Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Datum

  1. #1

    Datum

    Varför är det inte möjligt att i datumfältet ange år och månad. Relativt ofta stöter man på uppgifter om t.ex. att en person avled i augusti 1928. Jag tycker att det känns lite ologiskt att man kan ange ett årtal eller ett komplett datum men inte år och månad. Jag är fullt medveten om att denna begränsning fanns även tidigare.

    /Anders

  2. #2

    Joel Vogler
    Medlemsnr
    22974
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54
    I Disgen 8 kunde man i det läget ange år+månad+nollor. 1928 08 00 gav alltså det resultat du söker.
    Fungerar det inte i Disgen 2016?

  3. #3
    Hej Joel det hade jag inte koll på. Jag testade i Disgen 2016 och då låter den mig att spara men när jag tar upp notisen igen så har den tagit bort nollorna och jag blir tvungen att lägga till dem igen för att kunna spara. Det fungerar men i mitt tycke inte så snyggt.

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Det går att ange okänt datum på två sätt, 00 eller ??
    Med frågetecken syns detta i datumfältet och kommer ut som frågetecken i utskrifter.
    Med nollor anges dessa med blanktecken i datumfältet och som två punkter i utskrifter.
    Frågetecken är också möjliga att ange i månadsfältet.

    Det anges som "Exakt datum" vilket kanske inte är så bra och skulle det inte räcka med att tillåta bara ??.

    Däremot verkar det inte gå att söka på dessa värden, datumfältet där verkar inte acceptera frågetecken.

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det är några rättningar gjorda när det gäller registrering av datum till kommande skarpa version av Disgen 2016.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •