Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Utskrift med Tilltalsnamnet

  1. #1

    Agneta Möller
    Medlemsnr
    32413
    Inlägg
    11

    Utskrift med Tilltalsnamnet

    När jag markerar en av mina personers namn med asterisk* kommer den inte med i översikten och ej i utskriften. Personens första namn, som ej är tilltalsnamnet, kommer med i utskriften.

  2. #2

    Kjell Weber
    Medlemsnr
    858
    Ort
    Torslanda, Göteborg
    Inlägg
    33
    Konstigt - sätter du * direkt efter tilltalsnamnet? Ex. Karl Oskar* Jonas,
    så skall Oskar bli markerat vid utskrift, Karl Oskar Jonas .
    Senast redigerat av Kjell W den 2011-01-14 klockan 16:31.

  3. #3

    Agneta Möller
    Medlemsnr
    32413
    Inlägg
    11

    Tilltalsnamn med asterisk markeras ej i ÖVERSIKTEN och ej i UTSKRIFTEN!

    Tack Kjell,
    Visst är det konstigt, jag har markerat tilltalsnamnet med *och den syns då i kortet Grunddata men ej i översikten! Jag har tidigare skrivit till DIS Forum om att en mansperson fått fel kön i kortet Grunddata. Det är samma person som är aktuell nu! Kan det ha någon samband? Hur går jag tillväga ? Eftersom jag jobbar med att skriva ut en antavla är jag angelägen om att min mansperson får sitt tilltalsnamnet i utskriften, vilket ej nu är fallet.

  4. #4

    Lennart Carlsson
    Medlemsnr
    01222
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    98
    Vilken typ av Antavla skall du skriva ut?
    /Lennart

  5. #5

    Agneta Möller
    Medlemsnr
    32413
    Inlägg
    11
    Hej, jag har testat på en komprimerad antavla och där får mina personer rätt tilltalsnamn utom tidigare nämnda mansperson, som får ett av sina andra namn med på "tavlan".

  6. #6

    Lennart Carlsson
    Medlemsnr
    01222
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    98
    Jag uppfattar det som att du skriver ut en grafisk antavla. Hur som helst.
    Mitt förslag är att du kopplar loss personen ifråga och registrerar en ny
    (det räcker ju med förnamn och efternamn) på hans plats och ser vad som händer.
    Går det bra så komplettera med de uppgifter som du matat in för den tidigare personen.
    Radera sedan den bortkopplade personen.
    /Lennart

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag tror tyvärr det är så att tilltalsnamnmarkeringen inte slår igenom i grafiska tavlor. När namnet tar för stor plats och namnet måste skalas, så väljs första förnamnet.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8

    Kjell Weber
    Medlemsnr
    858
    Ort
    Torslanda, Göteborg
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av m32413 Visa inlägg
    ...jag har markerat tilltalsnamnet med *och den syns då i kortet Grunddata men ej i översikten!...
    Agneta. Jag försöker begripa vad du menar.
    Du skriver (se ovan) i ditt svar till mig. Då är ju felet långt innan det blir tal om att göra utskrift t ex antavla.

    Skriver du en * direkt efter det namn han kallades för? (se mitt exempel näst nederst).

    Det du skriver på förnamnraden i "Grunddata", skall synas i "Översikt n", dock ej understruket utan du skall se * direkt efter namnet så som du skrev det i "Grunddata". Understrykningen kommer i utskrifter senare.
    Senast redigerat av Kjell W den 2011-01-24 klockan 12:30. Anledning: Förtydligande

  9. #9

    Agneta Möller
    Medlemsnr
    32413
    Inlägg
    11
    Hej Lennart och Tack för ditt svar!

    Har försökt att koppla loss personen ifråga men funktionen "koppla loss" är inaktiv, endast funktionen flytta/koppla är aktiv.
    Om jag ställer markören på "Giftet" går det att koppla loss men då "försvinner" väl partnern och barnen?

    Har sett att när markören står över namnen på övriga personer i översikten är "koppla loss" aktivt! Det är tydligen så att min person som för övrigt har fel könsbeteckning, har hamnat i ett låst läge!
    Senast redigerat av m32413 den 2011-03-02 klockan 13:03. Anledning: Funktionen "koppla loss" fungerar - fungerar ej!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •