Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Använd DISGEN 2016 som "städverktyg"

  1. #1

    Claes-Göran Wetterhäll
    Medlemsnr
    10439
    Inlägg
    4

    Använd DISGEN 2016 som "städverktyg"

    Tänkte använda DISGEN 2016 som "verktyg" för att städa i DISGEN 8 innan den skarpa konverteringen. Har någon provat detta? Jag avser alltså att konvertera över min Disgen 8 bas , fixa till lite flaggor, referenser etc och sedan tillbaka till DISGEN 8 med hjälp av GEDCOM. Någon som ser några risker med detta? Det finns ju flera möjligheter att t ex uppdatera många poster i ett enda kommando i 2016.

  2. #2

    Claes-Göran Wetterhäll
    Medlemsnr
    10439
    Inlägg
    4
    Vi har nog utrett frågan i Facebook. Det är tydligen ej lämpligt att bolla GEDCOM filer fram o tillbaka, man tappar detalinfo som t ex hantering flaggor som ju var mitt huvudmål. Däremot att använda 2016 som bas för rättelser i DG8 har jag tidigare använt, mycket smidigt.

  3. #3

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Du skrev ju tidigare att man kan göra om konverteringen flera gånger. Fungerar det inte att korrigera i Dg8d, och upprepa/göra om konverteringen?

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    926
    Ja, det går utmärkt.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5

    Claes-Göran Wetterhäll
    Medlemsnr
    10439
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av kallstrand Visa inlägg
    Du skrev ju tidigare att man kan göra om konverteringen flera gånger. Fungerar det inte att korrigera i Dg8d, och upprepa/göra om konverteringen?
    Det som inte går är att konvertera tillbaka till DG8.

  6. #6

    Runar hortlund
    Medlemsnr
    06015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    109
    Alla släktforskarprogram som kan skapa en gedcomfil ( även Disgen 2016) gör det möjligt att läsa in materialet i ett annat program, tex disgen 8. Men man tappar kanske en del information. Det skapar möjlighet att använda DG8;s utmärkta notiskontroll. Nackdelen är att personerna får annat IDnummer och identifieras med namn och datum.

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Eftersom GEDCOM inte hanterar "flytta från och till" på annat än separata notiser så blir en fördubbling av notiserna. Sedan finns det lite Disgenunikt som inte heller följer med i GEDCOM.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •