Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hur hittar man enklast koordinater till orter

  1. #1

    Tobias Wallin
    Medlemsnr
    18837
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    34

    Hur hittar man enklast koordinater till orter

    När man lägger till nya orter i en församling hamnar de ju alltid på samma position som församlingen, men jag vill gärna placera ut dem mer exakt. Var hittar man enklast koordinater till mindre orter?

    Jag köpte CD-n Svenska ortnamn för 10 år sedan, men den går inte att installera på min Win10. Inte för att jag kommer ihåg om det fanns koordinater på den CDn, men om det finns kan jag inte komma åt dem.

    Tobias

  2. #2
    Hej Tobias!
    Enklast är att testa med någon kartweb.

    T.ex.

    http://www.hitta.se/kartan!~56.20674...20674:14.14962

    Roland

  3. #3

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Lägga in koordinater för din Ort i kartan;
    Öppna Disgens karta och ställ dig på ”Orten”. Gå in och hämta koordinater inne på www.eniro.se högerklicka i kartan, och välj RT-90, kopiera siffrorna (de hamnar i klippbuffert), gå till Ortträdet i Disgens karta, ställ blippen på orten och högerklicka, ”hämta koordinater från klippbuffert”, tryck= OK.

    Kopiera koordinater från Google Maps för både Svenska & utländska orter, och lägga in i orterna i kartan
    När du behöver läget på en utländsk ort får du ta till ett program som kan leverera koordinater i latitud och longitud. Öppna därför Google Maps på adressen www.maps.google.com och leta upp din ort och peka på den med markören. Högerklicka och välj Vad finns här?
    Då kommer en bild upp med adressen och Koordinaterna för latitud och longitud i grader och decimaler (siffror) visas i en ruta ovanför kartan.
    Markera och kopiera innehållet. Spara sedan dessa värden för Disgenorten på samma sätt som för RT90-koordinaterna gå in på orten i kartan, högerklicka, välj längst ner ”hämta koordinater från klippbuffert”.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •