Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Emigrerade til Danmark

  1. #1

    Emigrerade til Danmark

    Min oldemors storebror Rasmus Kristensen senere navneforandring til Faxø f. 22.9.1856 i Boeslunde giftede sig 3. september 1882 i Sankt Stefans Kirke, København med Johanne Andersdotter, 25 aar gammel. Parret bor sammen.
    Inden da, den 14. juni 1882 føder hun en datter på Den Kongelige Fødsels- og Plejestiftelse i København.
    Hun bliver døbt Hansine Rasmine Kristensen den 27. juni 1882 på sammme stiftelse.
    Kun moderens navn står i protokollen: Johanne Andersdatter Nordstrøm og det er det eneste sted hun kaldes Nordstrøm i Danmark.
    Jeg har fundet hende og manden og deres ialt 5 børn født forskellige steder i København og ved moderen står flere steder at hun er født i Jægersted og et par steder står bare Sverig.
    Jeg finder ikke noget som hedder Jægersted/Jægerstad i Sverige, - men i lydsprog tænker jeg det må lyde som Järrestad og det findes på kortet i nærheden af Simrishamn.

    I familysearch.org har jeg fundet dette som jeg tror kan være "min" Johanne":

    Name: Johanna Nordstrom
    Christening Date: 06 Sep 1837 (Det må være en skrivefejl med 1837)
    Christening Place: JARRESTAD, KRISTIANSTAD, SWEDEN
    Birth Date: 28 Aug 1857
    Father's Name: Anders Nordstrom
    Mother's Name: Sissa Gronvall

    Er der nogen af jer som kan hjælpe mig om det er rette person?
    For eksempel: Er denne Johanna emigreret til Danmark før 1882?
    - og hvis ja, måske noget mere om hende.

    Med venlig hilsen
    Merete

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Om det är riktig person kan jag inte svara på, men i Järrestad Födelsebok för 1857 finns en Johanna med de föräldrar du anger. Här har du en bild från Arkiv Digital och hänvisning till sidan i kyrkboken.
    Järrestad CI:4 (1836-1861) Bild 41 / sid 75
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3
    Hej Hans-Peter.
    Mange tak for kirkebogsopslaget, det er jeg glad for.

    Nu håber jeg bare, at der også er en som kan finde ud af - om denne Johanna er udrejst til Danmark før 1882.
    Med venlig hilsen
    Merete

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Den enda möjligheten är att följa henne i kyrkboken från födelse till hon flyttar.

    Hon finns inte med i folkräkningen för 1880, det kan ju tyda på att hon har emigrerat innan.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •