Rolf, några ord från "hästens mun" även om det finns fler hästar i hagen.
Inför uppdatering 1 har vi inriktat oss på felrättningar och situationer som leder till krascher. Även om vi är mycket säkra på att de inte leder till problem med databasen vill vi åtgärda dem. Det är drygt 100 ärenden som hanterats.
Inför uppdatering 2 gör vi nya prioriteringar. Vi har bl.a. lovat att återställa lite av den gamla funktionaliteten i någon form. Huruvida vår ändrade hantering av faddrar är en del av detta kan ju diskuteras. Förutom den första prioriteringen så sker omprioriteringar under tiden.
Diskuteras kan också hur man använt sig av möjligheten att registrera faddrar i Disgen 8. Eftersom vi försöker undvika onödiga begränsningar i programmet så går det naturligtvis att använda det på olika sätt. I fadder-fallet handlar det mera om om man valt att registrera faddrar eller ej. Och hur ofta. Jag tror dessutom att det i flesta fall är vanligare med vittnen än faddrar i dopboken. Personligen har jag undantagsvis registrerat dem och då valt för vilka jag registrerar faddrar/vittnen och vilka av dem jag registrerat. Personer som "Johan i Snårskogen" och "Anna i Lingonriset" har jag inte noterat.
Värt att veta är att vi har mycket begränsade utvecklingsresurser i relation till alla de goda förslag på förbättringar och nya funktioner som vi fått sedan i december. Även om jag kontinuerligt städar bort dubbletter och smala förslag så har vi idag drygt 350 ärenden att gå igenom, prioritera och hantera. Som jag skrev i ett mejlutskick nyligen "Men försök ha rimliga förväntningar eftersom arbetet kommer att göras under semestertider då både den anställde utvecklaren och våra ideella krafter ska få semester eller ledigt."