Det är nog, som jag skrivit i en annan tråd, att det finns behov av två sorters faddrar:
- Identifierade faddrar, som existerar som individer i forskningen
- Ej identifierade faddrar, som enbart, som i Disgen8, anges som en textsträng.
Vid konverteringen torde alla faddrar anges som "ej identifierade" men att man när identiteten är fastställd kan "flyttas över" till "identifierade".
Det finns säkert många situationer, där faddrar ej kan (eller jag inte vill) identifieras speciellt vad gäller tidiga födelsenotiser. Det står för Anders född 3 april 1702 som faddrar "Johan i Snårskogen" och "Anna i Lingonriset". Någon släktforskningsmässigt säkerställd identifiering är inte möjlig att åstadkomma.
Varför skall man ha en massa "löst folk" utan några identitetsuppgifter i släktforskningsdatabasen. Vad händer med dessa vid Disgenutdrag och Gedcomfiler? Vi har bl a i RGD-projektet diskuterat forskningsdatabasens tillförlitlighet - detta går inte i rätt riktning.
Vad gäller den släktforskningsmässiga teorin bakom den obligatoriska konverteringen har jag hittills inte sett några kommentarer.
Om det är så, som Joel beskriver, att det finns många tusen faddrar i hans databas, förefaller det vara ett akut problem att ta tag i.