Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Långsamt program?

  1. #1

    Tommy Nilson
    Medlemsnr
    49002
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    134

    Långsamt program?

    Jag har senaste veckan arbetat hårt med flera av de vanligaste funktionerna i DG 2016, skarp version. Min databas är på ca 10000 personer.

    Vid jämförelse med DG 8.2 upplever jag ständigt en tröghet vid uppdatering av skärmen när man gör någon operation, t.ex. klickar på OK eller dubbelklickar för att byta proband. Ibland så pass stor fördröjning att jag funderar på om jag verkligen klickade på rätt ställe.

    Sortera om en söklista efter en kolumn tar tid.

    När jag lägger till nya orter tar det betydligt längre tid för kartan att starta jämfört med tidigare.

    Att ta en backup är också långsammare (utan kartor, orter etc.)

    Min lap-top är relativt ny (systeminfo bifogas) och bör klara DG 2016 lika snabbt som den klarar DG 8.2.

    Jag har också kört utan att ha virusprogrammet igång. Ingen skillnad.

    När jag tittar på belastning på processorn märks en tydlig skillnad mellan DG 8.2 och DG 2016, t.ex. CPU användning 4-6% i DG 8.2 och 8-12 % i DG 2016 med lika operation.

    I regel kör jag via ett trådlöst nät mot en server. Den vägen gör en liten skillnad i DG 2016 men märks inte i DG 8.2.

    Jag kanske missar något väsentligt så jag vill gärna veta om någon annan upplever samma sak eller om någon har tips om andra åtgärder.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    Tommy Nilson

  2. #2
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Jag kan väl tillägga att du ju har visat upp detta problem vid olika tillfällen under utvecklingen och vi har inte sett det på samma påtagliga sätt på annat håll, så just därför är det av intresse att se om någon har liknande problem.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  3. #3
    Jag har inte lika många personer i min databas (ca. 2000) men jag har också upplevt att svarstiderna för vissa operationer är längre i Dg2016 än i Dg8.2d. En operation som tidigare "effektuerades" momentant (försening omärklig för ögat) kan nu ta 1-5 sekunder. Speciellt för personer som har många notiser inlagda tar ändringar eller lagring av nya notiser tid. Detta har inte stört mig nämnvärt, det är bara när väntetider närmar sig minuten som man kan bli irriterad.

    Kan nämna tre exempel som jag nyligen stött på.
    1) Säkerhetskopieringen i Dg2016 tog 3' 15'' och i Dg8.2d 2' 33''. Jag saknar dessutom tidsangivelsen i Dg2016. Procenten som anges är bra men man borde även lägga in en liten klocka.
    2) När man har en stamtavla upplagd och klickar på ett namn läggs en gul markering över namnet. För personer med många notiser tar denna operation märkbar tid (1-2 sek.).
    3) När man lägger in en ny notis för en person med många notiser tar lagringen i databasen märkbar tid (flera sekunder) vilket inte inträffade i Dg8.2d.
    Senast redigerat av Bengt H den 2016-04-01 klockan 14:03.

  4. #4

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Betoni Visa inlägg
    I regel kör jag via ett trådlöst nät mot en server. Den vägen gör en liten skillnad i DG 2016 men märks inte i DG 8.2.
    Kanske det är nätet som gör du har tröghet? Om det små datapaket på går mellan datorn och servern så får man inte samma prestanda om stora paket. Men du måste ha en nätverkanalysator för konstatera det...

    Kan du inte köra allt på din laptop för att utröna hur mycket nätet försämrar svarstiden!

    /BoK

  5. #5

    Tommy Nilson
    Medlemsnr
    49002
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    134

    Fortsatt test

    Jag kan ungefär rangordna "långsamheten" efter at ha testat att köra lokalt mm.
    Snabbast går det om jag har få personer med få notiser och kör lokalt utan virusskydd. I det läget är DG2016 nästan lika snabbt som DG8.2, men en liten skillnad märks i vissa lägen.
    Slår jag på Avast blir det mer märkbart långsammare i DG2016 men inte i Dg8.2. Fortfarande lokalt i min laptop.
    Kryssar jag i att visa porträtt och har ca 10 personer med porträtt blir DG2016 ytterligare långsammare, nu ganska märkbart.

    Kör jag mot servern är DG 2016 klart långsammare än DG8.2. Oavsett inställningar går 8.2 mycket snabbt men DG2016 blir allt långsammare ju mer information jag visar. Ibland verkar det som om programmet också blir långsammare ju längre tid jag har jobbat vilket märks om jag stänger programmet och startar om igen. Då blir det något snabbare.

    Jag har ännu inte hittat något läge där DG2016 är lika snabbt eller snabbare än Dg8.2.

    Nu har jag en aning om hur jag kan arbeta i olika lägen. Jag ser att det oftast har att göra med mitt eget sätt arbeta och att jag föredrar att ha databasen på en server med automatiska backuper.

    Jag avslutar min del av ämnet här.

    Tommy Nilson

  6. #6

    Kenneth Larsson
    Medlemsnr
    1340
    Inlägg
    2
    Skillnaden mot tidigare program är markant. Jag har 163 000 personer inmatade, och vid inmatning av ny person är det upp till 5 sekunders väntetid. Det händer ofta att man får göra om proceduren, då man går vidare innan programmet tagit emot inmatad information. Det verkar vara sökning i registret efter dubbletter som tar tid...

    Mvh Kenneth Larsson

  7. #7

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Jag har bara 31000 i mitt register. Kör en Laptop med Win7. Inget externt tangentbord. Ser inga problem. När jag matar in en ny person förnamn så kommer alla med det namnet upp. Sedan minskar dubblett fönstrets rader allt eftersom jag fyller i. Det som tar tid är Kartor. Dessa har jag aldrig aktiverade i vanliga fall. Det tar både kraft och tid. Jag har många kartor inne i systemet.

  8. #8

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Vad som upplevs som trögt eller inte är i hög grad individuellt och subjektivt. En reaktionstid på uppåt sekunden kan av en del upplevas som irriterande trögt, av andra som normalt och acceptabelt. Jag tillhör antagligen den senare kategorin för jag har inte upplevt Disgen som trögt. Inte heller har jag någon konkret känsla av att någon version skulle vara trögare än någon annan. Har bara reagerat vid ett tillfälle, jag tror att det var den första versionen av Disgen 2016 där HTML-exporten av 10000 personer tog tiotals minuter, men det blev korrigerat till nästa version. Har databaser på 10000-20000 personer, Windows 7 Professional och lokala hårddiskar.
    Senast redigerat av Edgar den 2018-06-21 klockan 22:39.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •