Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur mata in Kyrkefalla, som nu heter Tibro?

  1. #1

    Hur mata in Kyrkefalla, som nu heter Tibro?

    Hej
    Orten Kyrkefalla i Skaraborgs län bytte 1947 namn till Tibro.
    Kyrkefalla finns inte bland DISGEN-orter. Vid sökning på orten kommer texten "Kyrkefalla, se Tibro (R)" upp.
    Vid sökning av Tibro kommer "underorterna" Ransberg (R) och Tibro (R) upp.

    Ni som använder er av Kyrkefalla, HUR har ni skrivit i Disgen för att det i DISBYT ska komma upp Kyrkefalla?Tack på förhand för svar/Anita

  2. #2

    Kykefalla

    Jag gjorde så att skapade en ny församling under orten Tibro. Den församlingen kallade jag Kyrkefalla. Den används bara fram till 1947.
    Sedan har jag byggt på ortsträdet UNDER socknarna, med byar, gårdar och torp. Då dyker Kyrkefalla upp som en "stadsdel" i Tibro. Det fungerar riktigt bra!

  3. #3
    Hej Rolf!

    Måste jag ställa en följdfråga;

    Tibro kommer ju upp två gånger.

    Är det under Tibro (kommun) (som har en gul markör framför sig) (står överst) som du skriver in kyrkefalla som en likvärdig ort ?

    Eller

    är det under

    - Ransberg
    - Tibro (med en kyrka framför sig) som du skriver in Kyrkefalla?


    Stort tack på förhand för ditt svar/Anita

    som du

  4. #4
    Först i ortsträdet har du ju Skaraborg (länet), därefter kommer kommunerna och under dem socknarna/församlingarna. På den nivån har jag lagt in Kyrkefalla socken. Under församlingen Tibro har jag sedan lagt in Byn Kyrkefalla. Som du påpekar kommer då dels Tibro - Kykefalla finnas med (fram till 1947) och dels Tibro - Tibro - Kyrkefalla (efter 1947). Det finns fler liknande problem på andra håll, men även under senare tid. På många håll har ju numera flera pasorat slagits samman till en församling, med flera kyrkor. Ett annat "problem" är de församlingar som inte är geografiskt bundna, tex Alingsås Reformerta. Hur hanterar man undernivåerna där?

    Om du vill ha skärmdumpar på hur det kan se ut, så skicka en rad till min mail (rop@comhem.se) så kan du få lite mer matnyttigt...

    /Rolf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •