Jag har plockat bort massor med skild-dubletter. Menar du om man bara har skild-notis utan gift-notis, att det då skapas dubbla skild-notiser? Hur söker man fram alla som har en skild-notis? Jag blir inte klok på sökningen i Disgen 2016.
Jag har plockat bort massor med skild-dubletter. Menar du om man bara har skild-notis utan gift-notis, att det då skapas dubbla skild-notiser? Hur söker man fram alla som har en skild-notis? Jag blir inte klok på sökningen i Disgen 2016.
Jag sökte på följande sätt:
Kikaren.
Nollställ sökvillkoren
Notistyper : Datum från 0300 till 3000
Flytta över alla Notistyper till Välj bland med den lilla knappen längst ner mellen listboxarn.
Flytta över notisen Skild till Valda med översta knappen eller dubbelkllicka.
SÖK
Tack Inger!
Jag har missat med notistyperna så jag sökte på alla notiser utom skild! :-)
Jag hittade en till dubbel skild-notis men den fanns i Disgen 8.2d också!
Jag har en person (mitt id 109), som gift sig 1979-06-22, skilt sig 1984-05-25
gift sig igen 1986-06-20 och skilt sig igen 1989-12-14, vilken överensstämmer med uppgifterna i Dis8
I Dis2016 har detta blivit :
Under gifte 1) Gift 1979-06-22, skilt sig 1989-12-14 plus skilt sig 1984-04-25 i den ordningen.
under gifte 2) Gift 1986-06-20 skilt sig 1989-12-14 plus än en gång skilt sig 1989-12-14
Jag har testat samma kombination i en tom databas i 8.2d, och konverterat den till Dg2016, men fick inte samma fel.
Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.
Jag har nu kollat Lottes problem med de dubbla giften. Hon hade alltså i Dg8.2d en person som varit gift och skild 2 gånger. Uppgifterna var korrekt inlagda, men om man klickar på giftet, och därefter på fliken notiser, så fanns redan där de dubblerade skildes-noterna, 2 gånger på varje gifte. Så notiserna fanns REDAN I DG8.2d. Problemet ligger alltså där.
Så vi får kolla varför det är fel i Dg8.2d.
Ett tips att testa är att hon var bägge gångerna gift och skild med samma person......
Problemet med dubbla skild-notiser ligger i Disgen 8.2d.
I fönstret "Ändra uppgifter för gifte (motsv)" finns 4 flikar: Grunddata, Biografi, Notiser, Porträtt.
I fliken Grunddata kan du registrera uppgifter om giftemål (eller motsvarande) och skilsmässan.
MEN det kan du även göra i fliken Notiser. Där kan du t.ex. registrera flera skild-notiser (t.ex. av misstag), utan att programmet protesterar.
Problemet i Dg8 är att dessa dubbla skild-notiser INTE SYNS i Grunddata-fliken, MEN de syns i DG2016 direkt.
Ni som "upptäcker" att ni får dubbla skild-notiser i Dg2016, KOLLA i Dg8 i Notis-fliken för giftet, så finns de där också.