Resultat 1 till 30 av 38

Ämne: Individnumrering

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Tack för svaret.
    Är de gamla numren sökbara i Disgen2016 eller enbart informativa?

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 874
    De är sökbara.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3
    Återkommer till frågan om den gamla numren från Disgen8. Om jag förstår det hela rätt skulle både det nya och gamla numret framgå i personöversikten.

    Christer ovan:

    Det tydliga svaret är att det inte finns någon koppling mellan det gamla och det nya ID-nr än att du i Personöversikten kan se de båda tillsammans

    Efter konvertering har jag enbart nya nummer. Jag har tidigare enbart haft en enda flock (basflocken) och har svarat "OK" på alla frågor i samband med konverteringen.

    Eftersom jag numera registrerat nya personer i Disgen2016 finns knappast möjligheten att göra om konverteringen med eventuellt andra kommandon.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 874
    Bror, det lät intressant men vad ska du ha det till?

    Kan man ha utgångspunkten att "familj" är 1-2 partner med 0-n gemensamma barn? I så fall finns ett specialfall som består av en person utan några relationer alls till partner och barn.
    Frågan är ställd eftersom det påverkar hur resultatet presenteras. Vi har nu några exempel på analyser som resulterar i en söklista så att man kan jobba vidare med personerna. Vi kommer också så småningom att ta fram statistik som kan skrivas ut. Vidare utveckla egna utdrag i Disgen 8 till nåt liknande men nytt.

    Kan du ge mig några exempel på standardiserade frågor om är intressanta.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5
    Det vore bra att få svar på frågan, som jag ställde i går:

    - Har jag missförstått uttalandet att båda numren skall finnas med?
    - Har jag gjort något fel vid konverteringen?
    - Är det något inte uppmärksammat fel i programmen?
    - Beror det på något annat?

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    929
    Rolf: I konverteringshandledningen står det:
    "Lägg till flock och individ (Flk:Ind) från Disgen 8 som referens på personer i nya Disgen" medför att Flk:Ind nr läggs till efter personidentitet nr som syns bl.a. i personöversikten. Bocka i önskade alternativ och välj Nästa."

    Länk till konverteringsanvisningen i handledningen, bläddra ner till bilden för Inställningar.

    Svaret på dina frågor blir då:
    - Du har missförstått att de automatiskt skall vara med. Du gör själv valet.
    - Ja, om du velat ha med det gamla individnumret.
    - Nej.
    - Nej.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-04-20 klockan 15:03. Anledning: Rättat länken till konverteringsanvisningen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7
    Det är väl hönan eller ägget.
    Eftersom jag inte använt mig av flockar i Disgen8 betraktade/betraktar jag denna anvisning som inte relevant för min del.

    Nu andas väl inte Christers besked precis om någon form av inställning i samband med konverteringen.

    Det kanske skulle finnas anledning att överväga om defaultvärdet inte skulle vara tvärtom: Vill jag inte ha med de gamla individnumren markerar jag detta. På så sätt riskerar man inte att uppgifter inte tas med.
    Senast redigerat av Rolf Carlsson den 2016-04-20 klockan 16:33.

  8. #8

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Bror, det lät intressant men vad ska du ha det till?
    På vad syftar 'det' (som lät intressant)?

  9. #9
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 874
    Med "det" syftade jag på "T.ex. vill jag ibland kunna söka efter "familjer" med mer än ett visst antal barn, eller efter "familjer" där åldersskillnaden mellan föräldrarna är mer än ett visst antal år" för att förstå vilka behov du uttrycker som inte ingår i exemplet. Vet inte riktigt om du är ute efter att kunna ställa egna sql-frågor eller om du vill ha ett batteri av "standardfrågor". Jag har själv funderat över behovet av sökning efter t.ex.:
    - personer utan partner
    - personer utan barn (biologiska)
    - personer utan en förälder eller båda föräldrarna (biologiska)
    - personer med barn (biologiska) men utan partner
    - par utan några relationer (än mellan dem själva)
    - orelaterad personer (dvs en person utan partner & barn & förälder)
    - personer som ingår i en familj som består av högst 2/3 (valbart) generationer
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  10. #10

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    För egen del och med den programvara jag använder löser jag sökproblem med hjälp av SQL.

    För Disgenanvändares del borde något slags GQL (Genealogical Query Language) konstrueras och implementeras - och gärna släppas fritt för interpreterad användning även i andra släktforskningsprogramvaror.

    Den typ av sökfunktionalitet som finns i Disgen är - tycker jag - både omodern och begränsande. Sökningar med ELLER-kriterier är - i ett allmänt fall - inte möjliga. Maximalt två 'söklistor' påminner om ett svunnet 1980-tal. Och så vidare ...

  11. #11
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 874
    Citat Ursprungligen postat av BrJohan Visa inlägg
    Maximalt två 'söklistor' påminner om ett svunnet 1980-tal. Och så vidare ...
    Den typen av begränsad funktionalitet finns inte i Disgen 2016. Du verkar inte ha provat ....
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  12. #12

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    504
    Jag har nu tagit steget att "uppgradera" till DG2016, men till min fasa upptäcker jag att vid konverteringen bibehålls inte individnumren. En del av min släktforskning (nära 8000 personer) har jag kopplat till en bygdehistoria. Från bygdehistoriens html-sidor har jag länkat personer till deras Disgen 8.2:s html-exporterade ansedlar. Men eftersom dessa ansedlars filnamn, d.v.s. mina länkar, är uppbyggda av personernas individnummer och dessa ändras vid exporten till DG2016, måste jag ändra alla dessa länkar om jag går över till DG2016. Så jag avstår från DG2016 åtminstone för den delen av min släktforskning. Jag kan inte förstå att inte individnumren hade kunnat behållas, åtminstone om man som i mitt fall bara hade en enda flock.
    Lägg därtill den försämrade inmatningen av nya personer där man måste byta fönster för att mata in födelsedatum och födelseort och avsaknaden av dubblettkontroll vid inmatning av nya personer så har jag svårt att bli glad över den nya versionen. Det skulle i så fall vara den förbättrade dubblettsökningen, där man kan markera vilka dubblettförslag som inte är dubbletter.

  13. #13

    Nils Lindgren
    Medlemsnr
    4070
    Inlägg
    4
    Hej

    Kan inte någon behjärtad och programmeringskunnig person skapa en programsnutt som plockar ut individnumren till en korsreferenslista?
    Den kunde se ut t ex så här:
    D8 D2016
    1 > 1
    2 > 2
    3 gifte
    4 > 3

    / Nils

  14. #14

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    929
    Om du valt att ta över gamla individnumret till Dg2016, kan vi hjälpa dej med att ta fram en sådan lista. Ett enkelt sql-kommando.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •