Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: DISBYT-utdragens utformning

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Lennart Elg
    Medlemsnr
    19644

DISBYT-utdragens utformning

Med 34.1 miljoner registreringar börjar DISBYT-utdragen bli rätt omfattande. Jag fick just tillbaka en rapport på 230 sidor..

För mig är det naturliga sättet att hantera en sådan mängd att importera utdraget till ett Excel-ark, eller i mitt fall en enkel FileMaker-databas. Inte så lätt eftersom textfilen blandar DISBYT-poster med kontaktuppgifter till uppgiftslämnarna.

Uppgiften skulle bli betydligt enklare om DISBYT-utdraget innehöll alla funna poster i en lista och kontaktuppgifterna i en separat lista.

Med vänlig hälsning
    Lennart Elg

Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Antar att du menar de listor man får tillbaks efter att skickat in ett bidrag till Disbyt (A, B och C).
    I nästa version av Disbyt har vi för avsikt att ändra på på dessa listor, både till innehåll och presentationsformat t.ex. som en csv-fil.
    Ordet Disbyt-utdrag används av Disgen för ett alternativ till Gedcom-fil.

Lennart Elg
    Medlemsnr
    19644
    Låter bra, precis vad jag önskat mig ;^)

När man läser svarsfilerna för DISPYT blir man rätt irriterad att man använder old-fashioned 8bits character för Svenska tecken åäö. Det vore bättre att använda UTF-8. I alla fall för de som har UTF-8 i gedcom filen. ( 0 HEAD, 1 CHAR UTF-8).

Note: Historien säger att på 80-talet fanns bara 8bits character. Det var på PC och MS dos tiden, så då var valet enkelt.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Bedre å bruke 8-bits tegn enn ASCII (som er kun 7-bits og nordiske tegn erstattes med '{', '|', '}', '[', '\' og '}'

Men det var kanskje nettopp 7bits du tenkte på?

UTF-8 er også 8-bits tegn, men med mulighet for å kombinere inntil 3 bytes til å representere ett tegn til programmørers store fortvilelse)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Citat Ursprungligen postat av AlfChr Visa inlägg
    Bedre å bruke 8-bits tegn enn ASCII (som er kun 7-bits og nordiske tegn erstattes med '{', '|', '}', '[', '\' og '}'
    Det är just detta som jag inte vill ha. Du har då bara drygt 200 tecken till förfogande. Alla Väst-Europeska tecken finns med (inte tex ŠšČč )men inte Asiatiska
    Men det finns två olika 8 bits uppsättningar. ISO/IEC 8859-15 och Windows CP 1252.

Citat Ursprungligen postat av AlfChr
    Men det var kanskje nettopp 7bits du tenkte på?
    7bits ASCII är de 128 första tecknen i UTF-8 så det blir ju rätt.

Citat Ursprungligen postat av AlfChr
    UTF-8 er også 8-bits tegn, men med mulighet for å kombinere inntil 3 bytes til å representere ett tegn til programmørers store fortvilelse)
    Tecken i UTF-8 varierar i längd, 1–4 byte. (Men normalt 1 eller 2 byte).

UTF-8 startade c:a 1993. och har vunnit populartet de senaste åren. Se grafen

UnicodeGrow2b.jpg

Varför detta ? Dispyt skall komma ut med en ny version under 2016 har jag hört. Mitt förslag är att man använder samma kodning som man har i sin inskickade GEDCOM fil. Har man inte utf-8 i sin gedcomfil blir det inget problem.

Om inte utf-8 används så ser första raden i Axxxx.TXT filen ut som nedan för mig

Resultat av DISBYT-s<F6>kning med s<F6>kfil f<F6>r medlem 49812 utf<F6>rd 2016-01-11

Jag trodde i min enfald att åäö problematiken skulle vara historia.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •