Tack Inger!
Jag har missat med notistyperna så jag sökte på alla notiser utom skild! :-)
Jag hittade en till dubbel skild-notis men den fanns i Disgen 8.2d också!
Tack Inger!
Jag har missat med notistyperna så jag sökte på alla notiser utom skild! :-)
Jag hittade en till dubbel skild-notis men den fanns i Disgen 8.2d också!
Jag har en person (mitt id 109), som gift sig 1979-06-22, skilt sig 1984-05-25
gift sig igen 1986-06-20 och skilt sig igen 1989-12-14, vilken överensstämmer med uppgifterna i Dis8
I Dis2016 har detta blivit :
Under gifte 1) Gift 1979-06-22, skilt sig 1989-12-14 plus skilt sig 1984-04-25 i den ordningen.
under gifte 2) Gift 1986-06-20 skilt sig 1989-12-14 plus än en gång skilt sig 1989-12-14
Jag har testat samma kombination i en tom databas i 8.2d, och konverterat den till Dg2016, men fick inte samma fel.
Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.
Jag har nu kollat Lottes problem med de dubbla giften. Hon hade alltså i Dg8.2d en person som varit gift och skild 2 gånger. Uppgifterna var korrekt inlagda, men om man klickar på giftet, och därefter på fliken notiser, så fanns redan där de dubblerade skildes-noterna, 2 gånger på varje gifte. Så notiserna fanns REDAN I DG8.2d. Problemet ligger alltså där.
Så vi får kolla varför det är fel i Dg8.2d.
Ett tips att testa är att hon var bägge gångerna gift och skild med samma person......
Problemet med dubbla skild-notiser ligger i Disgen 8.2d.
I fönstret "Ändra uppgifter för gifte (motsv)" finns 4 flikar: Grunddata, Biografi, Notiser, Porträtt.
I fliken Grunddata kan du registrera uppgifter om giftemål (eller motsvarande) och skilsmässan.
MEN det kan du även göra i fliken Notiser. Där kan du t.ex. registrera flera skild-notiser (t.ex. av misstag), utan att programmet protesterar.
Problemet i Dg8 är att dessa dubbla skild-notiser INTE SYNS i Grunddata-fliken, MEN de syns i DG2016 direkt.
Ni som "upptäcker" att ni får dubbla skild-notiser i Dg2016, KOLLA i Dg8 i Notis-fliken för giftet, så finns de där också.