Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: GEDCOM filer med "tomma" relationer

  1. #1

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590

    GEDCOM filer med "tomma" relationer

    Jag har noterat att Disgen i vissa lägen skapar ”tomma” relationer vid GEDCOM utskrifter med selekterad omfattning. Med tom menar jag att den bara innehåller en person och inte relaterar till varken make/maka eller barn.

    Ett för mig vanligt sätt att skapa GEDCOM fil är att från en Anlista skapa en Söklista. Söklistan kompletterar jag sedan med Make och Barn för att få kompletta familjer.

    Vid utskriften skapas även barnens relationer, även om varken make eller barn uppfyller selekteringskraven.

    Samma sak om man skapar en söklista från en flagga, så skapas också relationer utan make eller barn, när dessa ej har den rätta flaggan.

    Jag hoppas det är fler än jag som anser att en relation måste bestå av minst två personer.

    Det kräver troligen en extra läsning och kontroll av resultatet för att undvika att skapa relationen. Ett alternativ kunde vara att en funktion för ”Skapa kompletta familjer” tillkommer som valmöjlighet. Skapas kompletteringen av programmet i samband med utskrift, undviker man att programmet går ett steg för långt.

    Disgens GEDCOM filer skulle få ett proffsigare utseende om det gick att undvika dessa okompletta relationer, som användaren egentligen inte efterfrågat i sitt urval.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Men om man har en relation med t.ex. ett giftesdatumen utan partner så är det väl rätt käckt om det kommer med. Eller?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Om ni hade gjort urvalen efter om det fanns giftesdatum eller inte så kanske det hade varit käckt. Det hade i alla fall kunnat tyda på att ni haft en tanke med lösningen.
    Men nu är det så utan alla relationer i efterföljande steg kommer med.

    Jag tycker att det är avgränsningen som användaren gör som skall styra vad som skall inkluderas i GEDCOM filen.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Men om en far och dotter finns i urvalet och relationen finns men inte modern, så kommer dottern inte att hänga ihop med sin pappa. Det blir inte heller bra.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Den kombinationen kan förekomma om pappan finns med i det ursprungliga urvalet och jag gjort tillägget barn eller om båda finns som enskilda personer. Då gör programmet helt rätt, pappa-relation-dotter kommer med.

    Det jag syftar på är att dottern eventuella relationer kommer med men utan make eller barn, det jag kallar "en tom relation".

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •