Resultat 1 till 5 av 5

mne: Grd, Frsamling alt. Frsamling, Grd

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Inlgg
    545

Grd, Frsamling alt. Frsamling, Grd

Jag skulle nska att man enkelt kunde vlja om man vill ha Frsamling, Grd i stllet.

Nu kom detta under huvudrubrik Sk eftersom det blir dr man ser nackdelen med Grd, Frsamling.
    Det gr inte att i en sklista kunna sortera ihop personer fdda eller dda i samma frsamling om man varit oklok och angivit en underliggande niv till frsamlingen.

Finns lnder med underliggande niver kommer de heller inte samlade i sklistan.

Det blir liknande oordning i sortering med datum som innehller texter, t.ex. berknat.
    ven dr vore det tacksamt att kunna skifta ordningsfljd.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 758
    I vilka sammanhang anser du det viktigt? Bara vid skning? Och fr vilket ndaml?
    Jag frgar eftersom det pverkar val av lsning.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Inlgg
    545
    Jag mrkte olgenheten vid sortering av datum, att det inte blev rtt sorterat med alfanumerisk sortering och texter fre rtalet.
    Jag tror ocks att ngon tidigare ppekat detta.

Samma olgenhet finns ocks p fdd och dd nr man angivit en underliggande niv till frsamling.
    Jag anvnder mig ofta av sortering p frsamling och datum fr att s smidigt som mjligt kunna kolla och frbttra kllor i fdelse- och ddbcker. D behver man inte hoppa s mycket fram och tillbaka.
    Nu mste jag begrnsa en sdan skning till en frsamling i taget men det kunde vara praktiskt att kunna ta ett ln i taget fr att inte riskera att missa ngon frsamling.

Det r d framfrallt fr att f en mer praktiska sorteringar.

I vriga utdata, t.ex. ansedlar, GEDCOM filer, knns det mer konsekvent att g frn liten till stor med grd/by, frsamling (lnskod) alternativt ln i textform.
    Vid utlndska orter med tillgg av area, land.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 758
    Skulle man kunna tnka sig en valbar kolumn med endast fdelse-/dds-frsamling?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Inlgg
    545
    Ja, fr mitt exempel skulle det givetvis fungera. Grna d ocks land i den kolumnen.

r liknande tnkt fr datum ocks??

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •