Resultat 1 till 30 av 38

Ämne: Individnumrering

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Nils Lindgren
    Medlemsnr
    4070
    Inlägg
    4
    Det går inte att skriva 0:123. Programmet accepterar bara siffror i personidentiteten.

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    929
    Sök med Kikaren > Fler Villkor > Gamla Personidentiteten
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    I Disgen 8.2 og tidligere hadde både personer og familierelasjon fortløpende nummerering.
    I Disgen 2016 har ikke familierelasjoner lenger noen nummerering. Derfor forskyves nummerering ved konvertering, fordi personnr 1, 4, 6, 8, 13 (med ekteskap nr 2, 3, 5, 7, 9, 10, 11) da komprimeres til 1, 2, 3, 4, 5 :-) Med 1->1, 4->2, 6->3, 8->4 og 13->5 etc. etc.

    Håper det oppklarer hvorfor ??
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  4. #4

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Det förklarar hur, men inte varför.

    Har man verkligen konstruerat databasen så att relationen 'familj' med tillhörande ID, inte förekommer? Det går kanske då inte heller i 201X att söka efter familjer.

    Är det i 201X fortfarande så att ID-nummer återanvänds? Så var - förvånansvärt nog - fallet i Disgen 8 och äldre.

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Et slektsprogram uten familierelasjoner er ikke noe slektsprogram. Trodde det var opplagt og derfor ikke utredet i detalj i mitt innlegg.

    Familierelasjoner kan utledes på annet vis enn med bruk av sekvensiell nummerrekke hvor personer inngår i samme tallsekvens. Hvorvidt det er lurt er en annen sak.
    Men i og med man ikke i Disgen 8.2 kan velge en familierelasjon direkte uansett, men må gå via en partner, så er det unødvendig å bruke slik sekvens der.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6
    Torgny, jag har ännu inte konverterat till Disgen2016 men nu när denna fundamentalt viktiga fråga kommer upp vill jag gärna veta "från hästens mun" vad som gäller. De hänvisningar till Kikaren hjälper mig inte vidare.

    Min fråga:
    Om jag nu har alla individer i Disgen8 registrerade i en och samma flock, kommer dessa då att erhålla identiska ID-nr vid konvertering till Dis2016 eller kommer någon eller några att få utbytta IDnr?


    Ditt svar:
    Nej! Inte en chans. Det blir alltid helt nya nummer.

    Jag hoppas att någon klargör frågeställningen antingen här i forum eller om det inte är lämpligt skickar ett mail som svar.

    Rolf

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 874
    I Disgen 2016 har vi ett unikt ID-nr för alla personer i en och samma datamapp. Om personen tas bort återanvänds inte detta ID-nr. Om en person flyttas till en ny datamapp får den ett nytt ID-nr i den nya datamappen. I Disgen 8 och tidigare hade även giften ett ID-nr och lediga ID-nr återanvändes inom flocken.
    Det tydliga svaret är att det inte finns någon koppling mellan det gamla och det nya ID-nr än att du i Personöversikten kan se de båda tillsammans.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av AlfChr Visa inlägg
    Et slektsprogram uten familierelasjoner er ikke noe slektsprogram.
    Om man vill visa riktig omsorg om begreppet 'familj', så hör det betydligt mera hemma inom sociologi än inom genealogi.

    Till yttermera visso så är det görbart - om än inte praktiskt - att i släktskapsprogramvaror hantera föräldrasituationer utan att använda (databas-)relationen 'familj'.

    I praktiken förhåller det sig dessutom så att det juridiska och biologiska faderskapet - enligt undersökningar och bedömningar - inte sammanfaller i cirka två till fyra procent av födslar i Sverige. Hur det förhöll sig i äldre tider vet man förmodligen inget om.

    Att inte kunna söka efter "familjer" upplevde jag - med Disgen 8 - som en klar brist. Släktforskning är för mig mer än att enbart söka genealogiska samband. T.ex. vill jag ibland kunna söka efter "familjer" med mer än ett visst antal barn, eller efter "familjer" där åldersskillnaden mellan föräldrarna är mer än ett visst antal år.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •