Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Källreferens till husförhörslängd = Jättebra. Men går det att ha flera källor?

  1. #1

    André Gustafsson
    Medlemsnr
    23010
    Inlägg
    10

    Källreferens till husförhörslängd = Jättebra. Men går det att ha flera källor?

    Hej,
    En mycket bra (och för min del uppskattad) ny funktion i Disgen 2016 som det inte har pratats så mycket om är att det nu går att ha källreferenser till alla sorts notiser, inte bara födslar, dödsfall och giftermål som i Disgen 8. Mycket bra! Detta innebär att jag nu kan börja att lägga in källreferenser till sidor i husförhörslängderna också, och det är mycket välkommet.

    Ett problem jag dock stöter på då är att varje notis bara kan ha en källa till referens. Om t.ex. en person bor kvar på samma adress en längre tid så täcks det då av flera husförhörslängder. Men jag har då bara skrivit en adressnotis för hela perioden. Man skulle också kunna tänka sig att vilja lägga till helt andra sorts källreferenser t.ex. domböcker, generalmönsterrullor, tidningsklipp etc.

    En klumpig väg runt som jag helst vill undvika är att skapa en ny adressnotis för varje källereferens man vill ha.

    Vore det inte önskvärt att kunna lägga in flera källor mot samma notis?

    Mvh,
    André

  2. #2
    Hej, jag hänger inte riktigt med på vad du menar med att det inte gått att ha källor till andra notiser än födslar, dödsfall o giften i DG8? De som inte haft den möjligheten är väl bara text, extratext, adress och bild? När jag skriver in notiser som avser uppgifter ur t.ex husförhörslängder använder jag alltid en "levde-notis". Där kan man kombinera vilka källor som helst och uppgifterna kommer med över till Disbyt då man gör ett utdrag.

    Däremot tycker jag det vore en självklarhet att man borde kunna koppla källor till text-notiser. Om jag skriver av ett utdrag ur en bok, tidning etc måste jag alltid använda mig av en referens-notis för att få med källan. Så för framtiden hoppas jag innerligt att det kommer att finnas möjlighet att koppla källor till alla typer av notiser, men speciellt text-notiser.

  3. #3

    André Gustafsson
    Medlemsnr
    23010
    Inlägg
    10
    Hej Garfield,
    Kanske är det som Du säger, att på Levde-notiserna fanns de med, har ej kollat det. Jag körde med Adress-notiserna, och där var de inte med.

    Huvudfrågan har var dock huruvida man skulle kunna ha möjligheten att koppla mer än en källreferens till en och samma notis. Borde vara relevant för Levde-notiser också. Av samma skäl som jag angav ovan.

    Mvh,
    André

  4. #4
    Hej, jag var lite otydlig i mitt förra svar. Det går att koppla fler källor till samma notis så länge det inte rör sig om de notiser som idag inte har möjlighet att koppla källor överhuvudtaget. Jag brukar t.ex koppla flyttlängder o husförhörslängder för båda orterna då jag använder en "Flyttade"-notis. Allt detta förutsätter naturligtvis att du har dina källor i "källträdet". Annars får du rada upp dina källhänvisningar som text med ngt skiljetecken mellan. MVH Stefan

  5. #5
    om man trycker på dubbel-lampan så kan man väl ha flera referenser- eller har jag missuppfattat

  6. #6

    André Gustafsson
    Medlemsnr
    23010
    Inlägg
    10
    Ja, så är det. Tack!

  7. #7
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    I Disgen 2016 kan også tekster ha kildereferanser. :-)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  8. #8

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Nej Alf, där har du fel.
    Textnotiser kan fortfarande inte ha källreferenser.

  9. #9
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Hm.

    La inn et forslag om det og fikk kommentar om at jeg burde forsøke før jeg foreslo noe, og fikk da faktisk lagt inn kilde/referanse til en fritekst.

    Men kan kanskje ha valgt feil notistype.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •