Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Markering för ana på BARN i panelfönstret

  1. #1

    Helena Thorman
    Medlemsnr
    22342
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    14

    Markering för ana på BARN i panelfönstret

    Hej!

    När man jobbar i panelfönstret och ”hoppar runt” bland sina anor är det lätt att komma in på sidovägar. Därför skulle jag vilja att i panelen för BARN, att programmet lade till en markering för vilket av barnen som är din ana, så att man enklare kan ”hoppa tillbaka”.
    /Helena
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det bästa i det fallet är att ha familjeöversikten öppen parallellt och använda möjligheten att sätta och visa dina anor med hjälp av en flagga.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Helena Thorman
    Medlemsnr
    22342
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    14
    Jag har redan familjeöversikten öppen och anor markerade, men jag tyckte att det kunde vara en bra hjälp ( i framtiden) att när programmet skapade anträd, även kunde lägga till en markering på den av barnen som är en ana.

  4. #4

    Hans Fällman
    Medlemsnr
    51832
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1
    Jag har provat flera sätt att märka upp anan i syskonskarorna. Till slut har jag fastnat för att skriva efternamet på anan med versaler, t ex KARLSSON, och syskonen med gemener, Karlsson. Flaggorna syns ju inte alltid i översikten och mina försök med att lägga in diverse tecken i namnfälten trasslar bara till det vid sökningar och sortering.

    Det bästa vore ju om det blev möjligt att själv färgmarkera anorna i översikten, men dit lär vi inte komma på ett tag.

  5. #5

    Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    67
    Jag har gjort precis som Hans men har använt förnamn istället. Då ser man direkt vilken ana som tillhör ens släkt. Jag ställde frågan om färgmarkering i en annan tråd. Att det precis som i Officeprodukterna finns möjlighet att själv använda både bakgrundsfärg och teckenfärg. Men det var visst svårt att implementera i Disgen 2016. Men med den möjlighet till färgkombinationer i Disgen skulle även utskrifterna bli bra mycket bättre.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Problemet med de olika lösningar som ni använder är att de blir mycket koncentrerade till dig själv som proband. Jag som forskar på alla mina syskonbarn anor föredrar ett mer dynamiskt alternativ. Dvs det som flaggorna erbjuder.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    67
    Då hade ju olika färger varit utmärkt eller hur. Jag forskar också på syskon men anger bara dom som är far och morföräldrar med stor bokstrav.

  8. #8

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    57338
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    45
    Det här med att kunna välja olika bakgrundsfärger etc föreslog jag för ett bra tag sedan (år) och fick då svaret att det skulle antecknas för framtiden. Då lät det i alla fall hoppfullt. Är det ogenomförbart nu?

    Lars

  9. #9

    Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    67
    Jag kan hålla med dig Lars. Skall Disgen 2016 kunna konkurera med andra släktforskningsprogram, för att få nya medlemmar att köpa programmet, tycker jag att man borde titta på att koppla till lättanvända gränssnitt. Väldigt många nya program klarar nu av att ha tex färgkoder i sina program. Detta för att designen blir så mycket bättre. Titta bara på alla gamla datorprogram som kör med sina gamla databaser sen 1980 -1990 talet där nya fina gränssnitt är till kopplade för att göra systemen snyggare och lättare att hantera. Men jag vet ju inte hur svårt det är att tillföra nyare gränssnitt till Disgen? Men det måste ju utvecklarna kunna svara på!

    Med vänlig hälsning
    Christer

  10. #10
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Vi har ju färgkodning för flaggor i familjeöversikten. Har du sett det?

    Som en parentes, eftersom jag är färgblind så menar jag att färgkodning inte alltid är av godo.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  11. #11

    Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    67
    Det är inte detta jag frågar efter. Går det att implementera det som flera önskar med teckenfärg och bakgrundsfärg ? Svara ja eller nej. Du säger ju själv att ni har implementerat färgkoder i flaggorna. Tänkte ni även då på de färgblinda?

  12. #12
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Du kan skapa egna flaggor, flaggorna kan ges valfria färger och valfria flaggor kan visas i familjeöversikten. Eftersom det går att sätta flaggor för personer i ett träd så ser jag det som en möjlighet som jag för övrigt använder själv.
    Skillnaden för oss färgblinda är att färgpaletten är betydligt mindre och att det är svårt att hitta färger som tydligt skiljer sig åt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  13. #13

    Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    67
    Ja Christer jag vet att det finns flaggor och att man där kan sätta dessa i olika färger. Men det är inte detta jag frågar efter. Går det i Disgen att implementera teckenfärger och bakgrundsfärger? Svara ja eller nej.

    Christer Jednell vanlig användare av Disgen.

  14. #14

    Helena Thorman
    Medlemsnr
    22342
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    14
    Nu gällde detta ett förslag för framtiden att lägga till en "prick" på den av barnen i panelen "BARN" som eventuellt är en ana, så att man kan hitta "ut" igen om man har virrat runt och inte vet var man är.
    Det skulle vara till god hjälp, så att man inte behöver klicka mellan panelen och familjeöversikten.
    Detta under förutsättning förstås att man har en ana där man just befinner sig.

    Min förhoppning var att det kanske gick att koda så att det skapades samtidigt som man klickade på trädikonen och skapar en antavla, då det blir "prickar" på anorna i familjeöversikten.

    //Helena

  15. #15
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Hur vill ni att programmet ska veta vilka personer som är dina anor?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  16. #16

    Helena Thorman
    Medlemsnr
    22342
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    14
    Jag tyckte jag var tydlig, men jag tar det igen:

    Man kan ju i inställningar ställa in att personer som förekommer i en byggd tavla markeras med en liten färgad ruta i familjeöversikten.

    Mitt förslag är att när man då klickar på ikonen för att "bygg en antavla och visa i eget fönster", så kunde programmet när den ändå gör "prickar" på anorna, lägga till en prick på den av barnen som är en ana.

    Jag har ingen aning om det ens är möjligt, för jag är inte programmerare och vet knappt hur sånt fungerar, men det är i alla fall mitt förslag.

  17. #17
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Helena - då syftar således på att samma typ av markering som finns i familjeöversikten ska visas på något sätt för personerna i personöversikten? Dvs att personen förekommer i tavla och/eller söklista.

    Lars och Christer - jag har vid många olika tillfällen efterlyst konkreta förslag på hur användargränssnittet ska se ut för att se modernare ut. Nu säger ni att färgvalen som vi tagit bort för att förenkla utvecklingsarbetet är en av lösningarna på det. Finns fler förslag i era tankar?

    Christer - Sedan till min fråga som var ställd till dig: "Hur vill ni att programmet ska veta vilka personer som är dina anor?"
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  18. #18

    Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    67
    Hej Christer!
    Jag har aldrig begärt att disgen programmet skall veta vilka personer som är mina anor. Det jag hela tiden har frågat efter är om det finns möjlighet att själv kunna använda teckenfärg och bakgrundsfärg precis som det finns i Office produkterna. Nu har jag gjort så att för mina anor har jag skrivit förnamnen med versaler, men det hade varit trevligare om jag hade kunnat göra detta i färg. Även utskrifterna tycker jag blir snyggare med färg. Men om nu detta förslag är dyrbart att installera så ville jag ha svar på om det gick eller inte.
    Med vänlig hälsning
    Christer

  19. #19
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Vill du kunna välja teckenfärg ner på person- och notisnivå?
    I Disgen 2016 finns inställningsmöjlighet för färg, teckensnitt, stil och storlek för vald och icke vald ruta i familjeöversikten. Vi har valt att använda tema istället för bakgrundsfärger på rutor.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  20. #20

    Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    67
    Detta vet jag. Det var därför som jag frågade om det går att implementera teckenfärg och bakgrundsfärg så som det är gjort i Windows Office produkter. Där jag själv väjer vilken färg
    jag vill sätta på min text eller vilken färg jag vill ha som bakgrund. Men var jag förstår så går inte detta i Disgen 2016. Det var bara det jag villa få reda på.

  21. #21
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag har tänkt att skapa ett förbättringsförslag det är därför jag ställer frågan om du vill teckenfärg ner på person- och notisnivå? Eller om det bara är textnotiserna du har i tankarna.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  22. #22

    Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    67
    Var roligt att det kan bli verklighet. Jag vill ha det både på person och notisnivå om det är möjligt.
    På personnivå är det bästa för då kan utskrifterna blir riktigt bra.
    Med vänlig hälsning
    Christer J

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •