Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Borttag som inte var borttag

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Borttag som inte var borttag

Tar upp en söklista - med 4 st.
    tittar på översta
    klickar på nedersta, tar bort nedersta
    då visar söklistan 2 st (de mellersta).
    (varvid jag då tror att jag av misstag bockat för översta.
    (utan att kolla - fixar jag fram info från backup genom export...

för att finna att översta posten faktiskt finns kvar - men den försvann från söklistan.

Fel 2 - vid export import kommer ej anteckningar från text-notiser med

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Angående fel 2.
    Normalt exporteras inte texten i Anteckningar. Det finns en kryssruta vid export "Slå ihop fotnot och anteckningar", som medför att båda texterna slås ihop till en information vid exporten.

Importerar man det sen tillbaks i Disgen, kommer den sammanslagna texten i Fotnot.
    Disgen importerar inte något till fältet Anteckningar (gäller för alla notiser). Texten hamnar alltid i Fotnot. Borde finnas ett val att lagra det i Anteckningar i stället.

För Textnotisen fungerar det ytterligare annorlunda:
    All text hamnar alltid i Textfältet.
    Om du har en textnotis med text, fotnot och anteckning, och gör export och sedan import igen,
    så hamnar texten + fotnoten i textfältet. Anteckning kommer inte med.
    Om man markerat "slå ihop fotnot och anteckning" vid export, då kommer alla 3 texterna i textfältet.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-03-24 klockan 20:55.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

tack - skall kolla detta med slå ihop - nästa gång det blir aktuellt - nu blev det inte aktuellt - eftersom posten - se case 1 - inte var borta - utan bara inte syntes. (så fick vi ärt oss lite nytt igen)

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Angående Borttaget
    Observera att det vid högerklick i söklistan finns 2 varianter som man kan förväxla:
    - dels "Ta bort markerade rader" som bara tar bort raderna från söklistan, inte från databasen
    - dels "Radera markerade personer" som raderar personerna från databasen.

nu blev det en kombination, rad 1 försvann från söklistan, rad 4 försvann från databas - (och söklista naturligtvis) - försäkerhetsskull, testade jag igen nu (tredje gången) för att vara säker på att jag inte gått i fällan du skriver ovan

gjorde ytterligare test
    markerade de två understa (av de nu tre), för borttag - och då försvann de två från databasen, och alla tre från listan. sökning igen - och den översta finns i databasen.
    Senast redigerat av Evafalk den 2016-03-24 klockan 21:16. Anledning: Ytterligare gjord test

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Jag får samma.
    Jag markerade 2 personer ur en lista med 5, högerklickade och valde "Radera markerade personer".
    Jag accepterade kontrollfrågan "Vill du verkligen...".
    Från söklistan försvinn då dessa 2 personer, men dessutom försvann även den översta personen från listan.
    Den översta personen finns kvar i databasen, men försvinner alltså felaktigt från söklistan i samband med borttag av andra personer i listan.
    Felrapporterat: #2689

Det känns som den första posten uppför sig på egen hand. a) försvinner från söklistan när man tar bort andra - se ovan b) blir automatiskt visad i personöversikt vid ny sökning (se annan post - men det anses inte som fel)

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Talar ni om export/import via GEDCOM i ovanstående diskussion?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •