Resultat 1 till 9 av 9

mne: Kllreferens till husfrhrslngd = Jttebra. Men gr det att ha flera kllor?

Andr Gustafsson
    Medlemsnr
    23010
    Inlgg
    10

Kllreferens till husfrhrslngd = Jttebra. Men gr det att ha flera kllor?

Hej,
    En mycket bra (och fr min del uppskattad) ny funktion i Disgen 2016 som det inte har pratats s mycket om r att det nu gr att ha kllreferenser till alla sorts notiser, inte bara fdslar, ddsfall och gifterml som i Disgen 8. Mycket bra! Detta innebr att jag nu kan brja att lgga in kllreferenser till sidor i husfrhrslngderna ocks, och det r mycket vlkommet.

Ett problem jag dock stter p d r att varje notis bara kan ha en klla till referens. Om t.ex. en person bor kvar p samma adress en lngre tid s tcks det d av flera husfrhrslngder. Men jag har d bara skrivit en adressnotis fr hela perioden. Man skulle ocks kunna tnka sig att vilja lgga till helt andra sorts kllreferenser t.ex. dombcker, generalmnsterrullor, tidningsklipp etc.

En klumpig vg runt som jag helst vill undvika r att skapa en ny adressnotis fr varje kllereferens man vill ha.

Vore det inte nskvrt att kunna lgga in flera kllor mot samma notis?

Mvh,
    Andr

Hej, jag hnger inte riktigt med p vad du menar med att det inte gtt att ha kllor till andra notiser n fdslar, ddsfall o giften i DG8? De som inte haft den mjligheten r vl bara text, extratext, adress och bild? Nr jag skriver in notiser som avser uppgifter ur t.ex husfrhrslngder anvnder jag alltid en "levde-notis". Dr kan man kombinera vilka kllor som helst och uppgifterna kommer med ver till Disbyt d man gr ett utdrag.

Dremot tycker jag det vore en sjlvklarhet att man borde kunna koppla kllor till text-notiser. Om jag skriver av ett utdrag ur en bok, tidning etc mste jag alltid anvnda mig av en referens-notis fr att f med kllan. S fr framtiden hoppas jag innerligt att det kommer att finnas mjlighet att koppla kllor till alla typer av notiser, men speciellt text-notiser.

Andr Gustafsson
    Medlemsnr
    23010
    Inlgg
    10
    Hej Garfield,
    Kanske r det som Du sger, att p Levde-notiserna fanns de med, har ej kollat det. Jag krde med Adress-notiserna, och dr var de inte med.

Huvudfrgan har var dock huruvida man skulle kunna ha mjligheten att koppla mer n en kllreferens till en och samma notis. Borde vara relevant fr Levde-notiser ocks. Av samma skl som jag angav ovan.

Mvh,
    Andr

Hej, jag var lite otydlig i mitt frra svar. Det gr att koppla fler kllor till samma notis s lnge det inte rr sig om de notiser som idag inte har mjlighet att koppla kllor verhuvudtaget. Jag brukar t.ex koppla flyttlngder o husfrhrslngder fr bda orterna d jag anvnder en "Flyttade"-notis. Allt detta frutstter naturligtvis att du har dina kllor i "klltrdet". Annars fr du rada upp dina kllhnvisningar som text med ngt skiljetecken mellan. MVH Stefan

om man trycker p dubbel-lampan s kan man vl ha flera referenser- eller har jag missuppfattat

Andr Gustafsson
    Medlemsnr
    23010
    Inlgg
    10
    Ja, s r det. Tack!

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Inlgg
    478
    I Disgen 2016 kan ogs tekster ha kildereferanser. :-)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Olle Fk
    Medlemsnr
    1360
    Inlgg
    138
    Nej Alf, dr har du fel.
    Textnotiser kan fortfarande inte ha kllreferenser.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Inlgg
    478
    Hm.

La inn et forslag om det og fikk kommentar om at jeg burde forske fr jeg foreslo noe, og fikk da faktisk lagt inn kilde/referanse til en fritekst.

Men kan kanskje ha valgt feil notistype.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •