Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 31 till 38 av 38

Ämne: Individnumrering

  1. #31

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    För egen del och med den programvara jag använder löser jag sökproblem med hjälp av SQL.

    För Disgenanvändares del borde något slags GQL (Genealogical Query Language) konstrueras och implementeras - och gärna släppas fritt för interpreterad användning även i andra släktforskningsprogramvaror.

    Den typ av sökfunktionalitet som finns i Disgen är - tycker jag - både omodern och begränsande. Sökningar med ELLER-kriterier är - i ett allmänt fall - inte möjliga. Maximalt två 'söklistor' påminner om ett svunnet 1980-tal. Och så vidare ...

  2. #32

    Nils Lindgren
    Medlemsnr
    4070
    Inlägg
    4
    Hej

    Kan inte någon behjärtad och programmeringskunnig person skapa en programsnutt som plockar ut individnumren till en korsreferenslista?
    Den kunde se ut t ex så här:
    D8 D2016
    1 > 1
    2 > 2
    3 gifte
    4 > 3

    / Nils

  3. #33

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Om du valt att ta över gamla individnumret till Dg2016, kan vi hjälpa dej med att ta fram en sådan lista. Ett enkelt sql-kommando.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  4. #34

    Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Ort
    Norsborg
    Inlägg
    21
    Skönt att höra att fler råkat ut för den katastrofala ändringen av individ nummer, jag trodde at man kunde välja att ha kvar det gamla individnumret vid konvertering men det fungerade ju inte i kombination med Excel dokumentet och ens egna hemsida (TNG) i mitt fall, allt blev omkullkastat!!!

  5. #35
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Citat Ursprungligen postat av BrJohan Visa inlägg
    Maximalt två 'söklistor' påminner om ett svunnet 1980-tal. Och så vidare ...
    Den typen av begränsad funktionalitet finns inte i Disgen 2016. Du verkar inte ha provat ....
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #36

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Förmodligen kommer jag att pröva Disgen201x då nästnästa - förhoppningsvis någorlunda felfattiga - version blir tillgänglig.

    I de guider jag snabbläst finner jag inget som säger att operationer med mer än två söklistor är möjliga. Jag avser då SöklistaC = SöklistaA OP SöklistaB (där OP ex.vis är AND, NAND eller XOR). Användningsexempel: Låt SöklistaA innehålla person A's alla anor och SöklistaB innehålla person B's alla anor. Låt sedan SöklistaC få innehållet SöklistaA AND SöklistaB. I SöklistaC finns därefter de båda personernas gemensamma anor - om sådana finns. SöklistaA och SöklistaB finns kvar med oförändrat innehåll.

  7. #37
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Det är riktigt att det inte går att göra operationer mellan två eller flera söklistor. Om vi släpper att det inte går, vad är ditt behov att kunna göra? Exemplifiera.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #38

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Under min - förflutna - tid som Disgenanvändare skulle jag, vad gäller sökningar, velat ha möjlighet att:

    1. Formulera sökvillkor med hjälp av någon ändamålsenlig syntax i stället för de måttligt intuitiva sökvillkorsdialogerna som ex.vis inte möjliggör sökningar efter personer med fler än ett visst antal barn
    2. Hantera och operera med fler än två sökresultat/söklistor. Ett exempel finns i mitt förra inlägg
    3. Skapa sökningar och kunna spara sökvillkoren under fritt valt namn - för att i något senare sammanhang lätt kunna göra om sökningen med samma sökvillkor. Många icketriviala sökningar i Disgen krävde - och tycks, i den mån de överhuvudtaget är möjliga, fortfarande kräva - en specifik sekvens av alternerande söklistor

    Om någon nuvarande Disgenanvändare har - eller kan tänkas få - motsvarande behov, vet jag inte ...

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •