Resultat 1 till 22 av 22

mne: Markering fr ana p BARN i panelfnstret

Helena Thorman
    Medlemsnr
    22342
    Inlgg
    14

Markering fr ana p BARN i panelfnstret

Hej!

Nr man jobbar i panelfnstret och hoppar runt bland sina anor r det ltt att komma in p sidovgar. Drfr skulle jag vilja att i panelen fr BARN, att programmet lade till en markering fr vilket av barnen som r din ana, s att man enklare kan hoppa tillbaka.
    /Helena
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 789
    Det bsta i det fallet r att ha familjeversikten ppen parallellt och anvnda mjligheten att stta och visa dina anor med hjlp av en flagga.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Helena Thorman
    Medlemsnr
    22342
    Inlgg
    14
    Jag har redan familjeversikten ppen och anor markerade, men jag tyckte att det kunde vara en bra hjlp ( i framtiden) att nr programmet skapade antrd, ven kunde lgga till en markering p den av barnen som r en ana.

Hans Fllman
    Medlemsnr
    51832
    Inlgg
    1
    Jag har provat flera stt att mrka upp anan i syskonskarorna. Till slut har jag fastnat fr att skriva efternamet p anan med versaler, t ex KARLSSON, och syskonen med gemener, Karlsson. Flaggorna syns ju inte alltid i versikten och mina frsk med att lgga in diverse tecken i namnflten trasslar bara till det vid skningar och sortering.

Det bsta vore ju om det blev mjligt att sjlv frgmarkera anorna i versikten, men dit lr vi inte komma p ett tag.

Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Inlgg
    67
    Jag har gjort precis som Hans men har anvnt frnamn istllet. D ser man direkt vilken ana som tillhr ens slkt. Jag stllde frgan om frgmarkering i en annan trd. Att det precis som i Officeprodukterna finns mjlighet att sjlv anvnda bde bakgrundsfrg och teckenfrg. Men det var visst svrt att implementera i Disgen 2016. Men med den mjlighet till frgkombinationer i Disgen skulle ven utskrifterna bli bra mycket bttre.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 789
    Problemet med de olika lsningar som ni anvnder r att de blir mycket koncentrerade till dig sjlv som proband. Jag som forskar p alla mina syskonbarn anor fredrar ett mer dynamiskt alternativ. Dvs det som flaggorna erbjuder.

Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Inlgg
    67
    D hade ju olika frger varit utmrkt eller hur. Jag forskar ocks p syskon men anger bara dom som r far och morfrldrar med stor bokstrav.

Lars Larsson
    Medlemsnr
    57338
    Inlgg
    41
    Det hr med att kunna vlja olika bakgrundsfrger etc freslog jag fr ett bra tag sedan (r) och fick d svaret att det skulle antecknas fr framtiden. D lt det i alla fall hoppfullt. r det ogenomfrbart nu?

Lars

Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Inlgg
    67
    Jag kan hlla med dig Lars. Skall Disgen 2016 kunna konkurera med andra slktforskningsprogram, fr att f nya medlemmar att kpa programmet, tycker jag att man borde titta p att koppla till lttanvnda grnssnitt. Vldigt mnga nya program klarar nu av att ha tex frgkoder i sina program. Detta fr att designen blir s mycket bttre. Titta bara p alla gamla datorprogram som kr med sina gamla databaser sen 1980 -1990 talet dr nya fina grnssnitt r till kopplade fr att gra systemen snyggare och lttare att hantera. Men jag vet ju inte hur svrt det r att tillfra nyare grnssnitt till Disgen? Men det mste ju utvecklarna kunna svara p!

Med vnlig hlsning
    Christer

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 789
    Vi har ju frgkodning fr flaggor i familjeversikten. Har du sett det?

Som en parentes, eftersom jag r frgblind s menar jag att frgkodning inte alltid r av godo.

Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Inlgg
    67
    Det r inte detta jag frgar efter. Gr det att implementera det som flera nskar med teckenfrg och bakgrundsfrg ? Svara ja eller nej. Du sger ju sjlv att ni har implementerat frgkoder i flaggorna. Tnkte ni ven d p de frgblinda?

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 789
    Du kan skapa egna flaggor, flaggorna kan ges valfria frger och valfria flaggor kan visas i familjeversikten. Eftersom det gr att stta flaggor fr personer i ett trd s ser jag det som en mjlighet som jag fr vrigt anvnder sjlv.
    Skillnaden fr oss frgblinda r att frgpaletten r betydligt mindre och att det r svrt att hitta frger som tydligt skiljer sig t.

Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Inlgg
    67
    Ja Christer jag vet att det finns flaggor och att man dr kan stta dessa i olika frger. Men det r inte detta jag frgar efter. Gr det i Disgen att implementera teckenfrger och bakgrundsfrger? Svara ja eller nej.

Christer Jednell vanlig anvndare av Disgen.

Helena Thorman
    Medlemsnr
    22342
    Inlgg
    14
    Nu gllde detta ett frslag fr framtiden att lgga till en "prick" p den av barnen i panelen "BARN" som eventuellt r en ana, s att man kan hitta "ut" igen om man har virrat runt och inte vet var man r.
    Det skulle vara till god hjlp, s att man inte behver klicka mellan panelen och familjeversikten.
    Detta under frutsttning frsts att man har en ana dr man just befinner sig.

Min frhoppning var att det kanske gick att koda s att det skapades samtidigt som man klickade p trdikonen och skapar en antavla, d det blir "prickar" p anorna i familjeversikten.

//Helena

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 789
    Hur vill ni att programmet ska veta vilka personer som r dina anor?

Helena Thorman
    Medlemsnr
    22342
    Inlgg
    14
    Jag tyckte jag var tydlig, men jag tar det igen:

Man kan ju i instllningar stlla in att personer som frekommer i en byggd tavla markeras med en liten frgad ruta i familjeversikten.

Mitt frslag r att nr man d klickar p ikonen fr att "bygg en antavla och visa i eget fnster", s kunde programmet nr den nd gr "prickar" p anorna, lgga till en prick p den av barnen som r en ana.

Jag har ingen aning om det ens r mjligt, fr jag r inte programmerare och vet knappt hur snt fungerar, men det r i alla fall mitt frslag.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 789
    Helena - d syftar sledes p att samma typ av markering som finns i familjeversikten ska visas p ngot stt fr personerna i personversikten? Dvs att personen frekommer i tavla och/eller sklista.

Lars och Christer - jag har vid mnga olika tillfllen efterlyst konkreta frslag p hur anvndargrnssnittet ska se ut fr att se modernare ut. Nu sger ni att frgvalen som vi tagit bort fr att frenkla utvecklingsarbetet r en av lsningarna p det. Finns fler frslag i era tankar?

Christer - Sedan till min frga som var stlld till dig: "Hur vill ni att programmet ska veta vilka personer som r dina anor?"

Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Inlgg
    67
    Hej Christer!
    Jag har aldrig begrt att disgen programmet skall veta vilka personer som r mina anor. Det jag hela tiden har frgat efter r om det finns mjlighet att sjlv kunna anvnda teckenfrg och bakgrundsfrg precis som det finns i Office produkterna. Nu har jag gjort s att fr mina anor har jag skrivit frnamnen med versaler, men det hade varit trevligare om jag hade kunnat gra detta i frg. ven utskrifterna tycker jag blir snyggare med frg. Men om nu detta frslag r dyrbart att installera s ville jag ha svar p om det gick eller inte.
    Med vnlig hlsning
    Christer

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 789
    Vill du kunna vlja teckenfrg ner p person- och notisniv?
    I Disgen 2016 finns instllningsmjlighet fr frg, teckensnitt, stil och storlek fr vald och icke vald ruta i familjeversikten. Vi har valt att anvnda tema istllet fr bakgrundsfrger p rutor.

Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Inlgg
    67
    Detta vet jag. Det var drfr som jag frgade om det gr att implementera teckenfrg och bakgrundsfrg s som det r gjort i Windows Office produkter. Dr jag sjlv vjer vilken frg
    jag vill stta p min text eller vilken frg jag vill ha som bakgrund. Men var jag frstr s gr inte detta i Disgen 2016. Det var bara det jag villa f reda p.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 789
    Jag har tnkt att skapa ett frbttringsfrslag det r drfr jag stller frgan om du vill teckenfrg ner p person- och notisniv? Eller om det bara r textnotiserna du har i tankarna.

Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Inlgg
    67
    Var roligt att det kan bli verklighet. Jag vill ha det bde p person och notisniv om det r mjligt.
    P personniv r det bsta fr d kan utskrifterna blir riktigt bra.
    Med vnlig hlsning
    Christer J

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •