Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Arkiv digital contra Riksarkivet

  1. #1

    Rolf Karlsson
    Medlemsnr
    52363
    Inlägg
    5

    Arkiv digital contra Riksarkivet

    Hej. Har försökt få ett grepp om vad som är skillnaden mellan att söka i Arkiv digital och Riksarkivets databaser men inte fått någon klarhet i detta. Är de helt likvärda, dvs jag kan få fram samma och lika bra, lätt m.m. uppgifter från dem eller finns det skillnader och i så fall vilka är de? T.ex. visas information från kyrkoböcker i Arkiv digital i färg, men inte om jag söker via Riksarkivet?
    Ja jag skulle vara väldigt tacksam om det finns någon som kan hjälpa mig reda ut detta
    Senast redigerat av Roffe den 2016-03-20 klockan 23:47.

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    SVAR har mest svartvita bilder som är scannade från mikrofilmer. Nyskanning sker fortlöpande. De har en hel del sökbara register över folkräkningar, bouppteckningar m.m.

    Arkiv Digital har färgbilder som är relativt nyfotograferade. De har ännu i stor sett bara folkräkningen 1950 sökbar. Nytt material kommer hela tiden.

    Utbudet av bilder hos de två skiljer en del. Bildkvaliteten är bättre hos AD. Om du är osäker, ta kortare abonemang på de båda och testa.

  3. #3

    Rolf Karlsson
    Medlemsnr
    52363
    Inlägg
    5

    Arkiv digital contra Riksarkivet

    Tack för ditt snabba svar Phryxe. Att ta korta Abb. och testa verkar vara ett bra alternativ för att se vad som är bäst för mig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •