Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Visning av textnotiser i Levnadsbeskrivningen

  1. #1

    Esbjörn Turesson
    Medlemsnr
    24995
    Inlägg
    20

    Visning av textnotiser i Levnadsbeskrivningen

    Notiserna i Levnadsbeskrivningen i Personöversikten visas som en "rad" som en slags rubrik. Längre textnotiser döljs då och det är inte uppenbart att det finns mer att läsa. För att kontrollera måste man t.ex. dubbelklicka på "raden" så att hela notisen öppnas. Det skulle vara önskvärt med någon form av tydlig "signal" som visar att det finns mera text bakom underkanten på radfönstret. Även om man töjer på visningsfönstret till notisen i Levnadsbeskrivningen så kan text döljas i underkant. Eventuellt skulle en möjighet att scrolla med musen i text-raden vara ett alternativ eller ett komplement. Lösningen är bättre i Disgen 8.2d, tycker jag.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Noterar dina synpunkter inför framtida utveckling (#2503).
    Senast redigerat av Christer den 2016-02-11 klockan 08:54.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Esbjörn Turesson
    Medlemsnr
    24995
    Inlägg
    20
    Jag kan lägga till att även om hela text-notisen öppnas (via dubbelklick) så visas blott ett litet fönster på 15 rader. Sen får man scrolla upp och ner för att läsa. Text-rutan täcker inte mer än ca 25% av skärmen som i övrigt är tom under text-rutan. Fotnoten i text-notisen kan dock töjas ut neråt så att den visar text-rader hela vägen uppifrån och ner på skärmen. Är det någon tanke bakom som jag inte förstår?

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Noterat i förbättringsrapport (#2365)
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •