Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sök gemensamma anor

  1. #1
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40

    Sök gemensamma anor

    Jag söker gemensamma anor för två personer, beroende på i vilken översikt jag har personerna får jag olika resultat. Varför blir resultaten olika? Samma fenomen finns i DG 8.2.

  2. #2

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej Kjell,

    Du får nog förklara lite mer vad du menar med olika resultat. Det som kan hända är att det finns fler än ett par som personerna härstammar från, men då får du också upp en lista över namn att välja på. Jag har själv en skolkamrat som jag har tolv gemensamma anor med, vilket är lite av ett rekord för mig. Kan du skriva ut resultaten till PDF och bifoga dessa till ditt svar?

    Observera att detta inte är så kallade anförluster, det har jag en hel del det också, där jag härstammar flera gånger från samma person. Oftast två gånger, men även fler i enstaka fall. Det högsta antalet jag hört för anförlust är 14 gånger.

    Det andra jag kan tänka mig är att du registrerat "samma" personer mer än en gång i databasen, då blir det alltid fel när man skriver ut. Har du kontrollerat detta?

    Med vänlig hälsning,
    Anders

  3. #3
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    Jag bifogar två filer som visar fenomenet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    Ja där såg man inte mycket...

  5. #5
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    Gör ett nytt försök med bilderna...
    Bifogade filer Bifogade filer

  6. #6

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej igen,

    Det var ju lite lustigt måste jag säga. Förutsatt att du inte har några dubbletter, vilket jag fortfarande misstänker, så är det enda jag kan komma på är att resultatet som presenteras är kortaste vägen. Då kan det spela roll vilken person som man utgår ifrån och därefter jämför med. Du har ju många gemensamma anor och jag misstänker då att du även har anförluster. Jag har aldrig funderat över hur utsökningen verkligen görs. Möjligen tappar den tråden när det blir för många anförluster.

    Jag har något liknande fall och när jag gjort mitt val och den ritar upp de båda rutorna, så har jag i den ena möjlighet att välja två vägar till samma person. Det syns nästan inte i den lilla ruta jag hade uppe, men flyttar mig lite med piltangenterna och drar lite i draglisten så kommer de två olika vägarna fram direkt. Det skiljer ett antal generationer i längd, men slutar i samma valda person, alltså en anförlust. Mitt första val gav den kortaste vägen, men jag kan för hand markera den andra vägen och får då den längre vägen utskriven. Med samma första val får jag då alltså två varianter på utskriften.

    Problemet är att det borde varit samma resultat i förstavalsrutan, tycker jag. Du får väl testa lite och se om du kan se vari skillnaderna består i de olika vägarna och se om du hittar något märkligt. Kör utskrift till PDF så slipper du en massa papper och kan lätt lägga upp flera utskrifter på skärmen för jämförelse.

    Med vänlig hälsning
    Anders

  7. #7
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Tror det skal bli forskjellig, om det ikke er en symmetrisk konsanguinitet.

    F.eks. en konsanguinitet på 9:35, 19:27 vil gi forskjellig resultat, alt etter maan starter med seg selv som har Stradonitz nr 9 som korteste relasjon og 19 som lengst ifra (begge en felles stammor), mens presentert motsatte vei vil 27 være korteste sti, altså den siste konsanguiniteten. :-)

    https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=konsangvinitet
    https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=consanguinity
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •