Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Yrke

  1. #1

    Annette Bergqvist
    Medlemsnr
    14705
    Inlägg
    20

    Yrke

    Jag tar mig själv som exempel:
    Jag la in yrkesnotis att jag varit taxichaufför i Järfälla och när, sen ny yrkesnotis att jag varit taxichaufför i Östersund och när. Ny yrkesnotis att jag varit lantbrevbärare i Hallen och Oviken och när. Skulle skriva in mer men var tvungen att avbryta en stund så jag gick ur Personöversikten och fick då se att i Familjeöversikten stod det... Taxichaufför, Taxichaufför, Lantbrevbärare samt när och var för hela baletten! Hm... det var ju inte riktigt så jag hade tänkt mig att det skulle se ut.
    I tidigare version fanns ju en egen rad att liksom sammanfatta yrke/titel på alla...utan detaljer... och som sen syntes snyggt och enkelt i Familjeöversikt och utskrift. Den raden finns ju inte nu så... hur gör jag? Ska jag behöva skriva dubbla notiser för alla yrken? En som kommer med som enbart yrke/titel i Familjeöversikten och en (Special) med alla detaljer som kommer med i utskrift under Levnadsbeskrivningen? Men är det egentligen en bra lösning? Det blir ju extremt klottrigt bland notiserna. Finns det någon annan lösning? Eller har jag missat nåt?

    Mvh Annette

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Hanteringen av yrke i Familjeöversikten skiljer sig inte från Disgen 8. Men vi funderar över om vi kan införa en notistyp som kallas Titel.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Annette Bergqvist
    Medlemsnr
    14705
    Inlägg
    20
    Nä det har du rätt i... men i "Grunddata" i gamla Disgen fanns en rad under Efternamn och Förnamn där man kunde fylla i "Yrke" själv. Skriver man däremot in det via Notiser så följer allt med... vilket ärligt talat inte ser riktigt klokt ut på Familjeöversikten. Så en notis med en enkel rad för enbart "Yrke/Titel" vore himla käckt :-)

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Men det är samma som en vanlig yrkesnotis, om än inte komplett.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Annette Bergqvist
    Medlemsnr
    14705
    Inlägg
    20
    Ja... jo... det är ju i och för visso sant men det var ju den där lilla extra raden där som var så himla käck... så länge man inte fyllde i en massa detaljer bland notiserna förstås, för då blev det som det är nu. Och ibland VILL man ju ha med lite detaljer också så det blir lite tokigt vilket håll man än vänder sig. Men... (sorry om jag brainstormar lite nu... fick en liten idé här...) skulle man kunna tänka sig att... inne i yrkesnotisen...att det finns en extra rad där... som man kan välja att fylla i för vad man vill ska stå med på Familjeöversikten OCH i utskrift om man nu väljer att ta med yrke där. Jag tänker då närmast på om man ex väljer Född, Död, Yrke för t ex huvudperson. Den detaljerade varianten kan man ju i så fall välja att ta med under Levnadsbeskrivningen. Sen finns ju en enklare variant... att "Yrke" inkluderar detaljer medan "Titel" är utan detaljer och det man väljer själv att skriva... Fast å andra sidan är inte alltid Yrke och Titel samma sak... Hm... Dilemma... Nåväl... Hoppas ni hittar nån smidig lösning ändå :-)

  6. #6

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Hanteringen av yrke i Familjeöversikten skiljer sig inte från Disgen 8. Men vi funderar över om vi kan införa en notistyp som kallas Titel.
    Att ha en notistyp som heter "titel" har jag saknat. Nu får man lägga in hustru, gosse, änka o.d. på yrke.
    Jag har inga problem med notisen "yrke". Har jag flera yrken på en person kommer de upp snyggt o prydligt med årtal och var.

  7. #7
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Kanskje det burde gåes gjennom hva man kan registere av data og eksportere som standard tags til Gedcom.

    Det som bl.a. mangler er støtte for det som på engelsk kalles suffix (jr., sr., d.e., d.y., den eldre, den yngre, II, III etc ect) og prefix som 'herr', 'fru', 'frøken' etc. etc.

    Mye kan støttes av notistyper ved at Spesial utvides med droppliste med standard Gedcom-fags med tilllagte tekstlige ekspansjoner for alle støttede språk (via en mange-til-mange relasjon med f.eks. teksten som skal vises i tabellen med id for notstype og id for språk

    Relasjonstabellen bør da være redigerbar i egen vindu hvor man kan fra server importere flere nye tags og foreslå utvidelser.
    For hver kombinasjon av notistype og språk så kunne redigere hva man ønsker å skrive ut når tag'en brukes.
    Senast redigerat av AlfChr den 2016-06-05 klockan 14:09. Anledning: Legg til forklaring
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  8. #8

    Birgitta Svensson Hallgren
    Medlemsnr
    47213
    Inlägg
    51
    Jag lägger in titel/yrke i kommentarsfältet på mina Levde-notiser. Mig hjälper det att se hur livet skiftade för mina personer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •