Resultat 1 till 30 av 50

Ämne: "Allvarligt fel" vid utskrift!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115

    "Allvarligt fel" vid utskrift!

    När skriver ut till CutePDF så har jag inga problem vid mindre sidantal. Provat med 76 sidor, som går utan problem.

    Men tar jag och skriver ut större sidantal, t.ex. som nu 427 sidor så får jag felmeddelande:
    "Please wait a moment", och straxt efter slutar det med bifogade klipp.

    Att skriva ut från Disgen82d är inga som helst problem. Skriver då ut med samma person som Proband från bägge Disgen.

    VAR kan felet ligga?

    Undrar
    Kåre
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Har försökt att åtgärda detta på olika sätt, men felet kvarstår.

    Tänkte då göra en ominstallation av Disgen2016. Försökte då att med hjälp av Windowsverktyget "Avinstallera" Disgen. Detta går inte, och inte heller med avinstallationsfilen "Uninstall" som man hittar i Disgens programfiler.

    Eftersom den "biter sig fast" så kvarstår bara att manuellt plocka bort Disgen2016 från datorn, och sedan installera den igen!

    God fortsättning då,
    Hälsar
    Kåre

  3. #3

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Felet kvarstår, så jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som skulle kunna hjälpa mej i detta fallet!

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag kan inte hjälpa dig med själva problemet men jag tror det är att söka utanför Disgen 2016.

    Jag gjorde en testutskrift på drygt 800 sidor och det var inga problem varken i Disgen eller i pdf-programmet.
    Jag använder pdf995 som gratisprogram.

    Felet bör nog sökas i CutePDF eller i någon inställning av minnesbegränsning i datorn.

  5. #5

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Hej Carl-Johan
    Jag har ju INTE haft några problem med utskrifter från "gamla" Disgen, så varför ska detta dyka upp nu?
    CutePDF är nu avinstallerat, men problemen kvarstår. Jag har ett antal PDF-skrivare som jag provat, men alla beter sig på samma sätt.

    Att jag använder Windows10 skall väl heller inte vara något problem?

    Att "skrivs ut" ett mindre antal sidor går bra, och att "Granska" ett stort antal sidor går också bra, men när man sedan ska "skriva ut" så jobbar den en stund, för sedan "krascha".

  6. #6

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag tror att vi kan utesluta att sidantal eller volym är begränsningen. Jag gjorde en testutskrift på drygt 17000 sidor och en volym på 79 MB utan problem.

    Men om "Granska" går bra och att programmet kraschar därefter så tyder det på ett Disgen problem.

    Det bästa är nog att kontakta en fadder. Möjligen har dom haft samma eller liknande problem tidigare under beta-testerna.

  7. #7

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263
    Hej
    Vad händer om du inte går in i granska utan låter programmet jobba klart och titta i pdf.en när allt är klart?

  8. #8

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Hej Christina!
    Det har ingen betydelse om jag granskar eller inte. Det är när Disgen sätter igång processen med att skapa ett PDF-dokument som allt händer. Och detta oavsett vilket PDF-program jag använder.

  9. #9

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Hänt sedan "sist"!

    Ersatt Avast med AVG, men det ändrade ingenting.

    Har tillverkat en Html-fil på drygt 11.000 personer utan problem. Det är väl också en form av utskrift, eller hur?

    Men att skriva ut större PDF:er från Disgen2016 går fortfarande INTE, men från gamla Disgen8 är det INGA problem!

    Någon som har lösningen?

  10. #10
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Hvor stort minne har maskinen, og har Windows aktivert virtuell minneshandtering (bruker swapfil).

    Noen har gjerne avinstallert bruk av swapfil, og da kan ikke minnet utvides om man har mange jobber gående parallellt som opptar mye minne.

    Start programvisningsvinduet (taskmanager på engelsk) og sjekk i oversikten hvor mye som er i bruk.

    Ved presentasjon av store dtaamengder vil det brukes masse minne, og om Windows ikke midlertidig ikke kan skrive ut andre programmer midlertidig til fil, stopper det hele opp.

    I såfall gå inn som administrator og velg System i kontrollpanelet og endre minneshåndtering til noe som maskinen bestemmer selv eller angi en swapfil på dobbel størrelse av totalt tilgjengelig fysisk minne.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  11. #11

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Torgny Larsson har varit i kontakt med programutvecklaren, som svarade:

    "Svaret är kort och gott att minnet är slut. Någonstans i hans
    material så finns en bild som skall kopieras till utskriften
    och när bildhanteringskoden skall hämta minne till kopian
    så finns inte någon tillräckligt stor bit minne ledig.

    I bug-filen kan man se att den största lediga minnesbiten
    är 12,62 MB vilket inte är särskilt mycket med dagens bilder.

    Att det går i Disgen 8 kan bero på många saker, men en sak
    som är ändrad är att vi använder en annan bildhanterings-
    programvara i Disgen 2016. Den som används i Disgen 8 finns
    inte tillgänglig i den nya miljön."

    Jag har nu under två dagar manuellt reducerat storleken på DgPic från 2,01GB till 1,11GB.

    Det gick nu att skriva ut några fler sidor utan att det kraschar.

    Tror inte att Disgen2016 kanske kommer att accepters så stora bildfiler i framtiden eftersom programvaran är begränsande.

    Funderar på att återvända till Disgen 8, då denna passar bättre för mitt behov med många bilder.

    Hälsar
    Kåre

  12. #12

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av AlfChr Visa inlägg
    Hvor stort minne har maskinen, og har Windows aktivert virtuell minneshandtering (bruker swapfil).

    Noen har gjerne avinstallert bruk av swapfil, og da kan ikke minnet utvides om man har mange jobber gående parallellt som opptar mye minne.

    Start programvisningsvinduet (taskmanager på engelsk) og sjekk i oversikten hvor mye som er i bruk.

    Ved presentasjon av store dtaamengder vil det brukes masse minne, og om Windows ikke midlertidig ikke kan skrive ut andre programmer midlertidig til fil, stopper det hele opp.

    I såfall gå inn som administrator og velg System i kontrollpanelet og endre minneshåndtering til noe som maskinen bestemmer selv eller angi en swapfil på dobbel størrelse av totalt tilgjengelig fysisk minne.

    Hej Alf.
    Jag har 4,00GB RAM-minne, om det är det du efterfrågar.
    Hur tycker du jag ska ändra mitt Virtuella minne, när du ser klippet?

    Undrar
    Kåre
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •