Resultat 1 till 5 av 5

mne: Rensa bort oanvnda bilder/orter/kllor efter konvertering av ARKIV frn Dg8

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Inlgg
    770

Rensa bort oanvnda bilder/orter/kllor efter konvertering av ARKIV frn Dg8

Nr man anvnder ARKIV i en datamapp i DG8, r DgPic, ortstrd och klltrd gemensamt fr alla arkiven. Vid konvertering till Dg2016 bildas av varje ARKIV i Dg8 en ny datamapp i Dg2016.
    Samtliga bilder liksom hela ortstrdet och klltrdet flyttas ver till alla de nya datamapparna. Har man 10 arkiv i Dg8 s kommer alla bilder med i samtliga 10 datamappar.

Men i varje ny datamapp s anvnds ju bara en del av bilderna, en del at de orter man lagt in sjlv och en del av de grupper/kllor/hnvisningar som lagts in i klltrdet i Dg8.

I DG2016 finns en ny funktion fr Export till XML fr verfring till en annan datamapp. Nr man gr det tas bara med de bilder, orter och kllor/kllstruktur som anvnds i den datamappen (de man sjlv skapat).

Om du r datorvan kan du gra detta fr varje av de datamappar som skapats ur ARKIV i Dg8, och vljer att alla personer skall exporteras fr att importeras i en ny tom datamapp. Kom bara ihg var XML sparas. Om man drefter i Dg2016 skapar en ny tom datamapp i Dg2016, och importerar denna XML dr, s kommer DgPic bara att innehlla de bilder som anvnds i den datamappen. Samma med ortstrd och klltrd, dr kommer bara de som anvnds att lggas till den standardstruktur som finns.

Ett krux r att vid import frn XML krver programmet att man i klltrdet vljer/skapar en grupp, dr din egen kllstruktur hamnar. Detta fr/kan du tgrda genom att flytta tillbaks dem dr du vill ha dem, med klipp ut klistra in. Gr det fr dina versta gruppniver s flja hela underliggande strukturen med.

Metoden kan ven anvndas fr vilken datamapp som helst i Dg2016 fr att rensa bort bilder, orter och kllor/grupper som inte anvnds lngre. Standardstrukturerna ligger dock alltid kvar.

Detta r ett TIPS, och du skall inte prova det om du inte r datorvan, och glm inte att ta backup av dina datamappar innan du brjar. Lycka till!
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-04-14 klockan 09:03.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrgor.

Christer Thrn
    Medlemsnr
    31581
    Inlgg
    129
    Detta var ett problem fr mig. Jag hade 10 arkiv. I bildarkivet fanns ca 2 GB bilder. Efter konverteringen hade jag 10 nya bibliotek med 2 GB bilder i varje.
    Att klltrd och ortsdatabas fljer med till alla 10 ser jag inte som ett problem, snarare ett mste. Jag har lagt upp ALLA vrldens lnder i min ortsdatabas med huvudstder, delstater i bl.a. Tyskland och USA och countys i USA. Dessa skall flja med oavsett om de anvnds av ngon person i arkivet eller ej.
    Samma gller klldatabasen. Den innehller Sveriges alla frsamlingar med underbibliotek kyrkobcker o.s.v. Dessa skall ocks flja med OAVSETT om ngon person r kopplad till kllan eller ej.
    Att gra en XML export i mitt fall betyder att jag skall gra detta 10 gnger och enbart d bilderna. ORTER och KLLOR skall flja med till alla 10 nya biblioteken. Verkar vldigt svrt och mycket tidsdande!

VARFR grs inte detta automatiskt vid konverteringen genom att man svarar vad man vill skall flja med till alla nya databaser och vad som bara skall flja med till den daatabas dr personen med koppling finns (i mitt fall enbart bilder allts).

Kommer detta att ske?

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Inlgg
    770
    Du vill allts ha med ALLA orter och ALLA kllor, men BARA de bilder som hr till just den datamappen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrgor.

Christer Thrn
    Medlemsnr
    31581
    Inlgg
    129
    Ja man skulle ju kunna vlja sjlv.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 754
    I produktrdet har vi diskuterat en funktion fr att underska om det finns brutna lnkar till bilder, multimedia och arbetsmaterial. D kan man ju tnka sig att gra motsatsen ocks.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •