Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Konvertera Namnge Datamappar

  1. #1

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161

    Konvertera Namnge Datamappar

    Vid konvertering kommer man till funktionen "namnge Datamappar". Om jag då i valet "Ny Disgen 2016 datamapp" vill välja knappen: ÄNDRA hamnar jag i Winows under användare, i detta fallet christer thörn.
    Därifrån måste jag söka mig vidare till dokument/Disgen/Disgen 2016 uppdaterad/ och i detta läge klicka på "Skapa ny Mapp".

    Varför kan jag inte hamna i den sökväg som står i fönstret "Ny Disgen 2016 Datamapp" direkt?

    Om jag sen inte är uppmärksam utan skriver in namnet på mappen UTAN att klicka en extra gång kommer mappen att heta "Ny mapp".
    Om jag klickar om på mappen efter att ha skrivit dit namnet kommer mappen att heta "Disgen 2016 Standard" som jag ville.

    Om jag nu vill gå dit igen och ändra mappnamnet till "Disgen 2016 Standard ny version" får jag felmeddelandet " Du har valt en mapp som redan finns...Du måste välja en mapp med ett unikt namn".
    Eftersom det var vad jag ville trycker jag "OK".
    Då stänger programsnutten "ÄNDRA" - inget händer.
    Samma sak händer om jag gör samma sak men vill välja en annan befintlig mapp.

    DET GÅR ALLTSÅ INTE ATT ÄNDRA MAPPNAMNET OCH DET GÅR INTE ATT VÄLJA EN ANNAN MAPP.

    Jag måste alltså skapa en ny mapp "Disgen 2016 Standard ny version" i stället och sen gå in i dokumet och radera mappen "Disgen 2016 Standard".
    Senast redigerat av 31581 den 2016-04-01 klockan 13:21. Anledning: felstavning

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag testade att göra en konvertering och att ändra namnet från Demo och genom att skapa en ny datamapp med namnet Hattifnatt utan något problem.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Om jag tolkat din text rätt, så upplever du problem antingen när
    A) du vill byta namn på en datamapp i Dg2016, eller
    B) du vill göra om konverteringen av en Dg8-datamapp och därvid ge den skapade datamappen i Dg2016 ett nytt namn.

    A) Vill du bara byta namn på en befintlig datamapp i Dg2016, gör du det helt sonika med utforskaren.
    När du sen startar Dg2016 så hittar den ingen datamapp med det tidigare namnet, protesterar och du hamnar i "Hantera datamappar".
    Där ser du en rad där det står "Finns inte". Den kan du ta bort genom att markera den och trycka knappen "Ta bort från listan".
    (Inget händer med dina datamappar på hårddisken)
    Därefter använder du knappen "Lägg till befintlig..." för att lägga till datamappen med det nya namnet. Innehållet i den är detsamma.
    Ingen ny konvertering behövs för att byta namnet på en Dg2016 datamapp.

    B) Om du vill göra om konverteringen kan du göra det, antingen 1) till samma mapp med exakt samma namn som första gången,
    eller 2) till en ny datamapp med nytt namn (du måste alltså då i konverteringen skapa en NY datamapp i Dg2016 med det nya namnet).

    Vid konvertering skall det inte gå att välja en redan befintlig datamapp (utom i fallet att använda exakt samma som vid första konverteringen av den).
    Du skall alltså inte av misstag skriva över någon av de övriga Dg2016-datamapparna du har, och det vill du inte.

    När du i fönstret "Namnge datamappar" klickar på "Ändra" då öppnas utforskaren "Välj mapp". Det du kan göra där är att välja en befintlig TOM mapp, eller skapa en ny TOM mapp. Du kan inte välja en mapp med innehåll och heller inte här byta namn på en befintlig Dg2016-datamapp och välja den.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-04-05 klockan 00:23. Anledning: Redigering
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •