Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Levnadsbeskrivning tidsordning

  1. #1

    Levnadsbeskrivning tidsordning

    Jag tycker det är svårt att få notiserna i tidsordning, (jo jag vet att jag kan ändra det i efterhand). Men tillägg av något hamnar inte naturligt.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Egentligen handlar det om samma sak som vid ordbehandling och som i andra Disgensammanhang. Placera markören där du vill att den nya notisen ska placeras. Eftersom inte alla notiser har datum så är det inte nån bra idé att sortera dem i kronologiskt stigande ordning.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3
    hm, hur kan jag sätta curson, när jag lägger till ny notis?

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Markera en notis genom att klicka på den. Då skall den bli gulmarkerad (eller liknande). Välj därefter Lägg till Notis.
    Då hamnar den nya notisen efter den markerade.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5
    Tack, hade inte kunnat gissa det.är lite "skadad" då jag tidigare kört ancestry, där antas att födelse kommer före död, att vigsel kommer efter födelse etc. Här får man tänka själv. det kommer så småningom. Men kanske nåt att tänka på o beskriva för nya användare, om Disgen skall plocka upp från andra

  6. #6

    André Gustafsson
    Medlemsnr
    23010
    Inlägg
    10
    Varför kan man inte dra och släppa notiser som hamnat fel i Disgen 2016? Det kunde man i Disgen 8. Om man har många notiser och varit lite ouppmärksam, är det lätt hänt att den hamnar fel. Det enda man kan göra då är att högerklicka där man kan flytta upp aller ner och då endast ett steg åt gången. Har man många notiser blir det åtskilliga musklickningar för att den ska hamna rätt. Att dra och släppa är ju inte precis någon nymodighet, så det här känns väldigt 1900-tal.

  7. #7

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Markera notisen som skall flyttas. Håll nere ctrl knappen och flytta med piltangenterna upp eller ned, till du har fått rätt på ordningen. Mycket smidigt och precist.

    Med vänlig hälsning
    Anders

  8. #8

    André Gustafsson
    Medlemsnr
    23010
    Inlägg
    10
    Tack för tipset, och definitivt ett steg i rätt riktning. Har man dock som jag ganska många notiser ibland kan det bli åtskilliga knapptryckningar på piltangenten för att den ska hamna rätt. Det ska jämföras med att dra och släppa som man kunde göra i Disgen 8, och som har varit standard i Windows i bra många år.

  9. #9

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    Efter att av olika anledningar importerat ett antal ganska stora gedcom-filer så vill jag sekundera önskemålet om en sorteringsfunktion. Kanske något i stil med sortering av orter, dvs höger-klick och sortera efter datum. Ett annat alternativ vore en valbar tilläggstjänst vid själva importen.
    Har man ~20 notiser med källor per importerad individ där nästan alla notiser hamnar i fel ordning så tar det ganska lång tid att arbeta sig igenom underlagen.

    Vänliga häälsningar
    Nils

  10. #10
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Nils, Se mitt inlägg 2016-01-14 ovan.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  11. #11

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    Christer,
    jag förstår inte riktigt ditt svar.
    Som exempel har jag importerat en gedcom-fil med drygt 1000 personer. Dessa innehåller befintliga notiser och källreferenser, några individer med många och några med färre men i snitt kanske 15 stycken. Eftersom importen i detta fallet konsekvent resulterade i omvänd notisordning, dvs först kommer bouppteckningar, begravning och död följda av notiser till den sista som är född. Det innebär i runda slängar att jag måste flytta 1000 * 14 notiser för att det skall bli rätt. Med 3 musklick per notis blir det 42 000 klick.

    Eftersom det nu dessutom rör sig om 6 olika filer i samma storleksordning så blir det väldigt mycket jobb att "städa upp". Som det är nu så får lejonparten nog vara osorterad.

    Hade varit väldigt mycket enklare om det gick att ex.v. höger-klicka på notis-fönster-rubriken och välja "Sortera i datumordning". Visst kan det finnas enstaka notiser utan datum men det skulle innebära mycket mindre arbete och vore i mitt tycke en avsevärd förbättring.

    Med de olika tjänster och applikationer som finns så är redan Gedcom ett välettablerat och användbart verktyg för att flytta information. Kan visserlige kräva lite handpåläggning med tanke på varierande implementation men ändock.

    Skall man göra någon analogi med Office-världen vore väl Excel ett bättre exempel för där man kan sortera och flytta rader (notiser) i block och med olika ordningar.

    mvh
    Nils

  12. #12

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    Jag räknade fel, det krävs minst 4 musklick, inte 3, för att flytta en notis. Använder jag tangentbordet blir det väldigt många fler tryckningar.

  13. #13
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag föreslår att du tittar hur GEDCOM-filen du importerar ser ut avseende ordning på notiser. Eftersom jag aldrig upplevt ditt problem med att notisordningen ändras så testade jag.
    I Disgens export ligger notiserna i samma ordning som det normalt presenteras och det importeras i samma ordning. Kanske är det det exporterande programmet som har kastat om ordningen.

    Vår intention är att notiserna vid import ska behålla den ordning som finns i GEDCOM-filen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  14. #14

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    En annan avsikt skulle kunna vara att underlätta för släktforskare ...

    Några andra släktforskningsprogram kan sortera händelser efter datum.
    Senast redigerat av walgot den 2020-06-09 klockan 11:53.

  15. #15

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    De 4 olika (AD, FamilytreeDna, My Heritage och Ancestry) som jag fått filer ifrån visar alltid rätt när man använder deras web-applikation eftersom den sorterar vid presentationen. Men i flera fall, bl a AD, verkar dock exporten ske efter den ordning som notiserna skapades. Och som Wilhelm noterar, vissa andra har sorteringsfunktion, vid export, import eller i programet. Att ett korrekt bokfört Disgen ger rätt export är inte förvånande men prova med att exportera när notiserna ligger i fel ordning. Men förstår jag dig rätt, Christer, tycker du att jag skall redigera gedcom-filen före importen om den inte är korrekt. I mitt tycke kunde en sorteringsfunktion för notiserna per individ vara en enkel lösning och till stor hjälp, troligen inte bara för mig.

    mvh
    Nils

  16. #16
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Vår ambition är att den ordning som forskaren har valt att skapa i Disgen ska återspeglas i exportresultatet, GEDCOM-filen, och i importen. En del forskare skjuter in notiser utan datum mellan de med datum för att de ansluter till den föregående. Därför nedanstående synpunkt.

    "Kanske är det det exporterande programmet som har kastat om ordningen. Vår intention är att notiserna vid import ska behålla den ordning som finns i GEDCOM-filen."

    Även om man har en individuell sorteringsmöjlighet på relationshistoria och personens levnadsbeskrivning är det ett digert arbete med tusentalet personer. Om vi inför en sorteringsmöjlighet kommer t.ex. textnotiser att förlora sitt sammanhang.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •