut extra filer.
    Det jag undrar är om det går att påverka utsökningsfunktionen i detta inbyggda program?
    Annars har jag inget emot att precis som ni säger markera de som inte skall vara dubbletter och sedan trycka på dubbelansiktet så ser man inte dessa utan ser endast de som eventuellt behöver åtgärdas.
    Däremot saknar jag den funktionen som användes när jag konverterade till Testversionen av Disgen 2016 från Disgen 8.2d. Där man såg om barn kom i fel tidsordning. Men det tror jag Christer skulle fixa till i produktionsversionen? Är det bestämt när den skall släppas?

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Forumtråden handlar ju om dublettsökning i Disgen och mitt inläggs syfte är/var att kortfattat beskriva en alternativ ansats. Vad som är bra eller inte bra med olika programvaror låter sig förvisso diskuteras - i något för ändamålet lämpat forum.

Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Då ber jag om ursäkt. Det jag först undrade var vilket program du använde. Det rörde ju tråden Dubblettsökning. Även texten om att använda ytterligare program rörde väl också dubblettsökning.
    De två sista raderna håller jag med dig om skulle var i en annan tråd.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Christer, funktionen du nämner ovan kommer att återkomma i någon form även om det kanske inte hinns med till den skarpa versionen om en dryg månad.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •