Resultat 1 till 30 av 50

Ämne: "Allvarligt fel" vid utskrift!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Alf, jag har nyligen gjort en defragmentering på samtliga diskar med hjälp av Defraggler.
    Computern är i grunden en speldator med några år på nacken. Men jag tycker att det fortfarande är "tjong" i den, men kanske skulle man äka på minnesbanken om Disgen2016 skulle kräva detta.
    Det finns gott om hårddiskar och utrymme som du ser, och två är löstagbara.

Men den gamla frågan kvarstår.
    VARFÖR fungerade Disgen8 så problemfritt på denna dator, men Disgen2016 inte verkar trivas.
    Tror fortfarande att det är bildhanteringsdelen i Disgen2016 som är "för trång".
    Jag har inga kunskaper alls i detta , men det var bättre förr, och ju förr dess bättre!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Problemet er at Disgen 2016 er laget i en versjon som bruker UTF-16 som tegnsett, dvs. 16-bits tegnsett, mens Disgen 8.2d brukte bare 8-bits tegnsett.

Så problemet er at du trenger MINST dobbelt så mye minne om det er mye tekst som behandles.

Med 4 Gb RAM ville du også støtt på problemet i Disgen 8.2 om du hadde hatt store utskrifter med masse bilder.

Vil anbefale oppdatering til 16 Gb om mulig. Men minst 8 Gb, som tilsvarer maks 4 Gb med Disgen 8,2d
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Gomiddag Alf. Du skriver:

"Med 4 Gb RAM ville du også støtt på problemet i Disgen 8.2 om du hadde hatt store utskrifter med masse bilder."

Jag tror inte du läst hela tråden, men jag jämför Disgen8 och Disgen 2016 sida vid sida, med samma person som centrumperson.

Med Disgen8 kan jag utan problem skriva ut en släktrapport på över 1000 sidor.
    Med Disgen2016 kraschar den vid c:a 170 sidor.

Jag reducerade då mina bilder i GdPic från 2GB till 1GB, och ingen är över 300-500kB.

Disgen2016 kraschar då först vid c:a 220 bilder vilket inte är en så stor skillnad.
    Reduceringen skull logiskt sett kompensera förändringen av teckensettet från 8-16 bits.

JAG tror att en investering i ett större RAM-minne från 4 till 8-16GB mest skulle märkas i plånboken!

Hälsningar från
    "Dysterkvist"
    Som dock önskar dej en god fortsättning!

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Problemet er at Disgen 2016 bruker 2 ganger så mye minne for samme setning i forhold til Disgen 8.2 og tidligere som brukte en minnecelle (byte) pr tegn skrevet, mens UTF-16 bruker minimum 16 bits, dvs. 2 byte, noen ganger opp til 4.

Det er neppe bildene som knekker minnebruken men alle setningene og navn på personer som må spares underveis til indekser oa.

Så et program som fungerer akkurat med 4 Gb minne i XP eller Disgen 8 vil kreve 8 Gb for å gjøre eksakt samme jobb med Disgen 2016.

Dette er for å kunne inkludere f.eks. arabisk eller kinesisk i tekstene dine. (Krav fra Microsoft)

Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Alf, jag tänker INTE hålla dej ansvarig. Men tror att detta skulle kunna avhjälpa mina problem med Disgen16?

Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Det kanske skulle lyftas fram att ett större RAM-minne vore önskvärt. JAG hittar inte detta i "Tekniska krav" för Disgen2016.

Men det kanske är så att"Smeden" är en lite udda figur som hemfallit åt att använda sig av mycket bilder?

Undrar
    Kåre

Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Gjorde ett litet infotest som Bror Johansson tipsade om. Letade upp resursövervakaren.

Det verkar som mycket "gått i taket" innan den kraschade!

Klippet gjort straxt efter.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Citat Ursprungligen postat av AlfChr Visa inlägg
    Problemet er at Disgen 2016 bruker 2 ganger så mye minne for samme setning i forhold til Disgen 8.2 og tidligere som brukte en minnecelle (byte) pr tegn skrevet, mens UTF-16 bruker minimum 16 bits, dvs. 2 byte, noen ganger opp til 4.
    Varför har man valt att använda UTF-16 i Disgen, när man rimligtvis vet att en utomordentligt stor del av de tecken som används av Disgenanvändande släktforskare, finns i något latinskt alfabet och därför ryms i en byte, om UTF-8 valts?

Det lilla fåtal andra tecken som kan förmodas förekomma, skulle förvisso kräva två - eller i sällsynta fall fyra - byte per tecken.

Dessutom undras om Disgen 201X kan tolka och/eller generera GEDCOM med text kodad som UTF-16?

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Fordi UTF-16 er standard i Delphi XE8, fordi det er standard i Windows 8 :-)

UTF-8 er en forenklet versjon som kombinderer 8-bits tegnsett med å kunne lage mer kompliserte tegn som gjør bl.a. tegnstrengbehandling til en utfordring :-( Mye enklere om man i utgangspunktet kan gå ut fra at alle aktuelle tegnsett er av samme størrelse.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Om Delphi vet jag intet. Det skulle dock förvåna om Delphi saknar stöd för UTF-8.

Windows använder Unicode med UTF-16LE internt.

För applikationsprogram (för Windows 7,8,10) rekommenderas Unicode, men stöd för 'Code page'-hantering finns. Som teckenrepresentation rekommenderas UTF-16 (och främst då UTF-16LE), men fullständigt stöd för ex.vis UTF-8 finns.

Den enda representation av Unicodetecken som är längdinvariant är UTF-32. I UTF-16 kan mer än två byte per tecken få förekomma.

Text i E-post representeras i UTF-8.

I HTML (upp t.o.m. version 4) representeras text i UTF-8. I HTML-5 får UTF-16 finnas, men rekommenderas inte.

I text som skapats i Unix eller Linux representeras text i UTF-8 eller UTF-32. UTF-16 förekommer i princip inte.

För att kunna hantera text med ursprung från (UTF-8)-GEDCOM, E-post, HTML och Unix/Linux måste Disgen ändå ha förmåga att tolka UTF-8.

För att kunna generera allmänt läsbar GEDCOM och HTML behöver Disgen ändå ha förmåga att använda UTF-8.

Dessutom - och inte minst - skulle behovet av lagringsutrymme för text i det närmaste halveras om UTF-8 hade använts.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •