Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 50

Ämne: "Allvarligt fel" vid utskrift!

  1. #1

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115

    "Allvarligt fel" vid utskrift!

    När skriver ut till CutePDF så har jag inga problem vid mindre sidantal. Provat med 76 sidor, som går utan problem.

    Men tar jag och skriver ut större sidantal, t.ex. som nu 427 sidor så får jag felmeddelande:
    "Please wait a moment", och straxt efter slutar det med bifogade klipp.

    Att skriva ut från Disgen82d är inga som helst problem. Skriver då ut med samma person som Proband från bägge Disgen.

    VAR kan felet ligga?

    Undrar
    Kåre
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Har försökt att åtgärda detta på olika sätt, men felet kvarstår.

    Tänkte då göra en ominstallation av Disgen2016. Försökte då att med hjälp av Windowsverktyget "Avinstallera" Disgen. Detta går inte, och inte heller med avinstallationsfilen "Uninstall" som man hittar i Disgens programfiler.

    Eftersom den "biter sig fast" så kvarstår bara att manuellt plocka bort Disgen2016 från datorn, och sedan installera den igen!

    God fortsättning då,
    Hälsar
    Kåre

  3. #3

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Felet kvarstår, så jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som skulle kunna hjälpa mej i detta fallet!

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag kan inte hjälpa dig med själva problemet men jag tror det är att söka utanför Disgen 2016.

    Jag gjorde en testutskrift på drygt 800 sidor och det var inga problem varken i Disgen eller i pdf-programmet.
    Jag använder pdf995 som gratisprogram.

    Felet bör nog sökas i CutePDF eller i någon inställning av minnesbegränsning i datorn.

  5. #5

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Hej Carl-Johan
    Jag har ju INTE haft några problem med utskrifter från "gamla" Disgen, så varför ska detta dyka upp nu?
    CutePDF är nu avinstallerat, men problemen kvarstår. Jag har ett antal PDF-skrivare som jag provat, men alla beter sig på samma sätt.

    Att jag använder Windows10 skall väl heller inte vara något problem?

    Att "skrivs ut" ett mindre antal sidor går bra, och att "Granska" ett stort antal sidor går också bra, men när man sedan ska "skriva ut" så jobbar den en stund, för sedan "krascha".

  6. #6

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag tror att vi kan utesluta att sidantal eller volym är begränsningen. Jag gjorde en testutskrift på drygt 17000 sidor och en volym på 79 MB utan problem.

    Men om "Granska" går bra och att programmet kraschar därefter så tyder det på ett Disgen problem.

    Det bästa är nog att kontakta en fadder. Möjligen har dom haft samma eller liknande problem tidigare under beta-testerna.

  7. #7

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Du skriver:

    "Jag tror att vi kan utesluta att sidantal eller volym är begränsningen."

    Håller inte helt med dej, för som jag skrev tidigare så går detta alldeles utmärkt om jag håller mej till under c:a 100 sidor så har jag inga problem. Men tar jag i lite mera c:a 500 sidor så kraschar Disgen. Kan inte säja exakt var gränsen går, men 76 sidor går bra men 427 sidor går inte bra.

    Så visst kan man väl säja att det är en begränsning av sidor/volym, eller............... ?

  8. #8

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    "Det bästa är nog att kontakta en fadder."

    Vill ogärna stressa på "dom som har hans omet" i dessa helger, men skulle Fadderkoordinator Torgny Larsson se detta så tror jag nog att han svarar, om han har tid.

    Hälsar
    Kåre

  9. #9

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Som ytterligare information om mitt problem.
    Jag installerade Disgen2016 och Datamappen på en Laptopp med Windows10.

    Efter ett arbete på 149 sidor så kraschade även den!

    Blev inte klokare på detta, men det kanske hjälper någon eventuell felsökare.

  10. #10

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Bifogar Felfilen för stationära datorn.

    Detta är alltså EJ felfilen laptoppen. På den felfilen stod det att minnet var för litet, och det var ju en stor fil också.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Smeden den 2015-12-26 klockan 19:19.

  11. #11

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263
    Hej
    Vad händer om du inte går in i granska utan låter programmet jobba klart och titta i pdf.en när allt är klart?

  12. #12

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Hej Christina!
    Det har ingen betydelse om jag granskar eller inte. Det är när Disgen sätter igång processen med att skapa ett PDF-dokument som allt händer. Och detta oavsett vilket PDF-program jag använder.

  13. #13

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Hänt sedan "sist"!

    Ersatt Avast med AVG, men det ändrade ingenting.

    Har tillverkat en Html-fil på drygt 11.000 personer utan problem. Det är väl också en form av utskrift, eller hur?

    Men att skriva ut större PDF:er från Disgen2016 går fortfarande INTE, men från gamla Disgen8 är det INGA problem!

    Någon som har lösningen?

  14. #14
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Hvor stort minne har maskinen, og har Windows aktivert virtuell minneshandtering (bruker swapfil).

    Noen har gjerne avinstallert bruk av swapfil, og da kan ikke minnet utvides om man har mange jobber gående parallellt som opptar mye minne.

    Start programvisningsvinduet (taskmanager på engelsk) og sjekk i oversikten hvor mye som er i bruk.

    Ved presentasjon av store dtaamengder vil det brukes masse minne, og om Windows ikke midlertidig ikke kan skrive ut andre programmer midlertidig til fil, stopper det hele opp.

    I såfall gå inn som administrator og velg System i kontrollpanelet og endre minneshåndtering til noe som maskinen bestemmer selv eller angi en swapfil på dobbel størrelse av totalt tilgjengelig fysisk minne.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  15. #15

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Torgny Larsson har varit i kontakt med programutvecklaren, som svarade:

    "Svaret är kort och gott att minnet är slut. Någonstans i hans
    material så finns en bild som skall kopieras till utskriften
    och när bildhanteringskoden skall hämta minne till kopian
    så finns inte någon tillräckligt stor bit minne ledig.

    I bug-filen kan man se att den största lediga minnesbiten
    är 12,62 MB vilket inte är särskilt mycket med dagens bilder.

    Att det går i Disgen 8 kan bero på många saker, men en sak
    som är ändrad är att vi använder en annan bildhanterings-
    programvara i Disgen 2016. Den som används i Disgen 8 finns
    inte tillgänglig i den nya miljön."

    Jag har nu under två dagar manuellt reducerat storleken på DgPic från 2,01GB till 1,11GB.

    Det gick nu att skriva ut några fler sidor utan att det kraschar.

    Tror inte att Disgen2016 kanske kommer att accepters så stora bildfiler i framtiden eftersom programvaran är begränsande.

    Funderar på att återvända till Disgen 8, då denna passar bättre för mitt behov med många bilder.

    Hälsar
    Kåre

  16. #16

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Via Windows{7,8,10}-verktyget 'Resource Monitor' kan man nästan i realtid studera användningen av fysiskt och virtuellt minne medan program exekverar.

    'Resource Monitor' nås ex.vis via 'Task Manager' -> 'Performance'.

  17. #17

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av AlfChr Visa inlägg
    Hvor stort minne har maskinen, og har Windows aktivert virtuell minneshandtering (bruker swapfil).

    Noen har gjerne avinstallert bruk av swapfil, og da kan ikke minnet utvides om man har mange jobber gående parallellt som opptar mye minne.

    Start programvisningsvinduet (taskmanager på engelsk) og sjekk i oversikten hvor mye som er i bruk.

    Ved presentasjon av store dtaamengder vil det brukes masse minne, og om Windows ikke midlertidig ikke kan skrive ut andre programmer midlertidig til fil, stopper det hele opp.

    I såfall gå inn som administrator og velg System i kontrollpanelet og endre minneshåndtering til noe som maskinen bestemmer selv eller angi en swapfil på dobbel størrelse av totalt tilgjengelig fysisk minne.

    Hej Alf.
    Jag har 4,00GB RAM-minne, om det är det du efterfrågar.
    Hur tycker du jag ska ändra mitt Virtuella minne, när du ser klippet?

    Undrar
    Kåre
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  18. #18

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Nu har jag provat alla inställningsmöjligheter där, har även provat med att datorn själv får bestämme hur mycket den ska växla på varje enhet.

    Inget hjälper, så detta måste nog ligga i programvaran i Disgen2016

  19. #19

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det verkar som du provat det mesta men enligt ditt bifogade klipp är det markerat "Ingen växlingsfil".

    Om du inte redan provat att ändra till "Storleken bestäms av Windows" så kunde det vara ett alternativ.

  20. #20

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Om du menar så här, så är det redan gjort!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  21. #21

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Nej det var nog INTE den inställningen du menade Carl_Johan, men nu har jag även provat att kryssa i "Windows", men även då kraschar det!

    Inget roligt slut på det gamla året!

    Hälsar
    Kåre

  22. #22

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det jag menade var valet "Storleken bestäms av Windows".
    Det valet innebär att storleken kan variera beroende på tillgång och annan belastning i datorn.

    ___________________

    Ledsen, såg inte ditt svar.
    Då har jag nog inga mer idéer tyvärr
    Senast redigerat av C-J Gustafsson den 2015-12-31 klockan 17:27. Anledning: Svar i fel ordning

  23. #23
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Har du restartet maskinen?

    Det vsite ant. megabyte max viser også at din harddisk er svært full og svært fragmentert slik at operativsystemet ikke kan bygge opp stor nok vekslefil.
    Med 4 Gb minne (som for øvrig med Windows senere enn XP er aldeles for lite) bør vekslefilen være på 8 Gb men pga. fragmentering er maks 1.4 Gb. Da får du garantert problem.

    Vil foreslå at julenissen kommer på besøk igjen og avleverer uteglemt julepresang :-D En ny PC med rikelig minne. Min. 8 Gb. I Norge får man slike ned i et par tusenlapper. Som f.eks. disse: http://www.multicom.no/kontor-og-hjemmepc/cat-c/c100585 (Tror ikke leverandøren leverer til Sverige, så bare som et eksempel)

    Du vil slippe masse frustrasjoner om du går inn i det nye år med en kraftigere maskin
    Gjerne
    PS. Kjøp en maskin med ekstra brønn til den gamle disken så du slipper å bruke masse tid på å flytte data. Gjerne med flere brønner så du kan utvide kapasitet med mange TB eller kjøre mer sikkert med dubblering av disker i RAID.

    PS. Sjekk at maskinen kan utvides med minne, f.eks. til 32 GB RAM som du da kan fylle på med senere, f.eks. som geburtsdagspresanger fra familien.

    Spør evt. selger om hjelp til slikt.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  24. #24

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Alf, jag har nyligen gjort en defragmentering på samtliga diskar med hjälp av Defraggler.
    Computern är i grunden en speldator med några år på nacken. Men jag tycker att det fortfarande är "tjong" i den, men kanske skulle man äka på minnesbanken om Disgen2016 skulle kräva detta.
    Det finns gott om hårddiskar och utrymme som du ser, och två är löstagbara.

    Men den gamla frågan kvarstår.
    VARFÖR fungerade Disgen8 så problemfritt på denna dator, men Disgen2016 inte verkar trivas.
    Tror fortfarande att det är bildhanteringsdelen i Disgen2016 som är "för trång".
    Jag har inga kunskaper alls i detta , men det var bättre förr, och ju förr dess bättre!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  25. #25
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Problemet er at Disgen 2016 er laget i en versjon som bruker UTF-16 som tegnsett, dvs. 16-bits tegnsett, mens Disgen 8.2d brukte bare 8-bits tegnsett.

    Så problemet er at du trenger MINST dobbelt så mye minne om det er mye tekst som behandles.

    Med 4 Gb RAM ville du også støtt på problemet i Disgen 8.2 om du hadde hatt store utskrifter med masse bilder.

    Vil anbefale oppdatering til 16 Gb om mulig. Men minst 8 Gb, som tilsvarer maks 4 Gb med Disgen 8,2d
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  26. #26

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Gomiddag Alf. Du skriver:

    "Med 4 Gb RAM ville du også støtt på problemet i Disgen 8.2 om du hadde hatt store utskrifter med masse bilder."

    Jag tror inte du läst hela tråden, men jag jämför Disgen8 och Disgen 2016 sida vid sida, med samma person som centrumperson.

    Med Disgen8 kan jag utan problem skriva ut en släktrapport på över 1000 sidor.
    Med Disgen2016 kraschar den vid c:a 170 sidor.

    Jag reducerade då mina bilder i GdPic från 2GB till 1GB, och ingen är över 300-500kB.

    Disgen2016 kraschar då först vid c:a 220 bilder vilket inte är en så stor skillnad.
    Reduceringen skull logiskt sett kompensera förändringen av teckensettet från 8-16 bits.

    JAG tror att en investering i ett större RAM-minne från 4 till 8-16GB mest skulle märkas i plånboken!

    Hälsningar från
    "Dysterkvist"
    Som dock önskar dej en god fortsättning!

  27. #27
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Problemet er at Disgen 2016 bruker 2 ganger så mye minne for samme setning i forhold til Disgen 8.2 og tidligere som brukte en minnecelle (byte) pr tegn skrevet, mens UTF-16 bruker minimum 16 bits, dvs. 2 byte, noen ganger opp til 4.

    Det er neppe bildene som knekker minnebruken men alle setningene og navn på personer som må spares underveis til indekser oa.

    Så et program som fungerer akkurat med 4 Gb minne i XP eller Disgen 8 vil kreve 8 Gb for å gjøre eksakt samme jobb med Disgen 2016.

    Dette er for å kunne inkludere f.eks. arabisk eller kinesisk i tekstene dine. (Krav fra Microsoft)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  28. #28

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Alf, jag tänker INTE hålla dej ansvarig. Men tror att detta skulle kunna avhjälpa mina problem med Disgen16?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  29. #29

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Det kanske skulle lyftas fram att ett större RAM-minne vore önskvärt. JAG hittar inte detta i "Tekniska krav" för Disgen2016.

    Men det kanske är så att"Smeden" är en lite udda figur som hemfallit åt att använda sig av mycket bilder?

    Undrar
    Kåre
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  30. #30

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Gjorde ett litet infotest som Bror Johansson tipsade om. Letade upp resursövervakaren.

    Det verkar som mycket "gått i taket" innan den kraschade!

    Klippet gjort straxt efter.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •