Resultat 1 till 22 av 22

mne: Storleken p fnstret fr Personversiketen

Storleken p fnstret fr Personversiketen

Har nu testat frutgvan under ngon vecka och r i stort sett frtjust av upplevelsen.

Tv irritationsmoment franleder dock fljande frgor:

1. Varje gng jag tar upp personversikten mste jag stlla in storleken p den fr att passa min skrm. Finns det ingen mjlighet att minnas senaste instllning s att man slipper justera varje gng?

2. I varje notis genereras automatiskt en punkt i slutet. I de flesta fall r det OK men om man har ett '?' eller ett '!' sist i notisen r det inte s roligt att f en punkt efter. Finns det ngon mjlighet att undertrycka den automatiskt genererade punkten vid utskrift?

Tack fr ett frnmligt arbete med nya Disgen!

Bengt Holm

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 757
    1.S r det tyvrr fr tillfllet.
    2. r det ngon srskild notis typ du tnker p?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlgg
    1.S r det tyvrr fr tillfllet.
    2. r det ngon srskild notis typ du tnker p?
    1. Tolkar Ditt som att en sdan funktion planeras infras?
    2. Det r nog endast i textnotisen som detta r ett problem.

Idag fungerar det!

Nr jag startade min Disgen 2016 idag s fungerade det som jag efterfrgade i mitt frsta inlgg, d.v.s. fnstret fr personversikten hade den storlek som jag hade stllt in tidigare. Har programmet ndrats under tiden eller r detta ett tecken p instabilitet i programkoden?

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 757
    Fr textnotiserna lggs inte till ngon punkt vid presentation eller utskrift av t.ex. ansedel.

Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlgg
    Fr textnotiserna lggs inte till ngon punkt vid presentation eller utskrift av t.ex. ansedel.
    Detta hnder trots allt i vissa textnotiser. Om jag har skrivit "text." s str det i utskriften (bde vid granskning och utskrift): "text.". De textnotiser dr detta intrffar har ganska mycket text (flera hundra tecken).

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Inlgg
    1 149
    Citat Ursprungligen postat av Bengt H Visa inlgg
    1. Varje gng jag tar upp personversikten mste jag stlla in storleken p den fr att passa min skrm. Finns det ingen mjlighet att minnas senaste instllning s att man slipper justera varje gng?
    Jo, det r s det r tnkt att fungera. Personversikten och nstan alla andra fnster ska minnas sina resp storlekar och positioner mellan varven.

Ngon har rapporterat att det inte fungerar om han inte flyttade fnstret (det r mjligt att det var personversikten det handlade om) en liten bit frst. Detta har vi inte kunnat terskapa och drmed inte heller lyckats laga. Den felrapporten ligger dock kvar fr tgrd om vi bara fr korn p problemet s att sga.
    Ordfrande & Disgenutvecklare.

Det fungerar ju nu som det var tnkt. Man undrar varfr det inte gjorde det i brjan? r det mjligen s att Windows har tagit kommandot ver Disgen 2016 i mitt fall? Windows fnster fungerar ju alltid s att de minns senaste instllningen.

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Inlgg
    1 149
    Jo, jag undrar ocks Som sagt, det har hnt hos en anvndare (och dr, p den datorn, var det ganska ltt att upprepa) och s hos dig, samt kanske andra som inte har rapporterat det. Men vi ser inget mnster eller orsak..
    Ordfrande & Disgenutvecklare.

Idag hnde det en gng till att fnstret fr personversikten blev fr stort nr jag ppnade det (detta gller givetvis det minimerade fnstret inte helskrm). Nr jag stter p helskrm fr fnstret blir det som det onskade fnstret fastn p hela skrmen. Till hger finns d ett omrde som inte r utnyttjat av de sm fnsterna. Det utrymmet r bra att ha om man t.ex. vill expandera fnstret fr levnadsbeskrivningen.
    Att det onskade fnstret kan dyka upp igen r kanske ett tecken p instabilitet i koden?

Jag fr alltid ka s att jag ser de filer jag lagt till. de syns aldrig i versikten annars. Windows 8.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 757
    Bengt och Eva: Jag hnger inte med, ni fr visa med text och bildexempel.

Jag frsker med ord. Tar upp personversikt, Fr vissa personer har jag lagt till i Arbetsmaterial. Nr jag tar upp en personversikt r fnstret inte "ppnat" s lngt till hger att arbetsmaterial syns. Jag fr DRA fr att se om det finns arbetsmaterial, dvs ka fnstret. Klickar jag vidare inom den person s r storleken p fnstret ok, dvs man ser arbetsmaterialrubriken. stnger jag personuppgiften och sen kanske t.o.m. tar upp samma igen, s r fnstret tillbaka till det mindre.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 757
    Eva, nu frstr jag men kan inte terskapa det.

s nr du har arbetsmaterial tillagt fr du upp det i fnstret automatiskt? jag har windows 8

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 757
    Ja bredden rcker till, men jag mste scrolla ner.

kan vara att jag flyttade notisen Arbetsmaterial att ligga lngst till hger - s att jag inte behvde scrolla ner (och ljud o film under det. Men i gengld fr jag dra ut fnstret varje !! gng jag tar upp en person

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Inlgg
    545
    Liknande problem egentligen som jag skrev om den 15/12. Dr blev problemet i vnsterkant nr bilden smalnades av. D svarade Christer att felanmlan gjorts.

Oavsett vilka delar av ett fnster man anvnder r det mest naturliga att det ser lika ut nsta gng samma fnster tas upp eller startas.
    Lgger man till Evas exempel s r det inte bara fnstrets storlek utan ocks dess position som mste lagras.

Idag har det ter kommit upp ett fr stort fnster.

I de flesta fall kommer fnstret upp s som jag stllt in det vid tidigare anvndning, men idag dk det stora fnstret upp igen en gng. I bifogade bilder kan man se hur det ser ut p min skrm.
    P den frsta bilden syns det stora (onskade) fnstret delvis verlappande Familjeversikten. P den andra bilden visas hur det ser ut nr jag justerat storleken s som jag vill ha den. Jag har justerat fnstret bde p hjden och bredden. Till hger finns ett utrymme p den onskade versionen som inte r utnyttjat. Har alltid undrat varfr det finns med.

Fortfarande kan jag inte se ngot mnster i det intrffade, men att det hnder r vl ett tecken p instabilitet i koden (i Windows eller Disgen2016)?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Christer Thrn
    Medlemsnr
    31581
    Inlgg
    129
    ven jag irriteras av att skrmbilden p personversikt inte blir som senaste visad. Jag vill ha fullskrm men varje gng jag startar fr jag minimerad skrm och fr klicka upp den igen varje gng jag byter person i personversikten
    Nr skrmen startas som minimerad syns inte rutorna arbetsmaterial, ljud och film, fadder till och faddrar.
    Nr jag maximerar skrmen syns dessa rutor dock.

Jag har WIN 10

Christer Thrn
    Medlemsnr
    31581
    Inlgg
    129
    Idag nr jag ppnar faddrar mste jag varje gng flytta rutorna faddrar, fadder till, arbetsmaterial och ljud och film ut i hgerkant p helskrm fr att slippa skrolla upp och ner. Nr jag annars ppnar helskrm hnder inget mer n att det blir tomma flt till hger. Mste fortfarande skrolla. Nr jag terigen ppnar en fadderperson dr jag flyttat rutorna som jag vill ha dem r instllningen kvar .
    Tar jag upp en ny fadder blir det samma igen, skrolla eller flytta fnster.
    S fort jag ndrar visa instllningen fsvinner instllningen s ny mste jag flytta fnsteren manuellt igen. Finns det inget stt att behlla instllningen fr fnstren? Jag vill alltid ha fullskrm nr jag klickar p en person med rutorna frdcelade p 4 kolumner dr levnadsbeskrivning tar upp 2 kolumner. D slipper jag skrolla hela tiden!

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 757
    Felrapport r skriven (#2473). Jag har testat en utvecklingsversion dr panelernas frndrade placering fungerar nr en ny personversikt ppnas och nr Disgen startas om.
    Men P-fnstrets storlek och placering blir alltid som det ursprungliga s Disgen "minns" inte frndringen.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •