Resultat 1 till 7 av 7

mne: Dpt som ersttning fr Fdd

Gran Cederholm
    Medlemsnr
    23057
    Inlgg
    39

Dpt som ersttning fr Fdd

D och d stter jag p fdelsebcker dr uppgift om fdelsedag saknas men dr det i stllet finns dopdag angiven, en uppgift som jag anser vara en fullgod ersttning. Vore det drfr inte lmpligt att, i de fall d uppgift om "Fdd" saknas, i Familjeversikten erstta "Fdd" med ""Dpt"? D slapp man att nr man "vandrar" runt i Familjeversikter behva ta fram Personversikten fr att ta reda p varfr "Fdd"-uppgift saknas..

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlgg
    240
    Annars kan man vl som ndlsning, om dopdatum t.ex. r "7 mars 1723", skriva fdelsedatum till "fre 7 mars 1723"?

Lennart Ekstrm
    Medlemsnr
    5614
    Inlgg
    68
    Barnet ,an vara fdd samma dag (nddop)

Gran Cederholm
    Medlemsnr
    23057
    Inlgg
    39
    Javisst Tommy, har gjort som du freslr och ocks i en fdelsenotis utnyttjad datumtypen "Fras" och skrivit "Dpt 1723-03-07". D kommer uppgiften med i F men, nr nu mjligheten Dopnotis finns, varfr inte utnyttja den?

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlgg
    240
    Jo, jag vet att barnet kan vara dpt samma dag, drfr r det en ndlsning - man kan ju skriva det som "ungefr fre 7 mars 1723" fr att visa p oskerheten. Men samtidigt, om man ngon gng ska exportera en GEDCOM ngonstans, s behvs ett fdelsedatum. D skulle Disgen ocks behva skapa ett fdelsedatum liknande min ndlsning, annars blir det en dlig GEDCOM.

Gran Cederholm
    Medlemsnr
    23057
    Inlgg
    39
    Kollade en tidigare Gedcom-export jag gjort (till Ancestry). I det fall fdelsedatum saknades men dopdatum fanns s blev resultatet i Ancestry att fdelse angavs som oknd medan dopdatum redovisades under rubriken Fakta. Det verkar sledes som att Gedcom klarar sig utan fdelsedatum.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 706
    Jag har skrivit frbttringsfrslag (#2439) bde fr fdd/dpt och dd/begravd.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •