Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Levnadsbeskrivning tidsordning

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Levnadsbeskrivning tidsordning

    Jag tycker det är svårt att få notiserna i tidsordning, (jo jag vet att jag kan ändra det i efterhand). Men tillägg av något hamnar inte naturligt.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Egentligen handlar det om samma sak som vid ordbehandling och som i andra Disgensammanhang. Placera markören där du vill att den nya notisen ska placeras. Eftersom inte alla notiser har datum så är det inte nån bra idé att sortera dem i kronologiskt stigande ordning.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3
    hm, hur kan jag sätta curson, när jag lägger till ny notis?

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Markera en notis genom att klicka på den. Då skall den bli gulmarkerad (eller liknande). Välj därefter Lägg till Notis.
    Då hamnar den nya notisen efter den markerade.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5
    Tack, hade inte kunnat gissa det.är lite "skadad" då jag tidigare kört ancestry, där antas att födelse kommer före död, att vigsel kommer efter födelse etc. Här får man tänka själv. det kommer så småningom. Men kanske nåt att tänka på o beskriva för nya användare, om Disgen skall plocka upp från andra

  6. #6

    André Gustafsson
    Medlemsnr
    23010
    Inlägg
    10
    Varför kan man inte dra och släppa notiser som hamnat fel i Disgen 2016? Det kunde man i Disgen 8. Om man har många notiser och varit lite ouppmärksam, är det lätt hänt att den hamnar fel. Det enda man kan göra då är att högerklicka där man kan flytta upp aller ner och då endast ett steg åt gången. Har man många notiser blir det åtskilliga musklickningar för att den ska hamna rätt. Att dra och släppa är ju inte precis någon nymodighet, så det här känns väldigt 1900-tal.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •