Resultat 1 till 30 av 39

Ämne: Konvertering av faddrar och dopvittnen

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Göran Brolinger
    Medlemsnr
    36338
    Inlägg
    10

    Konvertering av faddrar och dopvittnen

    Jag, och säkert flera med mig, har i flera år antecknat faddrar och dopvittnen exakt som det står i dopböckerna. Jag har alltså inte fyllt i formuläret för födelse, dop och faddrar i tex Disgen 8.2d enligt de rubriker som finns. Allt som står i dopböckerna för en viss person har oftast fått plats som löpande text på en rad. I några fall har det behövts en rad till. En gång i tiden hade jag givetvis chansen att följa formuläret och lägga annan text under Notiser. Nu är det som det är! Jag inser att detta omöjliggör fadder- och dopvittnesforskning i framtiden. Att skriva om åtskilliga tusen uppgifter är omöjligt! Hur kommer det att se ut efter konvertering i min databas?

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    928
    Var exakt har du skrivit in det som står i dopboken?
    - Har du gjort det i dopnotisens fält Anteckning eller Fotnot? Då finns det kvar på samma ställe i Dg2016.
    - Har du skrivit det i ett separat textfält, så finns det kvar där.
    - Har du skrivit det i biografin, då finns det kvar i den sista textnotisen för personen.
    - Har du skrivit det som citat i hänvisningen, så finns det kvar där även i DG2016.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Göran Brolinger
    Medlemsnr
    36338
    Inlägg
    10
    Jag har använt dialogrutan för registrering av son eller dotter. Längst till vänster fliken Född (ALT+1), sedan Döpt (ALT+2) och längst till höger Faddrar (ALT+3). När jag klickar på Faddrar kommer nästa dialogruta upp. Där klickar jag på Redigera. Nästa dialogruta trycker jag på Ny. Den dialogfliken har valen: Efternamn, Förnamn, Yrke, Ort och Kommentar. Jag har på raden Efternamn skrivit in allt som står i födelse- och dopböckerna. När registreringen är klar syns den kompletta texten på dialogrutan Ändra personuppgifter under fliken Notiser.
    Har jag sedan av någon anledning behövt ändra något som har med faddrar eller dopvittnen att göra är det bara att öppna nämnda dialogrutor igen enligt ovan, utom NY som då inte finns. Det blir då att redigera i raden Efternamn det som ska ändras. Alternativt kan jag dubbelklicka på raden Fadder i Notisfliken. Den blir då gulfärgad och så öppnas fliken redigera Faddrar. Och sen ändra på raden Efternamn enligt tidigare. Mina faddrar och dopvittnen syns alltså inte under Anteckning eller Fotnot.

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    928
    Så var det inte tänkt att fälten för faddrarna i Dg8 skulle användas. Fälten Förnamn, Yfternamn, Yrke, Ort och Kommentar skulle användas för just det som fältnamnet antyder, inget annat.
    Om du skrivit "Susc: Mätta Jöran Anderssons. Testes: Anders Pärsson, Gudmund Andersson, Sissa Adam Hanssons, piga Elsa Andersdotter, alla i Åkarp" i efternamns-fältet, så kommer du i Dg2016 att få en person med det efternamnet.
    Du måste korrigera det i Dg8, t.ex. att flytta över texten till något textfält, t.ex. Notering eller Fotnot i dop-notisen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5

    Göran Brolinger
    Medlemsnr
    36338
    Inlägg
    10
    Illa! Det står precis så som i ditt exempel. Kan jag överhuvud taget gå över till Dis 2016 eller måste jag vänta i 10 år tills jag hunnit flytta alla faddrar och dopvittnen? Om hela raddan blir som ett långt efternamn efter konvertering kan jag alltså inte göra flyttningarna senare och successivt i Dis 2016?

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    928
    Det kan finnas en "relativt" enkel lösning för att i Dg8 flytta över texten från efternamn i faddernotisen till en textnotis. Men då hamnar den texten vid utskrift tillsammans med övriga textnotiser, utan föregående "Faddrar: ". Men du kan i alla fall konvertera till Dg2016, utan att få genererat en massa nya personer med konstiga namn.
    Eventuellt kunde man prova att med hjälp av ett program flyta över texterna till anteckningsfältet i dopnotisen, men då behöver vi anlita en programmerare.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-04-16 klockan 07:23.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Esbjörn Turesson
    Medlemsnr
    24995
    Inlägg
    20
    Med risk för att verka tjatig.

    Som släktforskare uppmanas man att vara noggrann och kontrollera alla uppgifter ordentligt. Men programkommittén för Disgen har tydligen valt att maskinellt och tvingande, via nya konverteringsrutinen, införa misstänkta dubbletter och oidentifierade fysiska personer i min och alla andra Disgen-användares databaser. Syftet är kanske vällovligt men konsekvenserna är inte acceptabla.

    Det bjuder mig emot att börja använda DISGEN 2016 på allvar på grund av detta. Det bör finnas en utväg för användarna att avstå från överföringen av dessa dubbletter och oidentifierade och samtidigt behålla de ursprungliga faddernoteringarna.

    Som det ser ut blir jag nu hänvisad till att radera alla "nyregistrerade" objekt direkt i Disgen 2016. Jag hoppas i så fall att alla genom konverteringen skapade samband också försvinner.

    Som tidigare beskrivits i detta ämne här i forumet så måste jag, för att inte förlora tidigare nedlagt arbete på faddrar/dopvittnen, innan konverteringen gå igenom mina ursprungliga fadderuppgifter i Disgen 8 och manuellt spara dessa som text-notis, fotnot, anteckning eller motsvarande. Jag skulle därefter förmodligen också välja att radera alla fadder-registreringar i Disgen8 bara för att slippa få in dem i Disgen 2016 efter konverteringen.

    Jag tycker att det framgått med all önskvärd tydlighet att det här är en fråga som engagerar många ytterst sakkunniga och erfarna släktforskare, inklusive amatörer som jag. Det är önskvärt med en bättre och mer korrekt hantering av faddrar/dopvittnen i övergången till Disgen 2016. Det är mycket märkligt att frågan inte verkar finnas med bland programkommitténs prioriterade utvecklingsaktiviteter. Hoppas verkligen att jag har fel.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •