Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Antalet efternamn i Efternamnsregistret

  1. #1

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501

    Antalet efternamn i Efternamnsregistret

    Vid HTML-export i Disgen 8.2d (jag har testat med mallarna 8 och 10) står efter varje efternamn i Efternamnsregistret ett tal, som jag antar skall ange antalet förekomster av det efternamnet ([DGEfternamnAntal] i HTML-mallen). Men det tal, som står där, är ungefär tre gånger så stort som det verkliga antalet förekomster av efternamnet. Se bifogade bilder i följande ordning:
    1) Mall 8 Efternamnsregistret
    2) Mall 8 motsvarande ställe i Personregistret
    3) Mall 10 Efternamnsregistret
    4) Mall 10 motsvarande ställe i Personregistret
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Om du tittar på Göransdotter, så ser du att hob har (2) efter sitt namn och sedan finns en rad i nästa steg. På raden kan du dels klicka på länken och dels på själva tavelsymbolen. Dvs att hennes namn förekommer på två olika platser.
    Så jag vill mena att detta är korrekt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    OK.
    Den för mig omedelbara tolkningen av talet efter efternamnen var antalet personer i databasen med det efternamnet. Det var alltså fel.
    Talet anger i stället i hur många ansedlar namnet förekommer bland egna, partners (inklusive oäkta barns) och föräldrars ansedlar (i ansedlar med direkt knytning till probanden). Med den tolkningen ser antalet ut att stämma.
    Med min första tolkning skulle talet ha varit användbart för statistik över antalet efternamn, men det går alltså inte så som det är utformat nu.
    Tack för svaret! Ha det bra!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •