Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dubbla skild notiser

  1. #1

    Dubbla skild notiser

    Jag har noterat att alla skild notiser har dubblats. Efter konverteringen till DG2016 har alla skild notiser blivit två notiser. Har kollat i DG8 och där har jag inga dubbla skild notiser.
    Exempel på hur det ser ut i fönstret Relationshistoria:
    Gift 2004,
    Skild 2006,
    Skild 2006.

    Undrar om någon annan har samma fenomen, eller om det är något korrupt i min databas?
    Senast redigerat av PatrickJohnson den 2016-04-10 klockan 14:14.

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Har försökt rekonstruera, men icke sa Nicke. Får inte samma resultat som du.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Föreslår att du kollar den personen, om du verkligen inte har dubbla skild-notiser eller en skild + 1 (special) skild i 8.2d.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  4. #4
    Jag ska kolla, tack för tipset.

  5. #5

    lotte janheden
    Medlemsnr
    23269
    Inlägg
    24
    Jag har haft samma problem. Ibland dubbla ibland bara EN skild-notis. Jag har inte kollat upp varför, men kan det möjligen vara så att notisen uppför sig olika beroende på om man har fyllt i någon vigsel-annons eller inte??? Ni, som framöver hittar dubbla skild-notiser, kan kolla om idén stämmer!

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Lotte!
    I det av Patrick anmälda fallet var det i 8.2d registrerat dubbla skild-notiser. Kolla om det inte är så även i ditt fall.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    lotte janheden
    Medlemsnr
    23269
    Inlägg
    24
    Torgny!
    I Disgen 8.2d hade relationen EN skild-notis, men vid konverteringen till Disgen2016 fick vissa, men inte alla dubbla skild-notiser

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Om så är fallet så är det nytt.
    Titta på en av de personer som fått dubbla skild-notiser i Dg2016; och kolla den i Dg8.
    Om du hittar någon som har 2 skild-notiser i Dg2016 men bara en i Dg8, då behöver vi testa på din datamapp.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9

    Roger Olofsson
    Medlemsnr
    6316
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    20
    Jag har också dubbla notiser.

  10. #10

    lotte janheden
    Medlemsnr
    23269
    Inlägg
    24
    Jag har aldrig sett att jag har dubbla skild-notiser i 8:an. Nu har jag plockat bort en hel del dubletter, allt eftersom jag råkat på dem, men råkar jag på fler, så skall jag höra av mig.
    En fråga till dig Roger. Har du plockat bort dina skild-dubletter? Kolla annars om du har giftas-notis till samma par, eller om det kan vara så att har du inget datum för giftermål, så pallar systemet ur, och ger dubbla skild-notiser ???? Bara ett litet tips.

  11. #11

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Jag har gått i genom alla min skilda över 70 st. 3 st hade dubbla skild. Alla de som var dubbla var även dubbla i 8.2d. Dessutom var de importerade från en annan forskare vid GEDCOM för länge sedan.
    Allt som jag själv laggt in i 7:an och 8:an är ok.

  12. #12

    Roger Olofsson
    Medlemsnr
    6316
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    20
    Jag har plockat bort massor med skild-dubletter. Menar du om man bara har skild-notis utan gift-notis, att det då skapas dubbla skild-notiser? Hur söker man fram alla som har en skild-notis? Jag blir inte klok på sökningen i Disgen 2016.

  13. #13

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Jag sökte på följande sätt:
    Kikaren.
    Nollställ sökvillkoren
    Notistyper : Datum från 0300 till 3000
    Flytta över alla Notistyper till Välj bland med den lilla knappen längst ner mellen listboxarn.
    Flytta över notisen Skild till Valda med översta knappen eller dubbelkllicka.
    SÖK

  14. #14

    Roger Olofsson
    Medlemsnr
    6316
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    20
    Tack Inger!
    Jag har missat med notistyperna så jag sökte på alla notiser utom skild! :-)
    Jag hittade en till dubbel skild-notis men den fanns i Disgen 8.2d också!

  15. #15

    lotte janheden
    Medlemsnr
    23269
    Inlägg
    24
    Jag har en person (mitt id 109), som gift sig 1979-06-22, skilt sig 1984-05-25
    gift sig igen 1986-06-20 och skilt sig igen 1989-12-14, vilken överensstämmer med uppgifterna i Dis8
    I Dis2016 har detta blivit :
    Under gifte 1) Gift 1979-06-22, skilt sig 1989-12-14 plus skilt sig 1984-04-25 i den ordningen.
    under gifte 2) Gift 1986-06-20 skilt sig 1989-12-14 plus än en gång skilt sig 1989-12-14

  16. #16

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Jag har testat samma kombination i en tom databas i 8.2d, och konverterat den till Dg2016, men fick inte samma fel.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  17. #17

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Jag har nu kollat Lottes problem med de dubbla giften. Hon hade alltså i Dg8.2d en person som varit gift och skild 2 gånger. Uppgifterna var korrekt inlagda, men om man klickar på giftet, och därefter på fliken notiser, så fanns redan där de dubblerade skildes-noterna, 2 gånger på varje gifte. Så notiserna fanns REDAN I DG8.2d. Problemet ligger alltså där.
    Så vi får kolla varför det är fel i Dg8.2d.

    Ett tips att testa är att hon var bägge gångerna gift och skild med samma person......
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  18. #18

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Problemet med dubbla skild-notiser ligger i Disgen 8.2d.
    I fönstret "Ändra uppgifter för gifte (motsv)" finns 4 flikar: Grunddata, Biografi, Notiser, Porträtt.
    I fliken Grunddata kan du registrera uppgifter om giftemål (eller motsvarande) och skilsmässan.
    MEN det kan du även göra i fliken Notiser. Där kan du t.ex. registrera flera skild-notiser (t.ex. av misstag), utan att programmet protesterar.

    Problemet i Dg8 är att dessa dubbla skild-notiser INTE SYNS i Grunddata-fliken, MEN de syns i DG2016 direkt.
    Ni som "upptäcker" att ni får dubbla skild-notiser i Dg2016, KOLLA i Dg8 i Notis-fliken för giftet, så finns de där också.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •